cortizonen bahandeling voor artrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortje_82

cortizonen bahandeling voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:25

mijn paard heeft artrose in de twee voor benen zo erg dat ik haar moet laten behandelen met coretizonen en bud nou is mijn vraag wie heeft hier ervaring mee en wie kent er nog iets waarmee ik mijn paard kan ondersteunen
graag wil ik jullie bevindingen hierover horen
groetjes floor

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:48

is cortisone niet eerder ontstekingsremmend?

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:07

ja dat weet ik maar het schijnt ook te helpen als je het in gewrichetn spuit

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:19

ik heb wel op mijn stage al veel negatieve dingen gehoord over cortisone, het helpt misschien tijdelijk, maar de echte oorzaak blijft en wordt niet opgelost...

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:20

nee dat weet ik maar kan wel nog af en toe met haar rijden en ze heeft niet meer zoveel pijn als ze op wei loopt
weet jij dan een andere oplossing

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:41

Zou haar niet daarmee laten behandelen; meestal gebruiken ze dan prednison. Bij mijn paard hadden ze dat tegen mijn wil gebruikt; ik merkte niets geen verbetering. Kwam later bij een andere arts en die gaf aan dat het goed was dat ik het niet nog een keer had laten doen, omdat het dan veel slechter was. Heb hem laten behandelen met hylarionzuur (lichaamseigen stof) en dat werkte wel. Buut heb ik nooit geprobeerd, maar dat zou ik ook niet doen - is niet voor niets uit de handel. Kan je beter iets natuurlijks proberen (bijv. cortaflex).

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:05

ja, een homeopatisch middel voor de gewrichten

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:06

Het zou ook niet mijn eerste keus zijn ! er is veel te bereiken met speciaal beslag en voedingssupplementen met glucosamine en chondroitine. Kijk eens in dit topic: viewtopic.php?f=3&t=455955&hilit=

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 07:42

bedankt voor de reactie mijn voorkeur is het ook niet maar de da zegt dat het wel de beste oplossing is

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:15

NIET doen!!
Het eerste wat mijn DA zei toen bij Memuska artrose was vastgesteld, was dat ik nooit ofte nooit cortisoneinspuitingen mocht laten geven. Daarna valt er qua behandeling niets meer te doen, en er zijn nog zoveel andere goede middelen op de markt.
Zelf heb ik ervaring met Primeval (waardeloos), glucosamine (idem dito) en nog wat andere producten, als je meer info wilt mag je altijd pb'en.

AnjaKos

Re: cortizonen bahandeling voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:17

Ik voer Miro sinds de zomer Corta-flx, hij had/heeft een beschadigd hoefbeen en is Artrose gevoelig maar sinds de Corta-flx is hij enorm vooruit gegaan en heeft niet meer kreupel gelopen. Sinds half Augustus rijdt ik hem weer en tot nu toe gaat het hartstikke goed, Miro blijft wel de rest van zijn leven aan de Corta-flx...ik neem geen enkel risico

scoobydoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:18

absoluut niet doen!!!!
mijn paard is er helemaal door verwoesd nou 1 been dan.
ze zeiden dat hij artrose had en toen hebben ze dit ingespoten.
achteraf bleek het ook een verkeerde diagnose geweest te zijn dus het is ook allemaal voor niks geweest.
alles vreet het kapot.
het werkt meestal even waarna het weer 10x zo erg terug komt.
dus mijn advies absoluut niet doen.
ik ben nu bijna 2 jaar met mijn paard aan het sukkelen en ik weet niet of het ooit nog goed gaat komen.

SaskiaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:19

het is echt een paardenmiddel, en net als bij mensen vaak het laatste middel.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:07

Memuska schreef:
Zelf heb ik ervaring met Primeval (waardeloos), glucosamine (idem dito) en nog wat andere producten, als je meer info wilt mag je altijd pb'en.

Even voor de duidelijkheid, bij veel paarden helpt dit goed, helaas niet bij allemaal

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 18:11

ja ik wil het gewoon proberen dan weet ik van me zelf teminste dat ik alles heb geprobeert

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:39

Ik zou dit ook als allerlaatste oplossing gebruiken. Sommige da werken daar jammer genoeg maar al te vaak mee zonder eerst andere dingen te proberen. Cortisone heeft soms wat nare bijwerkingen en werkt bovendien verslavend : een keer daarmee begonnen is het verder doen aangewezen. Daarom allerlaatste oplossing. Er zijn zoveel middeltjes op de markt die al heel wat pijn kunnen verzachten zoals er al werd aangegeven zoals primeval, en glucosamine (in zuivere vorm) best mengen met chondroïtine...,verder veel beweging en kan raar klinken maar om de zoveel tijd eens nierzuiverende thee in water doen. Sommigen beweren dat er een verband is met te veel urinezuur en artrose (veel meer weet ik ook er niet van) Zoals gezegd kan je evengoed geen resultaat hebben maar het proberen waard?

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 07:44

weet jij wwaar je die nier zuiverende thee kan kopen dat wil ik een s proberen

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:26

gewoon bij apotheek om nierthee vragen, (meestal is dat brandnetelthee), ik denk niet dat dit als enige oplossing kan dienen maar toch als aanvulling. omdat het verdere artrosevorming zou kunnen vermindereren. Ze zeggen ook dat je aan een paard met artrose beter niet te veel suikerrijk voedsel mag geven (suikerklontjes, te veel melasse) omdat dit urinezuur in de hand zou werken.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 09:36

In welk verband ik cortizonen ken: dat het hoefbevangenheid kan veroorzaken. Ik zou er alleen om die reden dus al heel erg mee oppassen.

snuffel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:15

Ik zou een middel met corticosteroiden ook inderdaad alleen als laatste redmiddel gebruiken. Heeft de DA je ook verteld welke bijwerkingen dit kan geven? Bij langdurig gebruik kan het onder andere de ziekte van Cushing (een van de symptomen hierbij is hoefbevangenheid) veroorzaken (geen herstel meer mogelijk).

Ik kan je geen tips geven voor andere middelen, maar die worden hierboven al gegeven. Dat zou ik eerst proberen. Het liefst in overleg met je DA, maar als die er niets van wil weten, zou ik het toch proberen, of een andere DA zoeken.
Succes ermee!

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 16:38

dit is ook het laatste red middel en het wordt in de gewrichten gespoten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 16:51

Beste floortje, Misschien ligt de laatste oplossing toch ergens anders. Niet iedereen is er van overtuigd maar ik heb goede ervaringen met een rijtechnische oplossing. Mijn paard heeft artrose in de kogels van de voorbenen. Het leek of ze teugelkreupel was. Licht onregelmatig. Nu ik op een andere manier rijd is het super en gaat alles prima. Kijk een op www.hoefkatrol.nl (je hoeft niet alles te geloven maar de methode werkt goed!!!
Mocht je meer willen weten dan is de infodag over artrose en peesblessures (zie onderschrift) misschien ook wat voor jou.

floortje_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:01

maar hoe ben je je paard dan nu aan het rijden???
zou graag wat meer informatie hebben

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:04

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:06

Mijn paard heeft ook artrose
ik voer hem nu een half jaar glucosamine complex speciaal van de groene os
En omega olie van naf

het duurde 3 maanden voordat ik een heel klein beetje verandering zag.
Maar nu na een half jaar heb ik mijn vroilijke, bokkende paard weer terug.

we gaan nu wel de winter in, dus minder goed voor en artrose paard, dus durf niet te zeggen wat dit met mijn paard gaat doen.
maar ik heb nu iig erg goede ervaringen met die glucosamine complex.

verder wel elke dag veel weidegang en rustige beweging.

verder was mijn paard rechtgericht, maar ik merkte dat hij vanzelf dit niet meer wilde om te gaan ontlasten.
Nu merk ik ook weer, dat hij vanzelf alweer rechter loopt dan een half jaar terug.