Nek op slot?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yannicke

Nek op slot?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 14:02

mijn paard heeft begin dit jaar erg veel last gehad van zijn nek. de nek zat zeg maar op slot, en hij had erg veel pijn en kon geen kant op met zijn nek. dit heeft hij gedurende 1 week ongeveer elke dag 1 keer gehad. hij heeft een licht slaapmiddel gekregen elke dag, zodat hij zn nek niet aanspande en na 5 weken stilstaan kon ik weer rijden. hij heeft er nog 1 x eventjes last van gehad, deze zomer maar verder niet meer. ik rij nog geen wedstrijden met hem, maar train toch wel intensief, gem. ¾ uur tot 1 uur per dag. als we naar buiten gaan rijden we soms 2 uur, maar met lange teugel. mijn vraag is; hoe kan ik dit het beste voorkomen in de toekomst?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:37

is toch iets lichamelijks denk ik. Heb je er al een osteopaat bij gehad? Zo niet dan zou ik dat eens doen. Misschien kan die je verder helpen

Odin

Re: Nek op slot?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:05

Het zou goed kunnen dat hij of hals-instabiliteit heeft, of artrose in 1 of meerdere halswervels.
Mijn paard Odin had dit ook. Meestal maar 2x per jaar of zo, 1x in het voorjaar en 1x in het najaar bij plotselinge weersomslag.
Dan stond hij met zijn hoofd omlaag, en kreeg zelf niet meer zijn hoofd omhoog getild. Als hij het heel erg had, kon hij niet meer eten, drinken en omdraaien.
Met Odin ben ik onder behandeling geweest van een manueel therapeut, die door middel van tractie de halswervels weer los kon krijgen zodat de problemen weer voorbij gingen. Ik heb zelf ook geleerd hoe ik tractie kon uitoefenen op het moment dat Odin vast stond.

Het is bij mijn paard zo'n 3 jaar goed gegaan, alleen af en toe vast staan en door middel van mijn hulp kreeg ik hem weer los.
Maar helaas is het de laatste maanden zo bergafwaarts met hem gegaan, en heeft hij zo vaak vast gestaan, dat ik hem afgelopen dinsdag heb moeten laten inslapen...

Ik zou als ik jou was zijn hals op de foto laten zetten, om te kijken waar het probleem precies zit. En dan in overleg met de kliniek eventueel manuele therapie om zijn hals los te krijgen en te houden.
Het vastzitten is een uitermate pijnlijke zaak voor je paard, dus het is wel het beste om het zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar om precies te weten waar het probleem bij jouw dier zit, en daar de behandeling goed op te kunnen afstemmen, lijkt het me noodzaak dat er foto's van zijn hals genomen gaan worden.

Ik zou zijn hals ook warm houden, door middel van een halsdeken of losse hals. Als zijn spieren niet verkrampen heb je minder kans dat hij op slot schiet (het is geen garantie hoor!).

Mocht je nog meer willen weten, PB me gerust.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:10

Ik denk dat na een bezoek bij een DA een dierfysiotherapeut je nog tips kan geven. Om meer ruimte tussen de wervels te krijgen bij degeneratie kan een paard iid manueel gemobiliseerd worden.
Zoals ik nu lees heeft je paard nu weinig klachten. Je zou kunnen vragen hoe je het beste de hals kan trainen zodat het niet snel weer gebeurd. Dus losmaken door een osteopaat/ manueel therapeut kan 1 ding zijn....maar d.m.v. juiste training kan je meer bereiken!

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 09:33

Wat mijn voorgangster zegt klopt absoluut!
Bij mijn paard heeft het trainen van de hals hem ruim 3 jaar extra gegeven, dus het is zeker de moeite waard.

claire_star

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:04

Bij mijn pony heeft dr nek ook een x op slot gezeten ik moest m toen zelf weer recht duwen ook had ze toen erge last achter dr oren en heb er toen snel een osteopaat bij laten komen en heeft dr wervels recht gezet omdat die niet goed zaten..

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 10:14

Dankjewel voor allemaal de brichtjes! opt moment gaat t erg goed, dus heb er nog niemand bij gehaald! het is alweer bijna een jaar geleden (11feb) dus eve afwachten of t dit jaar niet opnieuw is, en als dat zo mocht zijn, haal ik er toch maar iemand bij!, maar we hebben goeie hoop, de training gaat goed, dus hope dat er niks gebeurt!

@odin: wat erg zeg, van je paardje! Sterkte