Vermageren door zenuwachtigheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Vermageren door zenuwachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 12:21

Toen Memuska nog op de manège staat kwam ze vanaf oktober dag en nacht op stal te staan, met een warme jas aan en in eenzelfde gesloten blok met nog 15 andere paarden. Vorig jaar april verhuisde ze naar huis, waar ze elke dag (ook in de winter) in de wei loopt en 's nachts op stal staat met één andere pony. De stallen zijn uit hout opgetrokken dus minder warm als de betonnen, overvolle, afgesloten exemplaren die ze eerder kende. Voor haar stofhoestje is dit véél beter, maar ik werd vorige winter reeds geconfronteerd met een nieuw probleem... Op enkele weken tijd vermagerde ze plots heel erg. Voer opdrijven kon niet baten, en de DA stelde voor een bloedonderzoek uit te voeren. Zo gezegd zo gedaan en mijn geliefde merrie bleek kerngezond. Erg goed nieuws, maar waarom vermagerde ze dan in hemelsnaam zo?
De DA dacht dat het mss wel kon komen door de kou, omdat ze veel energie nodig heeft om zich warm te houden. Extra dikke jas aan, wat krachtvoer vervangen door slobber en bietenpulp en daar gingen we. Tegen de tijd dat ze weer op gewicht was stond ze al lang terug in een vette wei dus waar haar gewichtstoename nu aan te wijten was bleef een raadsel.
Sinds enkele weken is het weer kouder en word ik weer met hetzelfde dilemma geplaagd. Op twee weken tijd is ze ontzettend mager geworden. Haar bolle merriebuik blijft, maar haar ribben zijn te voelen en haar flanken vooral zijn erg ingevallen. Wat te doen? Na overleg met de DA dacht deze dat het mss wel zou kunnen dat ze zo veel vermagert door haar eeuwige zenuwachtige gedrag. In de zomer wordt dat meer gecompenseerd door vet gras, maar het hooi dat ze krijgt is eenmaal zo eiwitrijk niet (owv mokgevoeligheid). En het is waar dat ze ontzettend nerveus is, vooral wanneer Maykel voor enkele uren naar de manège gaat om te rijden.
Wat zouden jullie nu doen?
Ze staat dus elke dag buiten en krijgt onbeperkt hooi. Als het droog is komt ze enkele uren in een andere wei te staan waar nog heel wat gras te vinden is. Ze krijgt een mengsel van onderhoudsbrokken, muesli, melasse en maïsvlokken. 's Avonds krijgt ze een portie slobber. Ze staat op stro en heeft ook in haar stal altijd hooi te knabbelen. Verder eet ze wortels en voederbieten. Ze wordt op tijd ontwormd en ingeënt.
Ze ziet er helemaal niet ziek uit, ze zit vol energie en is even vrolijk als altijd. Het enige probleem is dat ze zo mager is...
Nog een belangrijk detail: ze is nogal kieskeurig qua eten en lust bijna alleen Pavo

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 21:23

een keer extra ontwormen kan geen kwaad, eerder beginnen met je voer opbouwen, lucerne erbij geven, meer bix, slobber is super dat nemen ze goed op, vitamine supplement, equitop of opkikker van de paardendrogist, je paard loopt natuurlijk ook de hele dag dat deed ie eerst ook niet het is koud en in het gras zit niets meer, niet raar dus dat ie vermagert, koop wat rijker hooi... succes misschien kan je ook een het gebit na laten kijken

ellepel

Re: Vermageren door zenuwachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 09:22

oorzaak van dat zenuwachtige gedrag gaan aanpakken...

probeer of je er nog een ander dier bij kan zetten, desnoods een geit ofzo...
ik denk dat je met voeding hier het probleem niet kunt oplossen, ze krijgt immers meer dan genoeg?

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 09:41

Ik denk dat ze ook genoeg voer krijgt, iig...
Ik weet niet zeker of het er helemaal aan ligt dat Maykel af en toe weg is, maar dat lijkt mij het meest logische omdat ze zich dan zo druk maakt... Ik zou er iig graag eentje bij hebben, idd een geitje of shet of ... Als ze niet meer sneller bijkomt ga ik iig nog eens een bloedonderzoek laten doen, dan ben ik zeker

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 10:16

Dan zou ik een shetje doen want van geiten leer je vloeken en dat is in het echt ook nog zo.

ellepel

Re: Vermageren door zenuwachtigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:37

whahahaha, ja die beesten maken behoorlijk wat herrie