Wolfskiezen eruit, hoe lang geen bit in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Semra

Wolfskiezen eruit, hoe lang geen bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:59

Gisteren zijn bij een driejarige bij mij op stal twee wolfskiesjes getrokken/uitgesneden.
Nu is het zo dat deze pony bij mij staat om zadelmak gemaakt te worden.

De dierenarts was er om wat paarden te enten. Omdat ik dacht dat deze pony last had van het bit heb ik de DA even laten kijken en dat was dus niet voor niets. (Twee wolfskiesjes, een dop en haken.)
Toen ik vroeg hoe lang ze geen bit in mocht zei de DA twee weken!

Bij mijn eigen merrie is vorig jaar een wolfskiesje eruit gehaald door een tandarts en zij mocht vijf dagen geen bit in.
Maar ja, met deze pony zou ik dus nu niet verder kunnen, twee weken lang, terwijl ze bij mij staat om gereden te worden.

Dus mijn vraag is hoe lang zal ik nu aanhouden? Twee weken lijkt mij zo lang. Maar als ik te vroeg er weer een bit in doe, is het pijnlijk voor haar.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:10

Hey kweenie, hoe gaat het? Lang geleden hi hi .

Bij ons adviseren ze meestal ook week tot 2 weken het bit er niet erin doen. Dus ja... beetje moeilijk nu he.

Voor de rest alles goed?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:20

Het is al verteld, 2 weken. Dit is niet voor niets!
Wil je het paard pijn doen of een nare ervaring geven met het bit erin doen? Nee. Wacht dus gewoon even en doe ondertussen grondwerk, andere oefeningen of gewoon mak maken in alles. Bijv enge dingen, zeil. Buiten wandelen enzo

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:06

bij onze ruin is pas geleden ook een wolfstandje eruit gehaald, advies van onze da was 5 dagen geen bitje in..na 5 dagen had hij nergens geen last meer van, je ziet snel genoeg of hij/zij er dan nog last van heeft!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:21

Bij mijn merrie is ook oplangs een kiesje uitgesneden en de tandarts zei tegen mij 5 dagen. Heb er 6 dagen van gemaakt, maar heb niets meer gemerkt aan haar.

Semra

Re: Wolfskiezen eruit, hoe lang geen bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 18:15

@Bets, Ja, hier gaat alles goed, bij jou ook? Het is idd lastig zo met deze pony.

@Rakkertje13, logisch dat ik haar geen pijn wil doen. Maar ik ging twijfelen omdat vorig jaar 5 dagen werd geadviseerd door een tandarts. Vandaar mijn vraag.

@Sherif en Quellian, dat zei de TA hier dus vorig jaar ook.
Maar ik houd het goed in de gaten en kan altijd zelf haar mond goed in de gaten houden en kijken hoe het geneest.

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:14

mijn dierenarts heeft daar helemaal niets over gezegd!!!

gisteren zijn bij haar ook 2 wolfskiezen getrokken en ze is gevijld.
het enige wat hij zei is dat het heel snel weer genezen is!

ik heb het in m`n rug en het is lekker weer[!] dus rijden we nu toch niet maar ik dacht dat het bit er gelijk weer in mocht.

zo kwam het over in ieder geval.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:16

Is bitloos rijden geen optie?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:46

Mijn dierenarts zei tegen mij: "morgen kan je weer rijden hoor, van het gebit heeft ze toch geen last".

de dag erop heb ik niet gereden, 2 dagen later wel

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 07:51

@Mirgino en Cow_horse, Dat is wel snel. Heeft je paard er geen last van gehad, Cow_horse?

@jiehaaa, We zijn nog niet zo heel ver met zadelmak maken. Deze week heb ik er op gezeten en hebben we aan de hand gestapt, terwijl ik er op zat. Maar ik ga vandaag proberen, tussen de storm en buien door, of ik haar aan het halster kan longeren. Op hoop van zegen want ze kan zich dan nog al sterk maken.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:03

gelukkig hebben we nog niet gereden en doen we dat met dit weer toch nog niet.

maar raar eigenlijk dat er niets over gezegd is!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:00

Het kan natuurlijk zijn dat de dierenarts of extra voorzichtig is omdat het paard nog aangereden moet worden of dat hij of zij vindt dat hij behoorlijk kracht heeft moeten zetten en er dus echt wondjes zijn achtergebleven. Ik neem aan dat jouw merrie al aangereden was en dus al een mond heeft die gewend is aan een bit. En deze pony nog niet dus wil je dat er geen lidtekens of wondjes meer zijn.

LadyRoS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:02

Zoals jiehaaa misschien al zei bitloos.
Je kan het proberen met een hackamore, heb ik ook met mijn paard eens gedaan toen hij bij de TA was geweest.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:49

@kweenie: Nee mijn pony heeft er verder geen last van gehad. Volgens de dierenarts kon ze er ook geen last van krijgen, het was de minst pijnlijke en minst gevoelige plek om een kies te trekken. Ze mocht direct erna de wei weer op en gewoon eten, ik mocht ook gewoon rijden....
Gelukkig is het goed gegaan

Famke_93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:11

Toen het bij mijn paard de wolfskiezen getrokken werden gaf de DA het advies om 3 dagen geen bit in te doen!

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:18

Nou, ik heb gisteren weer een bit ingedaan. Eerst gekeken of ik nog wondjes zag. Maar ik kon niets ontdekken.
En ze heeft nergens last van gehad.
Voordat de wolfskiezen getrokken waren was ze heel onrustig met haar hoofd. Veel overdreven kouwen, veel haar mond open en 'ja-knikken'.
Nu was ze mooi stil en veel rustiger.
Het is niet voor niets geweest en ik ben blij dat het opgelost is.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 15:42

Toppie!! Kun je wel rijden bij jullie? Geen sneeuw?

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:56

in zuid holland geen sneeuw gezien!

alleen maar water,veel water!

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:01

Bij mijn ene paard heb ik een dag of vier niet kunnen rijden, daarna had ze nergens geen last meer van.

Mijn andere merrie heeft er 7 WEKEN last van gehad, daar wilden de wondjes maar niet dicht gaan.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:51

je kunt natuurlijk ok gewoon met een halster rijden. als het paard voldoende getraind is moet dit met inrijden geen probleem zijn, aangezien hij meer gewnd is aan een halster dan aan een hoofdstel. bij mijn paard zijn de wolfskiesjes ook getrokken, ik heb gewoon voor de zekerheid een tijd langer met halster gereden, ondanks dat hij er geen last van heeft gehad.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 07:35

@ Bets, nee hier ligt geen sneeuw. Hier is zelfs niet één vlokje gevallen. Wel veel water. Net als bij Mirgino, zo te horen. Ach, als ik aan het rijden ben heb ik een beetje strand-gevoel maar dat mag de pret niet drukken.

@ Raiza, jee, zeven weken dat is wel erg lang. Dan had ik deze pony wel naar de eigenaar terug kunnen brengen. Gelukkig heeft het hier niet zo lang geduurd.

@ Merrieveulen, deze pony staat nog geen twee maanden bij mij en daarvoor is er niets mee gedaan. Stond 24/7 op de wei. En ze is een beetje angstig dus met een halster leek me niet zo veilig. Ik heb er nog wel over nagedacht maar het was niet nodig. Als het langer had geduurd had ik het waarschijnlijk wel geprobeerd.