Ik heb een kreupel paardje staan en we weten niet wat ze heeft. Het komt vanuit de voorhoef, er zijn foto's gemaakt en daarop is niks te zien. Ze is van de zomer ingespoten in het hoefgewricht met ...... zuur (weet niet meer precies hoe het heet) en heeft toen wel een tijdje beter gelopen. Ze heeft eerst een periode boxrust gehad en toen weer rustig aan opgebouwd met rijden maar ze blijft wat onregelmatig, vooral in de wendingen langs de weg is er eigenlijk niets te merken.
Sinds afgelopen week is haar hoef wel wat warmer dan die andere en dan eigenlijk alleen de bovenkant bij de kroonrand.
Zowel de hoefsmid als de dierenarts weten niet wat ze heeft...
Wanneer ze onregelmatig is, gewoon beweging geven, wanneer ze kreupel is, niet belasten. Misschien is het een lichte vorm van arthrose. Vroeger is mijn paard ook zo behandeld met kunstmatige gewrichtsvloeistof of hyaluronzuur. Met de leefregels dat ze niet meer te dik mag zijn, goed bekapt moet worden en regelmatig beweging krijgt, loopt ze nu alweer jaren probleemloos.
Bets
Ja het kan verschillende dingen zijn. Dat is moeilijk te beoordelen. Het kan zijn dat paard meer belast is op 1 been en daardoor dus pijn heeft aan dat been. Het kan bewegingskreupel zijn maar ook belastingskreupel. Dat is moeilijk te zeggen vanaf hier.
Probeer paard goed recht te richten, desnoods met dubbele longe en anders onder de man. En rij goed voorwaarts zodat ze minder haar voorbenen belast. Maar vanaf achter de pc is het moeilijk te zeggen.
Nog vergeten te vermelden dat ze pas twee keer is nagekeken door een osteopaat. De eerste keer zat haar andere schouder niet helemaal goed, waarschijnlijk door het ontlasten van het andere been en de tweede keer was haar nek wat scheef maar de rug was dus goed.
En zo aan de hand op het erf is er niks aan te zien!
Is er al een echo gemaakt ? Op een foto worden de harde delen (botten) zichtbaar. Met een echo kunnen ze eventuele onregelmatigheden in de pezen, banden etc. opsporen. Aangezien de kroonrand warmer is denk ik toch dat er (ook) iets aan de ondervoet aan de hand moet zijn.
Dat is dus het probleem. De da weet het niet, stelt voor een mri scan te doen, kost 1000 euro en dan weet je misschien wat ze heeft. Daarom dacht ik misschien zitten er mensen met ervaring op bokt.
Tsja, ik ben helaas ervaringsdeskundige met een blessure in de ondervoet. Die van mij had ook een warme kroonrand. Je zou beide kroonranden eens moeten scheren dan kun je pas goed het verschil voelen. Bij de Lingehoeve in Kesteren/Lienden hebben ze middels een echo t.h.v. de kroonrand goed in beeld kunnen krijgen wat het probleem was. Zo'n echo is een stuk minder kostbaar dan een MRI. Ik moet nu gaan, maar als je meer wilt weten stuur je maar een PB.