1 Dag op stal, direct dikke benen, Wat te doen???????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rixt_

1 Dag op stal, direct dikke benen, Wat te doen???????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:10

Het klinkt allemaal een beetje ingewikkeld maar ik zal proberen uit te leggen hoe de situatie is.
Mijn merrie staat sinds vorige week op stal, ze staat daar met nog drie andere paarden/pony's in een ruime box. Alles goed en wel dacht ik. Nu kom ik een dag later weer op stal, blijken haar achterbenen helemaal dik te zijn Ze voelen ook een beetje warm aan, niet echt heet.

Kreupel loopt ze echter niet, bij het losgooien draaft/galloppeert ze er vrolijk op los.

Na ongeveer een week zijn de benen nog steeds dik, de voorbenen zijn ook dikker dan dat ze buiten stond. Nu is het de staleigenaresse opgevallen dat ze weeft, we vermoeden dat mijn merrie hierdoor van die dikke benen heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of een oplossing?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:25

Denk niet dat het door het weven kan komen hoor; dan wiebelt ze alleen met haar voorbenen en niet met haar achterbenen.
Zijn de benen continue dik of worden ze na het beweging geven dun? In het laatste geval zijn het gewoon stalbenen en komt het door de overgang wei-stal. In het eerste geval kan het zijn dat je paard een virusje heeft. Mijn paard had dat nl ook vrij snel toen hij uit de wei kwam. Er schijnt op veel plaatsen een virusje te heersen. Het is onschuldig (mijn paard had ook geen koorts). Je moet alleen even opletten of het tandvlees erg licht wordt (dan kan er sprake zijn van bloedarmoede/ijzertekort en wordt vaak tijdelijk extra vitamine voorgeschreven).
Weefde je paard al eerder? Het kan nu ook even zijn dat ze zich gestressed voelt nu ze op stal staat. Krijgen ze onbeperkt ruwvoer? Dat wil soms wel helpen.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:29

Ja, voordat ik haar kocht wist ik dat ze weefde. Ik weet niet of het stalbenen kunnen zijn, dat komt toch vaak voor wanneer je paard lang stilstaat, (bv in een stand) Wat voor virus had je paard dan? ging het vanzelf weer over of heb je bepaalde vitamines/medicijnen gegeven?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:31

misschien is het handig dat ze ook af en toe even naar buiten kan gaan. weet niet wat het is. zou het een beetje koelen en wanneer het niet wegtrekt even de DA dr bij voor de zekerheid. Als je niet op tijd bent kan het op den duur schadelijk worden natuurlijk.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 09:16

JA, ze komt in ieder geval 1 keer per dag naar buiten. Het is niet echt heel erg warm alleen iets warmer dan bv haar billen ofzo. Ja ik weet ook niet hoe het kan want vorig jaar deed ze dit helemaal niet. Iemand misschien ook tips om het weven te verminderen?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:55

Stalbenen krijg je door de overgang van buiten naar binnen: veel lopen tov stilstaan in de box. Als het stalbenen zijn, dan moet het na 5 minuten stappen weg zijn.

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:34

Nee, het zijn ook geen stalbenen dat kan bijna niet. Stalbenen krijg je wanneer een paard lange tijd steel staat in een stand/box. Dit kan niet als hij een dagje in een bos staat, lijkt mij......

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:13

gallen? hij houd dan wel vocht vast of iets dergelijks! Ik denk dat we niet kunnen zeggen wat het precies kan zijn.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:20

stal benen hoeft niet na lang stilstaan te zijn hoor!
Mijn paard heeft er al last van zodra hij van dag en nacht in het land naar snachts binne gaat (binnen is dan van 23.00 tot 07.00) ene paard is er gevoeliger voor andere paard.
Het zou ook nog kunne van het voeren van bijv, koeienkuil, daar zitten veel eiwitten in.
Ik hoop dat je er snel achterkomt wat het is.

Groetjes Marie

Rixt_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 18:38

Dat van dat voer heb ik nog niet eerder van gehoord. Is het zo dat paarden ineens dikkere benen (ze zijn niet overdreven dik) krijgt door ander eten. Eerst kreege ze alleen gras uit het land, wat om deze tijd niet meer zo voedselrijk is en wat muesli. op stal is ze overgegaan in hooi en wat muesli.

Maris

Re: 1 Dag op stal, direct dikke benen, Wat te doen??????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:53

Hoi,

ik kan je alleen vertellen dat voor stalbenen het een groot verschil uit kan maken wat je voert.
Mijn paard is altijd super gevoelig voor stalbenen. Nu ik ander voer geef ( en hij krijgt maar 1 kilo per dag ) is het over !!
Dus voer is wel degelijk heel belangrijk.

Groetjes,

Maris