koliekgevoelig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

koliekgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:01

Zijn er mensen hier die paarden hebben die vooral in deze periode (winterperiode) van het jaar koliekgevoelig zijn? Mijn merrie staat nu weer meer binnen (ze gaan rond half 10 naar buiten en rond 16u naar binnen) en is duidelijk weer koliekgevoelig.

Wat geven jullie je paard om ze te ondersteunen?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:28

Een paard van een vriendin had het, daar kwam het mn door de overgang veel in de wei naar ook op stal. Had met de maag te maken bleek uiteindelijk uit een scan. Die moest veel hooi eten verdeeld over kleine porties over de dag. Dat werkt goed, sindsdien heeft ze het niet meer.

Katelijne

Re: koliekgevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:22

Ik heb ook een koliekgevoelige paardje. Tijdens de winterperiode begin ik terug met gekookte lijnzaad te geven. Dat geeft ook een goede glijding. En niet teveel kuilhooi geven. Alles langzaam opvoeren.

nivonne1995Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:02

hoi mijn paard had vroeger ook vaak koliek maar sinds ik ben overgestapt op ander voer (pavo basisbrok en havens meusli zonder haver voor koliekgevoelige paarden) heeft ze er geen last meer van gehad ik doe ook altijd een scheutje zonnebloemolie door haar voer.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:40

mijn paard heeft ook een aantal koliek gehad. Ik ben overgestapt op ander voer. Ze krijgt geen brokken meer maar kruidenmuesli, dit is lichter verteerbaar dan brokken. Verder geen kuilgras meer.
Er zijn ook nog wel middeltjes bij oa de paardendrogist te vinden voor koliekgevoelige paarden.
en verder maar hopen dat het goed blijft gaan.
Suc6 met je paardje!!

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:41

nivonne1995 schreef:
hoi mijn paard had vroeger ook vaak koliek maar sinds ik ben overgestapt op ander voer (pavo basisbrok en havens meusli zonder haver voor koliekgevoelige paarden) heeft ze er geen last meer van gehad ik doe ook altijd een scheutje zonnebloemolie door haar voer.

Ik zou juist geen zonnebloemolie geven, vooral niet aan koliekgevoelige paarden. Dit is juist vettig en kan dus koliek veroorzaken. Heb het nog ns nagevraagd aan mn DA omdat ik dit middeltje al vaker hoor langskomen, maar ook hij raadde het ten zeerste AF.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:39

Ik geef lijnzaadolie en mijn veearts vertelde mij dat in de winter paarden vaak minder drinken en juist daardoor ook vaker koliek kunnen krijgen. Tip van hem was om gemiddeld 1 maal per week slobber te geven waardoor je paard meer vocht binnen krijgt.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:59

Ja, ik heb er ook zo eentje op stal staan. Gister was het weer raak.
En eigenlijk doe ik er niks aan. Zo lang ik haar heb(9 jaar) heeft ze hier eigenlijk al last van.

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:01

Mijn paard is koliekgevoelig, maar de veearts zegt dat het door stress komt, omdat ze zich te vaak opjaagt, overal eigenlijk...
Ze krijgt Colonflora (kun je op google vinden en een hele opschrijving)

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:06

Veel wortels bijvoeren, voer over meerdere porties per dag verdelen en zorgen dat ze toch een paar uurtjes per dag naar buiten kan. Beweging blijft toch het allerbelangrijkste! En een scheutje lijnzaadolie over het voer kan ook wonderen doen

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:20

die van mij krijgt s'winters een emmer slobber met wortelen en een scheutje lijnzaadolie.. ook de overgang naar een stal met veel daglicht heeft haar goed gedaan. verder 4 x per dag kuilgras (voordroogkuil) en 2x 0,5 kg equisanum. zij is nu 4 jaar koliekvrij.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:46

mijn pony heeft het ook, vooral indd bij het overgaan van weide naar stal.
Hoorde dat het voeren van zemelen goed werkt, omdat dat de peristaltische bewegingen extra op gang brengt, en dus koliek tegengaat.
Ik voer mijn pony musli en zonnebloem olie bij.

mdooper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:10

Mijn paard is ook koliekgevoelig in de winter (waarschijnlijk doordat ze veel langstengelig kuilgras krijgt). Een paar keer per week voer ik de slobber van de PAVO (bevat lijnzaad) en dat heeft bij haar tot nu toe goed geholpen.

Kwaidie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:49

mijn paard heeft het dus ook! En ik geef um altijd zonnebloemolie en kruidenmuesli (havens), hij krijgt ook nog draversbrok (havens)! Zonnebloemolie werkt wel vind ik, ik heb nog nooit gehoord dat het kwaad kan! waarom zou juist zonnebloemolie koliek veroorzaken?! Bij mijn paard werkt het goed!

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:41

ik haal altijd apard licht verteerbaar voer
en het gaat nu redelijk

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:13

Kyona schreef:
Een paard van een vriendin had het, daar kwam het mn door de overgang veel in de wei naar ook op stal. Had met de maag te maken bleek uiteindelijk uit een scan. Die moest veel hooi eten verdeeld over kleine porties over de dag. Dat werkt goed, sindsdien heeft ze het niet meer.

Inderdaad het paard veel ruwvoer geven op een dag, dat nog liever dan krachtvoer. WAnt ruwvoer houdt de darmen tenminste op gang.

GElukkig komt het paard ook nog dagelijks in de wei. Naast ruwvoer houdt ook veel beweging de darmen goed op gang.

Charlotted

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:42

De overgang van weide naar stal kan een oorzaak zijn; van de hele dag door beweging naar bijna hele dag stilstaan en 1 x rijden. En wat ook belangrijk is dat je regelmatig voert, niet ineens ander voer gaat geven en olie (zonnebloem, lijnzaad oid) over het voer is door de D'artsen die ik ken wel als positief ervaren; de spijsbrok glijdt makkelijker door, waardoor een verstoppingskoliek minder kans krijgt. Je zegt er niet bij wat voor soort koliek je paard krijgt?: kramp, gas, of verstopping/obstipatie?

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 10:58

Naar mijn idee is zonnebloemolie ook goed, precies zoals je zegt: het glijdt er allemaal makkelijker door!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:12

Kwaidie schreef:
Naar mijn idee is zonnebloemolie ook goed, precies zoals je zegt: het glijdt er allemaal makkelijker door!

mijn DA zij dat ze daar juist weer koliek van kunnen krijgen. Ik wist dit ook niet, maar ik durf het nu niet meer te geven.

Maar misschien kun je het aan je eigen DA navragen.

Kwaidie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:45

ja zal ik doen!
Ik snap er dan ook niks van, mijn vader is huisarts dan ,en die zegt dat het wel helpt om het er makkelijker door te laten glijden!
Ik minder het nu wel een beetje, te veel zal ook niet goed zijn!

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:54

over de zonnebloem olie: Ik heb het nog ns nagevraagd en kreeg de verelijking met als je zelf bijv. iets wat laxerend werkt inneemt, dan krijg je ook buikpijn.

Kwaidie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:27

ik vind iets laxerends innemen nog wel heel wat anders dan een scheutje zonnebloemolie..!
Wij doen toch ook olie door ons eten?!

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:32

ja maar als ze koliekgevoelig zijn kan dat wel net 'de druppel' zijn, is mij iig verteld door mn DA.

Kwaidie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:41

oke, ik vind het zelf nogal ver gezocht, maar goed!

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:18

Dat heb ik nog nooit van gehoord. Mijn DA had juist tegen mij gezegd dat ik er elke dag mocht bijdoen. Omdat mijn paarden vlug last hebben van verstopping.

Dat is nu wel raar dat de ene DA dat wel zegt en de andere DA zegt van niet. Dat helpt veel. Nu weet niemand het meer.