Paard mager maar eet niet meer hooi , voertips gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard mager maar eet niet meer hooi , voertips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 16:05

Mijn paard is nu dat de weidegang een tijdje voorbij is erg ingevallen en heel slapjes. Ze kwam van de wei af en je zag haar minder worden.

Ze krijgt nu 3 x per dag hooi (in totaal 5 a 6 plakken) waar ik restjes van in de stal terugvind dus daar heeft ze genoeg aan.
Verder strooi ik iedere dag een plak stro op van goede kwaliteit (van grote baal) waar ze ook graag van eet. Haar stal is best vies terwijl ik iedere dag secuur uitmest.
2 x per dag krijgt ze een kilo Subli onderhoudsbrok van stal
Van mij krijgt ze 's-avonds nog een kwart granenmix van Subli, vitaminenkorrels, lijnzaadpellets (3 maatschepjes), 2 a 3 penen en wat paardensnoepjes.

Nu staat ze overdag in een paddock en rijd ik haar 3 a 4 x per week 30 a 40 minuten (rustig, dressuur), 1 x per week buitenrit van half uur en 2 a 3 x longeren bijgezet 30 minuten. Stap altijd goed in en uit en tussendoor ook veel.

Omdat dit natuurlijk geen echte arbeid is durf ik ze eigenlijk niet meer brok te geven. Durf ook niet langer te rijden of zwaardere arbeid ben bang dat ze alleen dunner word en nog slapper Ook is ze gevoelig op de spieren (zat een keer tegen spierbevangen aan) en word ze sjagerijnig van meer brok (heel zuur en gemeen tegen andere paarden). Sportbrok was ook te heftig voor haar.

De dierenarts gaf als advies olie voeren maar dit lust ze niet, zelfs Subli EM niet door slobber (ze heeft heel goed door als er iets door haar voer heen zit al verscheidende supplementen en voer gekocht wat ze niet lust) heen dus vandaar de lijnzaadpellets. Muesli's met suiker raadde ze af , kuilgras en granen eigenlijk ook. Maak nu de zak granen dan ook alleen op voor het lekkere.

Tanden zijn nagekeken, ontwormt, bloed is nagekeken (op vitamines, ontstekingen, wormen e.d.). Ook heb ik haar een warm dek opgedaan, wou ze eigenlijk zonder dek laten maar had het idee dat ze het misschien eerder koud krijgt omdat ze te dun is.

Maar nu? Kan ze dus niet meer krachtvoer geven met zo weinig arbeid. Moet ik mij er bij neer leggen dat ze mager is/blijft in de winter?

oryantje

Re: Paard mager maar eet niet meer hooi , voertips gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:15

hai hai ik ken veel paarden die wat dunner worden in de winter,ze krijgen ook goed voer..somige paarden verbruiken veel energie om warm te blijven en worden daar om ook wat dunner ,,waar je goed aan doet is gewoon een goede winter deken op doen zo dat niet te veel engergie verbruikt om warm te blijven..

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 16:19

Bij de mijne zie je dr ribben, op de rug is ze ingevallen, ze heeft een iel nekje, weinig bespiering (durf ook niet verder te trainen) en een puntkont waar je zeg maar de spieren bloot ziet liggen. Dus echt mager zeg maar. Van de zomer had ze zo nu en dan een grasbuik.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:24

Ik geef ook olie door het voer, maar dan door Lucerne.
Met een schepje knoflook erdoor vindt ze het heerlijk, en de olie komt ook binnen.
Misschien is dat voor jou ook eenidee?
Verder zou je voer voor oudere paarden kunnen proberen, dat is er ook op gemaakt om paarden niet dun te laten worden, zoals bijv. Pavo Herbasan.
Succes ermee.

sphinxie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:29

En heb je ook maismeel geprobeerd? Daar zit niet zoveel in, maar ze worden er wel dik van. (Wel aanmaken met water.)

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:35

Als je nu elke dag een slobber maakt, gewoon Pavo Slobber, met een hele flinke scheut gewone zonnebloemolie er in en daarnaast eventueel ook nog maismeel?

Dat zet behoorlijk aan .

Gezien de hoeveelheid werk die ze doet klinkt het alsof ze meer dan voldoende voer krijgt.

Kan ze zichzelf wel goed warm houden? Anders een dikkere deken op zodat ze in elk geval geen energie kwijt raakt aan het warm houdt proces.

Verder misschien een vitaminekuurtje en een keertje extra ontwormen.

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:23

Van meer brok worden ze niet dik, krijgt ze alleen maar meer pit van. Ik zou inderdaad maismeel, of mais brok kopen. Dat zet lekker aan. Voer de maismeel zoals boven beschreven. Maisbrok kun je wel droog voeren.
Succes ermee!

Maybe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:26

Slobber, elke dag een emmer naast het gewone voer, werkt echt bij mijn paardje wel tenminste.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:32

waarom adviseert ze geen muesli? Mijn paard is nml ook erg mager geweest terwijl ik wel veel hooi voerde. Ik ben toen muesli (subli muesli met kruid--dit is ook voor paarden op rust) gaan voeren en daarnaast heb ik een kuur gedaan van Equitop Myoplast, maar ik weet niet of dat dan voor jouw paard ook geschikt is. Die van mij had echt een opkikker nodig en dit heeft toen wel geholpen, al hoor ik ook van mensen dat paarden er erg 'heet' van kunnen worden. En ik weet ook niet of dit ivm spierbevangenheid gevoerd kan worden.
Maar misschien kun je eens op de site van de paardendrogist kijken, daar hebben ze allerlei voedingssuplementen. Ik heb er ook erg lang mee getobt, en nu is ze weer op gewicht (klop af)

Ik had ook van alles geprobeerd. Tis echt ff zoeken dus. Ik heb juist altijd geleerd (ook van mn da) dat zonnebloemolie koliekgevaar geeft, dus ik zou daar toch huiverig mee zijn.

Suc6

PS misschien kun je nog bij een andere DA een second opinion vragen, sommige hebben daar toch weer een andere kijk op heb ik het idee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:17

lucerne kan soms ook heel goed zijn.
en is de mest al nagekeken op zand?

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:22

die van mij was het eerste jaar ook broodmager ik ben overgegaan op basisbrok, wortels, appels, gedroogdbrood en daar lijnzaad over en hooi idd zoveel hij wil en hij heeft een dek op dat daat sinsdien een stuk beter.
als je het probeerd kijk uit met het brood dat je niet meer dan een hand vol per dag geeft niet gedroogd brood gaat uitzetten in de maag daarom geef ik het gedroogd is wat beter en hij eet zijn lijnzaad olie op (dat doe ik op het brood en trekt er in).
mischien heb je er wat aan.
sucses

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:11

Waarom geen kuilgras? Wij hebben de keuze tussen kuil en hooi. Hooi is van de 1e en 2e snede en het kuil is van de 2e en 3e snede. Ik heb het wel langzaam opgebouwd, maar kuil van de 2e of 3e sneden moet mijn inziens niet veel uitmaken.

Staat je paard trouwens op stro? Zo ja.. wordt het stro dan ook gegeten?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:16

joozz schreef:

waarom adviseert ze geen muesli?
Mijn paard is nml ook erg mager geweest terwijl ik wel veel hooi voerde. Ik ben toen muesli (subli muesli met kruid--dit is ook voor paarden op rust) gaan voeren en daarnaast heb ik een kuur gedaan van Equitop Myoplast, maar ik weet niet of dat dan voor jouw paard ook geschikt is. Die van mij had echt een opkikker nodig en dit heeft toen wel geholpen, al hoor ik ook van mensen dat paarden er erg 'heet' van kunnen worden. En ik weet ook niet of dit ivm spierbevangenheid gevoerd kan worden.
Maar misschien kun je eens op de site van de paardendrogist kijken, daar hebben ze allerlei voedingssuplementen. Ik heb er ook erg lang mee getobt, en nu is ze weer op gewicht (klop af)

Ik had ook van alles geprobeerd. Tis echt ff zoeken dus. Ik heb juist altijd geleerd (ook van mn da) dat zonnebloemolie koliekgevaar geeft, dus ik zou daar toch huiverig mee zijn.

Suc6

PS misschien kun je nog bij een andere DA een second opinion vragen, sommige hebben daar toch weer een andere kijk op heb ik het idee.

Omdat dat vaak veel suikers (melasse) in zitten. Niet goed als ze gevoelig op de spieren zijn en natuurlijk ook niet voor de tanden.

Ik voer al 2 supplementen in korrelvorm, vitaminen en lijnzaadkorrels. De meeste supplementen lust ze niet dan eet ze haar brok en soms zelfs in slobbervorm ook niet dat is wel jammer. Misschien bestel ik wel weer eens wat als ik wat nodig heb van de paardendrogist want daar hebben ze wel proefmonsters van veel dingen. De Mytoplast heb ik er ook een pot van gegeven vorig jaar winter maar ze vond het niet echt lekker ook niet door de slobber.
Laatst bijgewerkt door Horse_ op 23-11-05 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:17

TheSam schreef:
Waarom geen kuilgras? Wij hebben de keuze tussen kuil en hooi. Hooi is van de 1e en 2e snede en het kuil is van de 2e en 3e snede. Ik heb het wel langzaam opgebouwd, maar kuil van de 2e of 3e sneden moet mijn inziens niet veel uitmaken.

Staat je paard trouwens op stro? Zo ja.. wordt het stro dan ook gegeten?

Zit te veel eiwit in volgens de da en aangezien de mijne gevoelig is voor spierbevangenheid durf ik dat niet aan ook omdat ze niet echt hard werkt. Ik strooi iedere dag een grote plak stro op en kan haar stal zowat iedere dag helemaal leeg scheppen. Wel liggen er restjes hooi.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:18

rommulus schreef:
die van mij was het eerste jaar ook broodmager ik ben overgegaan op basisbrok, wortels, appels, gedroogdbrood en daar lijnzaad over en hooi idd zoveel hij wil en hij heeft een dek op dat daat sinsdien een stuk beter.
als je het probeerd kijk uit met het brood dat je niet meer dan een hand vol per dag geeft niet gedroogd brood gaat uitzetten in de maag daarom geef ik het gedroogd is wat beter en hij eet zijn lijnzaad olie op (dat doe ik op het brood en trekt er in).
mischien heb je er wat aan.
sucses

Kan het wel eens proberen heb nog een fles lijnzaadolie staan.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:20

ellepel schreef:

Nee dr mest is niet nagekeken door de dierenarts. Ze heeft wel mooie stevige drollen. Zal er eens een paar oplossen in een emmer water. Neem aan dat je dan wel kan zien of er teveel zand in zit of niet? Ze stond eerst wel op kort gras maar nu al weken in een paddock met houtjes dus niet echt zand maar wie weet heeft ze het e.e.a. opgebouwd.
Lucerne vind ze wel heel lekker helaas kan ik het hier in de buurt niet echt krijgen. Ga eens kijken of ik mijn vader zover kan krijgen om het mee te nemen als hij wortels haalt (ze hebben daar hartog).

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:24

Voor de maismeel ga ik eens rondbellen waar ik dat kan krijgen Heb ik bij haar nog niet geprobeerd. Misschien lust ze dat wel als ik er kant-en klare slobber bij doe. Volgens mij is kant en klare slobber meestal ook gemaakt van zemelen en lijnzaad toch? Niet echt superkrachtvoer toch want dat moet ik niet hebben namelijk. Bedankt allemaal voor de tips .

horse_biitCh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:50

goede winterdeken omdoen.
Niet te veel gaan voeren.
Heet de pony een wormen?
Zo word die ook dunner.
Op stal houden en als het kan om de dag rijden.
Gr. C.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:08

Op stal houden lijkt mij niet zo'n goed plan

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:07

ik zou idd ook gaan voor maismeel...worden ze lekker dik van! verder zou ik ook een warme deken om doen zodat het paard daar geen energie aan hoeft te verspillen om zich warm te houden. welke dierenarts heb je?

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:12

Wat is eigenlijk de voedingswaarde van maismeel? Zit er ook nog energie in of puur opvulling, en hoeveel kun je ervan geven? (Heb ook een mager paard, net topic geopend viewtopic.php?f=3&t=498747&hilit= ). Ben benieuwd hoe het gaat met t maismeel, als je dat gaat proberen!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:15

gouda schreef:
ellepel schreef:

Nee dr mest is niet nagekeken door de dierenarts. Ze heeft wel mooie stevige drollen. Zal er eens een paar oplossen in een emmer water. Neem aan dat je dan wel kan zien of er teveel zand in zit of niet? Ze stond eerst wel op kort gras maar nu al weken in een paddock met houtjes dus niet echt zand maar wie weet heeft ze het e.e.a. opgebouwd.
Lucerne vind ze wel heel lekker helaas kan ik het hier in de buurt niet echt krijgen. Ga eens kijken of ik mijn vader zover kan krijgen om het mee te nemen als hij wortels haalt (ze hebben daar hartog).

Over dat zand: klopt het zand zakt dan naar de bodem

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:16

Lottew schreef:
Wat is eigenlijk de voedingswaarde van maismeel? Zit er ook nog energie in of puur opvulling, en hoeveel kun je ervan geven? (Heb ook een mager paard, net topic geopend viewtopic.php?f=3&t=498747&hilit= ). Ben benieuwd hoe het gaat met t maismeel, als je dat gaat proberen!

zover ik weet zit er geen voedingswaarde aan maismeel..is echt puur om dikker te maken.
hoeveel je precies moet voeren weet ik even niet zo 1,2,3
ikzelf heb voor mijn vorige pony toen maispulp gegeven en dat was een biksschep vol 2 maal per dag...

edit; typfoutje

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:44

klomp schreef:
zover ik weet zit er geen voedingswaarde aan maismeel..is echt puur om dikker te maken.
ikzelf heb voor mijn vorige pony toen maispulp gegeven en dat was een biksschep vol 2 maal per dag...

edit; typfoutje

Geen voedingswaarde? Waar denk je dat ze dan dik van worden? Maismeel is voornamelijk koolhydraten (ook suikers), verder bevat het wat eiwit en wat vet. Er zitten aardig wat calorietjes in een kilo hoor...

Verder zit er ongetwijfeld een aardige hoeveelheid caroteen in (vit A), en wat vit B.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:46

Ibbel schreef:
klomp schreef:

edit; typfoutje

Geen voedingswaarde? Waar denk je dat ze dan dik van worden? Maismeel is voornamelijk koolhydraten (ook suikers), verder bevat het wat eiwit en wat vet. Er zitten aardig wat calorietjes in een kilo hoor...

Verder zit er ongetwijfeld een aardige hoeveelheid caroteen in (vit A), en wat vit B.

ik bedoelde meer dat het geen vergelijking is met krachtvoer zoals biks