pees blessure....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

pees blessure....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:08

mijn pony heeft vanaf vandaag een pees blessure..
mijn instructrice heeft me aangeraden om veel met hem te gaan stappen en af te spuiten..

maar nu is mijn vraag nou ja meerdere vragen eigenlijk....want dit is de eerste keer dat ik dit meemaak met me lease pony..

hoelang ken een pees blessure duren?
wat doen jullie met jullie paard als hij een pees blessure heeft?
onstaat er ook vocht in de pezen als hij een pees blessure heeft?
wat ken je er nog meer aan doen om de pees blessure minder te laten worden behalve stappen en stappen??

sorry voor al die vragen maar ik heb nog nooit zoiets meegemaakt...
ik reed voorheen altijd op manege paarden en pony's maar nu ik een lease pony heb is het wel ff anders..dus vandaar de vragen...

groetjes

gillian

Re: pees blessure....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:15

Als ie vanaf vandaag een peesblessure heeft raadt ik je aan niet te stappen.
Geef hem stalrust en koel het been een paar keer per dag.
Laat een veearts een peesscan maken, die kan je vertellen hoe lang het kan gaan duren en of het wel goed kan genezen.
Nooit zomaar zelf gaan aanmodderen als het om pezen gaat!!
Een peesblessure kan nl wel een half jaar tot een jaar duren voordat je paard weer een beetje genezen is.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 07:21

Gister heb ik bij mijn paard ook een peesscan laten maken.Zaterdag was de da geweest,omdat ie opeens een onwijs dik onderbeen had en heel kreupel liep.
De da dacht dat het om een pees ging,dus vandaar die scan.
Uit die scan kwam dat er niks was met de pezen ,hij heeft zich gewoon verstapt. Ik zou als ik jou was wel zon scan laten maken,dan weet je wat er aan de hand is.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:54

Nooit zomaar gaan stappen met een peesblessure !!
Altijd laten scannen, dan weet je of er echt wat met een pees is.
En er kan bekeken worden of er gestapt mag worden, of boxrust, of dat er niks aan de hand is.
Ik zou met een pees geen risico nemen.

Een beetje goede instructeur weet dat ook ...

Een been hoeft niet perse dik te zijn met een peesblessure. Mijn paard had een peesaanhechting gescheurd en het was niet dik. Liep amper kreupel maar kostte me uiteindelijk ruim een jaar voor hij weer volledig in het werk stond.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:04

ElCamino schreef:
Nooit zomaar gaan stappen met een peesblessure !!
Altijd laten scannen, dan weet je of er echt wat met een pees is.
En er kan bekeken worden of er gestapt mag worden, of boxrust, of dat er niks aan de hand is.
Ik zou met een pees geen risico nemen.

Een beetje goede instructeur weet dat ook ...

Een been hoeft niet perse dik te zijn met een peesblessure. Mijn paard had een peesaanhechting gescheurd en het was niet dik. Liep amper kreupel maar kostte me uiteindelijk ruim een jaar voor hij weer volledig in het werk stond.

Dan vraag ik me af hoe je het gevonden heb?(niet aanvallend bedoeld maar gewoon pure nieuwsgierigheid)

Aan TS:ik raad je aan om dit paard in de acute fase totale boxrust te geven,van en naar de douche gaan kan je doen,is wat je het best doet maar meer niet.Ook zou ik je aanraden te minderen met voer,zeker niet teveel krachtvoer en voldoende hooi.Verder raad ik je aan om zsm een scan te maken,als de DA het niet wilt(wat ik ook had)zou je best aandringen of je kan naar een kliniek gaan.

Koelen,koelen en nog eens koelen is het beste wat je kan doen.

kim2410

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:05

Inderdaad meteen op stalrust!
Als je na een tijdje gaat stappen is ook de ondergrond belangrijk!
Te harde ondergrond: dan krijgt de pees een klap bij elke pas.
Te zachte ondergrond: dan wordt de pees overbelast.

Pezen genezen heel langzaam. Op de plek waar de beschadiging is, wordt littekenweefsel gevormd, dat minder elastisch is dan peesweefsel. Met veel stappen (als het littekenweefsel al gevormd is, dus na stalrust) wordt dat stuk weefsel meer elastisch, maar het blijft een beetje een zwakke plek. Maar dit hoeft niet te betekenen dat hij er nog een keer last van zal krijgen. (dit is de info van mijn dierenarts...)

In ieder geval succes ermee!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:13

Waarom denkt ze dat het een peesblessure is? Volgens mij kun je dat echt alleen vaststellen d.m.v. een scan.

Ik heb die van mij in maart dit jaar stokkreupel uit de wei gehaald. 10 meter lopen was echt al te ver. Het drempeltje van de stal was bijna onmogelijk te nemen. Heel zijn rechter onderbeen was super dik (dat stuk waar de beschermers zitten). Toen heb ik ook een scan laten maken. Maar er was gewoon helemaal niets aan de hand met zijn pezen. Het heeft wel even geduurt voor het been weer geslonken was. Maar je krijgt dan toch een heel ander herstelprogramma dan wanneer het een peesblessure zou zijn.

Mijn conclusie voor jou: laat eerst een scan maken. Dan pas kan je spreken over het revalidatieprogramma. En over hoe lang het gaat duren. Bovendien kun je dan na enige tijd vergelijken of het verbeterd of juist verslechterd.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:19

Hier een erkent stapper,

Iris had vorig jaar peesblessure linker been om dan dit jaar maar verder te gaan met het rechter been.

De acute fase, dus het moment van: stalrust, dan in ieder geval koelen. Hoeft niet perse met water, maar dat kan je ook doen met ice-packs (ook ivm mokellende door het water).
Dan ga je het stappen op de harde bodem, dus niet in de bak, maar op de stenen/asfalt opbouwen.

Voordat een peesblessure goed over is ben je minimaal 1/2 - 1 jaar verder, dat hangt een beetje van de ernst van de peesblessure af.

Het beste wat je kunt doen, is toch de DA bellen en een scan maken.
Dan weet je wat voor peesblessure hij/zij heeft en aan de hand daarvan kan je een plan maken.

Momenteel ben ik bezig met shock-wave therapie en ik ben nu een half uur aan het stappen.
Eigenlijk in theorie (volgens eric laarakkers) moet je je paard zadelen en stappen over het harde naar Parijs, daar aangekomen ben je van je peesblessure af.

Dus, kwestie van tijd en veel geduld.
Oja het stappen moet je verdelen over de dag. Bv 2x per dag of 3 x per dag. Weet natuurlijk niet hoeveel tijd je heb, of dat iemand je kan helpen bij het stappen.

Suc6.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:00

dank jullie wel voor wat tips...ga denk toch maar eens vragen voor zo een scan ....
het koelen doe ik ook elke dag...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:21

Laat het ons even weten.
Suc6.

Hilde_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:40

Bij mijn pony heeft het 1,5 jaar geduurd.

kimdepim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:39

Bij mij duurde het 8 maanden.. de 1e 2 maanden heb ik steeds over de weggestapt en afgespoten, maar dat over de weg lopen hielp niet want hij schrok van alles en sprong steeds weg dus werd alleen maar erger,,
toen hebben we hem 6 maanden de wei in gedaan met een veulen, enter en een twenter --> dag en nacht buiten,, en daarna was het helemaal goed hij heeft alweer crossen en alles gelopen
maar het kan dus wel een tijd duren

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:07

woow egt waar nat ?