Herpes Simplex virus in oog, iemand ervaring??hoe omgaan???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

4leafclover

Herpes Simplex virus in oog, iemand ervaring??hoe omgaan???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 21:11

Mijn paard heeft nu voor de 2e last van het herpes Simplex virus in zijn linker oog. Ik ben hier achter gekomen nadat ik tijdens het rijden steeds het 3e ooglid over het oog heen zag schuiven. Na onderzoek in de kliniek is gebleken dat hij last heeft van het herpes Simplex virus. Op het moment heeft hij er weer last van (inmiddels al 3,5 week) is weer bijna weg. Hij wordt behandeld met de zovirax oogzalf.

Nu is mijn vraag of er meerdere mensen zijn waarvan hun paard ook dit virus heeft. Het is zeg maar te vergelijken met een koortslip bij de mens. In periode van weinig/slechte weerstand kan het terug komen. Dit is net die tijd geweest dat het eerst een paardagen goed warm was en toen een paar dagen heel erg guur weer was geweest. Ik vermoed dat hij het daardoor heeft opgelopen.

Ik wil graag weten of hij er pijn aan heeft. In de wei doe is hij zo gek als een deur. Iemand ervaring hiermee?

oval

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:41

Ik ken een paard die dat heeft gehad.
Was direct doorgestuurd naar utrecht en toen kreeg ze die zovirax zalf mee naar huis. Daarna ging het eigenlijk vrij snel weer over.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 12:19

Let wel, de uiterlijke verschijnselen kunnen verdwenen zijn, maar een herpes virus is een zeer hardnekkig virus dat in t lijf aanwezig blijft.

Ik weet niet of je daar interesse in hebt, maar ik heb een hele goede holistisch therapeut die hele goede resultaten met verschillende herpes vormen heeft bereikt, zowel bij mens als dier... voor meer info moet je me maar een pm sturen.

Pellie

Re: Herpes Simplex virus in oog, iemand ervaring??hoe omgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:00

ik denk idd ook suzanne, dat het virus goed uit zijn lichaam gehaald moet worden, anders blijft het terugkomen.

succes!

Mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:15

Ik heb wel eens een kat gezien met niesziekte veroorzaakt door herpes. Deze kat had ook recidiverende oogklachten. Met medicatie verdwenen de klachten, maar kunnen het gehele leven terug komen. Succes er mee!

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 17:01

Dat zei de DA idd ook, dat hij het terug krijgt als hij weinig weerstand heeft.
Ik stuur je even een PB Elibeest ik wil daar wel wat meer over weten over die holistische therapeut!

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 00:38

misschien gewoon voorkomen dat zijn weerstand te ver naar beneden gaat dan? Met goed voeren & doordacht stalmanagement kun je dan volgens mij een heel eind komen.

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 17:10

Ik heb nu contact gezocht met een holistisch therapeut. Uit het onderzoek komen de te korten uit. Op basis hiervan en andere kan de therapeut bepalen welke supplementen/middelen er toe gepast moeten worden in de 2 periodes per jaar dat het paard zijn algehele weerstand opnieuw opbouwd als het waar. Ik moet nu nog wachten op de uitkomst van de haren van mijn paard die zij heeft ontvangen.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:23

Vraag me af hoe dat er uit moet zien, Herpes aan het oog. Heb je er toevallig een foto van?
Succes met de behandeling!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:56

Het herpes simplex virus (koortslip) bij mensen verdwijnt nooit uit het bloed. Het komt altijd naar boven als je weinig weerstand hebt, zoals bijv. bij griep. Daarom heet het ook "koortslip". Een koortslip wordt ook behandeld met Zovirax. Ik kan mij voorstellen dat het bij paarden ongeveer hetzelfde werkt. Het enige dat er dan op zit is z'n weerstand op pijl te houden, door hem goed in conditie te houden, goed voeren en wellicht wat weerstandverhogende kruiden te geven

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:36

Is dit hetzelfde virus als dat bij mensen een koortslip veroorzaakt?
Kunnen mensen een paard besmetten?

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:48

Cil_ schreef:
Is dit hetzelfde virus als dat bij mensen een koortslip veroorzaakt?
Kunnen mensen een paard besmetten?

Het is hetzelfde virus als bij mensen...alleen het is geen zoönose, dus niet op elkaar overdraagbaar. Bij paarden spreek je van het herpes simplex equine...dus de vorm die op paarden voorkomt...
Bijna alle paarden in Nederland, pakweg 90 procent zijn drager van dit virus. Het kent verschillende vormen waar het tot uiting komt: de bekendste is het rhinopneumonie virus. Dat is een vrij ernstige vorm. Het wil niet zeggen dat het paard dat het aan het oog heeft nu ook Rhino zou krijgen....de kans is zelfs kleiner.
Wat ook veel voorkomt is het herpes virus in het mondslijmvlies. De meeste paarden hebben die vorm, maar de eigenaren merken daar vrijwel niks van. Je kunt soms wat rode vlekjes op het tandvlees zien. De meeste paarden hebben daar geen last van, het ongemerkt voorbij, dus vandaar dat eigenaren het niet in de gaten hebben. Ik heb er echter eentje die op het moment dat het virus actief is geen bit accepteert....dus dan rij ik een weekje bitloos en dan is het weer over.
Het herpes virus blijft altijd aanwezig in het paard. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat het paard een uitgebalanceerd rantsoen krijgt, waardoor de weerstand optimaal blijft. Dat voorkomt het opspelen van eht virus.

Cil_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:49

Dat is duidelijk Polly2, bedankt!

4leafclover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:22

Super duidelijke uitleg Polly!
Zo met het blote oog zie je niets aan mijn paard, alleen tijdens het rijden, en dat is een teken dat het paard pijn heeft aan zijn oog als het 3e ooglid over het oog heen schuift. Het is idd. niet besmettelijk zoals bij de mens een koortslip.
Met behulp van de homeopatische en holistische arts willen we gaan kijken hoe we de weerstand tijdens de 2 periodes en de rest van het jaar zo optimaal mogelijk kunnen houden. Maar de kans dat het terug komt blijft groot maar we kunnen het wel kleiner maken. Zodra ik bericht terug heb van de therapeut laat ik het weten!