Heeeeeeel erg veel water drinken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pietnhoes

Heeeeeeel erg veel water drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 14:06

Hallo allemaal,

Als mijn tinker op stal staat, en hij heeft bijvoorbeeld brokken gegeten gaat meneer meteen naar de waterbak om daar vervolgens ontzettend lang te blijven staan. Hij drinkt echt aan een stuk door...de andere paarden doen dit niet. Ook is zn stal hierdoor erg nat. Misschien iemand een idee waar dit door zou kunnen komen?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:06

als de stal daardoor erg nat wordt is de kans groot dat hij niet drinkt maar aan het klooien is met de zelfdrinker. misschien kan je een keer een ander soort drinkbak proberen of voor een tijdje een losse bak erin handen en de zelfdrinker afsluiten.

fransje23

Re: Heeeeeeel erg veel water drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:20

Kijk eerst of hij inderdaad drinkt of dat hij aan het klooien is.
Veel drinken kan duiden op nierproblemen. Heeft hij toevallig een liksteen die hij veel gebruikt? Door het zout kan hij ook meer gaan drinken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:31

fransje23 schreef:
Kijk eerst of hij inderdaad drinkt of dat hij aan het klooien is.
Veel drinken kan duiden op nierproblemen. Heeft hij toevallig een liksteen die hij veel gebruikt? Door het zout kan hij ook meer gaan drinken.

hier sluit ik mij bij aan!

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:48

Toen mijn tinker nog kuil kreeg, dronk ze ook zo veel omde overtollige eiwitten uit te scheiden.
Misschien is jouw voer te (eiwit)rijk?

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:25

Ik ga er vaak genoeg bij staan, en hij drinkt echt....hij klooit niet met het water, hij drinkt het alleen. Hij heeft een mineralenliksteen, maar die gebruikt hij niet tot nauwelijks.
Hij krijgt op stal gewoon hooi, geen kuil....

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:47

Wat vind jij veel? Een gezond, volwassen paard drinkt gemiddeld op een dag een kleine 40 liter water. Misschien haalt jouw paard dat na het eten in

Als je het niet gezond vindt lijken, denk ik OF aan nierproblemen OF aan diabetes. Wat zegt de DA?

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:32

Bij veel drinken zou je denken aan suikerziekte ofzo, maar omdat deze veel drinkt na het eten denk je toch in eerste instantie dat het met het eten te maken heeft. Hooi (droog) en brok (droog) dan krijgt hij dorst en drinkt heel veel om het in te halen. (Ikzelf vind het nooit erg prettig als ze na de brok veel drinken omdat ik het idee heb dat het uitzet?!). Misschien kun je eens proberen om het hooi en de brok (wel even in laten trekken/uit laten zetten) vochtig te voeren en dan kijken of hij nog steeds zoveel drinkt. Als dat zo is lijkt mij dat het niet met het eten te maken heeft en zou ik het even bij de DA navragen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:35

Ik zou ook eens proberen bij te houden hoeveel hij op een dag drnkt. Hoe oud is hij? Heeft hij kuiltjes boven zijn ogen of juist bultjes?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:50

Die van mij mankeert niets maar drinkt ook mega veel. Ik vind het niet erg, alleen moet ik een kruiwagen meer per dag uit stal halen dan anderen

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:52

ik dacht ook meteen aan nieren. meeste paarden die veel drinken hebben daar een probleem zitten (zo ook de mijne).
dat hoeft helemaal niet ernstig te zijn, maar wel iets om uit te sluiten danwel te behandelen.
Voelt je paard zich meteen een stuk lekkerder en jij hoeft minder uit te mesten

Zen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:10

mijn paard drinkt ook erg veel en heeft laatst z'n mineralenblok (ter grote van een baksteen) in 1 nacht opgegeten!(Het was daarvoor al dat hij al veel dronk en plaste) Heb de DA opgebelt die maakte zich niet zo druk en zei dat ik het een week aan moest kijken.
Geef hem nu drainagecompositum om zijn lichaam te zuiveren hoop maar dat er niets aan de hand is met hem,misschien drinkt hij uit verveling wel heel veel.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:13

Veel drinken en plassen kan verschillende oorzaken hebben:
- nierproblemen
- leverproblemen
- suikerziekte
- hormoontekort, waardoor de urine niet concentreerd (diabetes insipidus)
- ziekte van cushing (ook toegediende corticosteroiden, zoals prednison, veroorzaken de ziekte van cushing, wanneer je stopt met de medicijnen, zullen de symptomen ook verminderen)
- psychogeen, dan is de oorzaak in het gedrag te vinden en dit is niet schadelijk. De nieren kunnen gewoon concentreren, wanneer het nodig is. Deze diagnose kun je pas stellen wanneer de rest is uitgesloten.
- te snel werkende schildklier (komt dit wel bij paarden voor?)

Dit zijn ze lang niet allemaal, maar voor de rest weet ik niet of het wel bij paarden voorkomt.
Bij lever en nierproblemen heb je vaak een paard wat niet goed eet, afvalt en niet lekker in zijn vel zit. Bij suikerziekte vallen ze ook erg af.
Ziekte van cushing geeft vaak een krullerige vacht.
Diabetes insipidus kenmerkt zich alleen door heel veel drinken. Hierdoor concentreerd de nier de urine helemaal niet. De oorzaak kan zijn dat er te weinig ADH aangemaakt wordt of dat de nier niet meer gevoelig is voor het hormoon. Ook worden zo veel elektrolyten uitgescheiden die juist bewaard moeten worden en kan een levensbedreigende situatie ontstaan. Maar wanneer het paard voldoende kan drinken, zullen er niet snel problemen ontstaan.
Ik las dat iemand een kruiwagen meer dan de anderen stalgenoten meer moest uitmesten per dag. Als dat echt zo is, moet er wel eens nader onderzoek gedaan worden.
Succes er mee!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:17

Hij is 5 jaar oud werd mij net verteld via pb, er zijn dus al een paar dingen minder waarschijnlijk.

Mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:22

Dan kun je Cushing wel uitsluiten. De rest is nog steeds mogelijk, hoewel sommigen minder waarschijnlijk zijn.

Pietnhoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 15:24

pffff....dat kunnen dusss wel heel veel dingen zijn....
ik merk verder helemaal niks aan hem! hij is niet te dik, niet te dun, valt niet af. Is verder erg goed te pas!
Zn mineralensteen raakt hij bijna niet aan... dit weekend komt de dierenarts er naar kijken....

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:38

mijn Noriker dronk 2 jaar geleden ook zo achterlijk veel als ie op stal kwam, dat kwam door verveling, nu staat hij in een stal met een buitenluik en hij heeft wat dingetjes tegen de verveling en hij staat zo weinig mogelijk op stal en hij doet het niet meer

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:36

Als je echt wilt weten hoeveel hij drinkt moet je een paard dagen de waterbak afsluiten en onbeperkt laten drinken uit emmers, je kunt dan meten hoeveel je paard drinkt.
Als dan blijkt dat hij echt te veel drinkt, dan zou ik om te beginnen zijn urine en bloed even door een veearts laten nakijken.

black_light

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 07:16

Ik heb een keer gelezen op de site van mijn paarden tandarts dat als ze eerst eten en dan gelijk koud water gaan drinken dat er wat met het gebit mis kan zijn.
Maar het kan ook suikerziekte zijn mischien bloedsuiker op laten meten?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:37

Ik sluit me aan bij Frunnik. Check eens hoeveel je paard daadwerkelijk drinkt. Je zegt ook dat hij na het eten veel drinkt. Wanneer drinkt hij nog meer en hoeveel is dat dan?
Dat zijn stal dus nat is, is ook vrij logisch: vocht moet er ook weer uit. Als je 's avonds op stal bent, schud dan zijn stal weer even op, zodat de natte plekken uit elkaar gehaald worden.

Ruik eens hoe zijn urine ruikt. Als dit heel zoet ruikt, bel de DA. Als het heel zuur ruikt, bel de DA.

Kortom: als je zeker wilt weten dat hij niets mankeert, bel de DA.

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:42

Heb je ook al gekeken of hij in de wei kan drinken? Is de drinkbak soms kapot? Dat kan ook een reden zijn waarom hij op stal meteen gaat drinken!

CaylinnMae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:17

Ik begrijp dat hij ineens veel gaat drinken als hij heeft gegeten. Doet hij het alleen na de brokken of bijvoorbeeld ook na brood ed? Mijn Fjord maakt namelijk te weinig speeksel aan en moet daarom water over zijn brokken hebben, anders krijgt hij het heel moeilijk weg en gaat hij gelijk heel lang drinken na het eten.