Linksvoor pas niet afmaken, oorzaak??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Linksvoor pas niet afmaken, oorzaak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:01

Luck is al een tijdje aan het sukkelen, nu loopt hij niet echt kreupel meer maar maakt zjn pas linksvoor niet echt goed af..
weet iemand hier een oorzaak van en hoe we ervoor kunnen zorgen dat hij die pas wel gaat afmaken?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:04

Mijn paard deed dat ook, bijna onzichtbaar maar je kon het zien als je heel goed keek. Hij bleek een lichte peesblessure aan dat been te hebben en staat nu bijna een half jaar op rust. Als over twee weken de scan laat zien dat alles goed geheeld is, mag ik er weer op. Al met al was het erger dan het in eerste instantie leek, hoewel het toch 'maar' een lichte blessure was. Ik zou er iig niet te makkelijk over denken en er een DA naar laten kijken.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 14:08

het kan ook zijn dat het vanuit de schouder of rug komt, laat een DA komen en laat je paard goed onderzoeken!

ellepel

Re: Linksvoor pas niet afmaken, oorzaak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:25

schouder kan heel goed ja, de mijne deed het ook na een trap van een paard tegen zijn schouder.

ook goed kijken of je zadel niet te ver naar voren ligt of knelt op de schouders...dat kan de beweging namelijk ook behoorlijk belemmeren..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:06

nee aan het zadel ligt het niet, hij doet het ook zonder zadel nl.. da is al heeel vaak wezen kijken en denkt dus ook dat het vanuit de schouder komt.. ik heb vd. week een fysio er naar laten kijken en zij wist de oorzaak ook niet..

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:15

Misschien hoefkatrol of iets dergelijks? Alles kan eigenlijk :S laat een buigproef doen en misschien rontgenfotos?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:45

Het kan toch een vorm van overbelasting zijn. MOgelijk dat het paard linksom niet goed buigt? In dat geval komt er veel gewicht op lv. Daarom zou ik eens proberen om linksom het paard te stellen naar buiten en dan kijken of hij regelmatiger wordt.

ellepel

Re: Linksvoor pas niet afmaken, oorzaak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:18

je noemt het "boegkreupel"

bij mijn pony was het dus naar aanleiding van een trap tegen een van de pezen in zijn schoudergebied.

ik ben maanden zoet geweest om het te laten herstellen, blessures in het schoudergebied zijn vaak een langdurige kwestie.

van mijn veearts mocht ik absoluut niet longeren en geen korte wendingen gaan rijden.( extra belasting schouder/boeg)
mijn pony heeft eerst 3 weken alleen in de wei gelopen,daarna begonnen met rechtuit stappen 2 weken, toen er pas weer op, ook steeds rechtuit en de hele bak gebruiken.

pas na een anderhalve maand mocht ik voorzichtig weer voltes er bij gaan pakken, en wat kortere wendingen.
nog steeds heeft mijn pony nog wel es als ik onregelmatig rijd en hem niet goed in conditie houd dat die oude blessure weer opspeelt, dan maakt hij linksvoor zijn pas niet af en krijg je een raar soort huppeltje..

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:42

Het kan ook zijn dat er met de rechterachterknie iets mis is zodat dat via de diagonaal opgevangen wordt.
die van mij liep een tijdje rechtsvoor niet goed. dit bleek te komen uit de linkerachterknie waar een spierknoop zat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:39

Desiree schreef:
Het kan toch een vorm van overbelasting zijn. MOgelijk dat het paard linksom niet goed buigt? In dat geval komt er veel gewicht op lv. Daarom zou ik eens proberen om linksom het paard te stellen naar buiten en dan kijken of hij regelmatiger wordt.

Hier dacht de fysio dus ook aan en nu moeten we allemaal buig en strek oefeneningen met hem doen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:29

Hij is echt kreupel gaan lopen in mei, hierna heeft hij na 3 maanden op volledeige stalrust gestaan waarvan de laatste 2 weken 5 minuten stappen per dag. In september zijn we weer rustig gaan opbouwen (van de dierenarst mocht ik gewoon longeren) en begonnen met rijden. dat is allemaal god gegaan totdat we 3 weken gelden een buitenrit gingen maken. hij is toen heel hard geschrokken en er vandoor gegaan op een gegeven moment ben ik er af gevallen en is hij in volle galop naar huis gerend. Sindsdien is het eigenlijk dus weer begonnen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:04

Nou de fysio is 2 weken geleden geweest we hebben oefeningen moeten doen en nu twee weken later gaat het eigenlijk heel goed!

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:27

Teugelkreupel?
Je rijdt hem dan niet van achter naar voren op 2 teugels.
Dit kun je uitsluiten als hij aan de longe of aan de hand ook kreupel is.
Doet hij het alleen onder het zadel dan een instructeur vragen om begeleiding.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:09

ben ik nou dom dan zeg het maar maar buitenlust.. ze zegt toch al dat de da en alles erbij is geweest :S wel beetje vage reactie..

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:52

Door zijn gekke rit naar huis, heeft hij het vast weer overbelast. Fijn dat het met de oefeningen van de fysio zo vooruitgaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:28

Kyona schreef:
Door zijn gekke rit naar huis, heeft hij het vast weer overbelast. Fijn dat het met de oefeningen van de fysio zo vooruitgaat.

ja dat denken we dus ook.. Snap de teugelkreupel reactie niet zo goed

Maargoed heb er gister weer een stukje op gestaap en 1 minuutje gedraafd en dat ging goed, dus we komen er wel

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:18

Sorry, van de teugelkreupel heid. Te snel gereageerd en niet alles gelezen.Kan inderdaad niet in dit geval. Succes er mee.