Help! al een tijd dik been, soms warm. Snap het niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lotttttttt

Help! al een tijd dik been, soms warm. Snap het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 13:43

Hallo,

Mijn pony heeft ruim 3 weken geleden klem gelegen in haar stal en heeft daarbij haar linkerachter been verwond.
De staleigenaren hebben me niet gebelt en haar been niet nagekeken 24 uur later was ik op stal en vertelde ze het aan me. ( heb de wondjes dus niet meer kunnen verzorgen )
Haar been was Dik en heel warm, en er zaten onderaan wat wondjes op die al dicht waren gegaan. Ik heb het been gelijk 10 minuten afgespoten en ben wat gaan stappen. ze liep er NIET kort mee. Aan het lopen kon IK niks zien. Toen heb ik het een paar dagen aangekeken. Nog niet kreupel, been was niet meer warm maar het vocht zat er nog wel in. Maar als ik ging stappen was het er uit! en als ze dan weer 2 minuten stilstond zat het vocht er weer in.
Iedereen op stal zei, vocht kan geen kwaad, als ze niet kreupel is maakt het ook niet uit enz. Maar toch maakte ik me zorgen over dat vocht, omdat het precies was ontstaan bij het klemliggen.
Ik had de dierenarts gebelt. Ze was langs geweest en zei:
Het is niet ontstoken, dan was het VEEL dikker en waren de wondjes niet zo mooi dicht gegaan. Ze zei dat ze wel een klein beetje wat kon zien dat ze er moeilijk mee liep maar echt heel weinig. Ze had ontstekingsremmer antibioticum gegeven en zei dat ik 2 weken lang stappen en koelen moest doen.

Kuur voorbij , een week verder en nog steeds geen enkele verandering. Pony liep echt niet kort met het been. en het was ook niet warm enz. Dus toen heb ik haar opgebelt. Ze zei dat het kan zijn dat het vocht er niet meer uit gaat en dat is niet zo erg, en dat het beste was als ik het longeren weer rustig op ging bouwen. Daar ben ik Vorige week maandag mee begonnen. Ze liep niet kreupel of kort aan de longeerlijn. Ik heb het na het longeren nog elke keer afgespoten en ben 10 minuten op het harde gaan stappen. Het leek goed te gaan ( vocht zat er als ze van stal kwam wel in , na werk niet ) maargoed dat hebben wel meer paarden.

Nou kwam ik gistere op stal, hield ik haar uit haar boks , was haar been toch wat warmer, vooral op de plek waar het vocht zit. dus ik Balen! toch maar weer 10 minuten afgespoten even gestapt enz.
Toen was het niet echt dik meer en ook niet echt zo warm meer. IK begreep er niks van. Dus ik om te kijken hoe ze nou liep toch maar weer even aan de longeerlijn gehad,
Ze loopt niet kort , Dus ver over haar eigen afdruk heen in stap, en ik draf IN haar eigen afdruk. Precies zo loopt ze met haar andere achterbeen.
Maar: Het LIJKT alsof ze toch ietsiepietsie doorzakt als ze draaft, met haar hele kont. Maar het kan heel goed zijn dat ik spoken zie hoor, ik zit 5 minuten in rondjes naar haar achterhand te staren. Maar Kan het zijn dat ze er NIET kort mee loopt maar toch wel wat doorzakt?

Ik ben bang dat het een peesbeschadiging is. Een peesontsteking is het niet , dan was ze wel duidelijk kreupel geweest en was het vocht er niet zo snel uit geweest en was het dikker en altijd warmer geweest enz.

Wie kan mij zeggen wat het kan zijn of heeft het zelfde gehad

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:12

Een peesblessure hoeft niet per definitie een kreupelheid op te leveren. Echter ken ik paarden die door het kleinste wondje 4 weken een dik been hebben. Heeft ze niet toevallig ook mok? (in deze tijd van het jaar zou dat goed kunnen. Als ze verder goed loopt zou ik haar zo veel mogelijk buiten zetten en lekker met haar aan het werk gaan. Als het na het werk een stuk minder is dan gaat het de goede kant op.
Als je de boel niet vertrouwd dan zou ik een scan laten maken. Dan weet je het iig zeker. Heb je een paardenarts laten kijken of een gewone boerderijdieren arts. Als het laatste het geval is zou ik nog even een paardenarts erbij halen

lotttttttt

Re: Help! al een tijd dik been, soms warm. Snap het niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:23

Ze heeft geen mok nee. Ze staat nu niet veel meer buiten, ze mogen het land niet meer op. Ze word wel door de staleigenaar ruim een uur per dag buiten gezet. verder longeer ik haar nog en zet haar ook nog buiten. ( als ze buiten staat rent en bokt ze heeeel veel )

ik ga er inderdaad een betere paardenarts bijhalen. Dit was er eentje van een dierenartsen praktijk maar wel speciaal voor de paarden

en dat niet kort lopen, maar dat het LIJKT of ze wat doorzakt? dat zal wel aan mij liggen wat denken jullie?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:06

tja dat kan ik natuurlijk niet beoordelen maar ik zie zelf soms ook wel spoken. Je wil ook vaak graag iets zien omdat je het dan zou kunnen verklaren

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:36

Ik was net bij dr. Dat ik haar uit dr stal hield was haar been minder warm dan gistere, het was op de plek van de zwelling ( vocht ) wat warmer. Dat is een beetje stalbeen achtig, want dat heeft ze ook een klein beetje in haar andere been. Heb toch maar weer gelongeerd en ze liep niet kort. na het werk was het vocht weer minder. Allemaal nog steeds een beetje het zelfde dus

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:01

de vraag is waar het vocht zich bevind.
Bij een peesblessure zit de zwelling in de peesschede (achterste deel van het been, waar soms gallen zitten), bij 'oedeem' door bacteriele ontsteking is vaak het been rondom dik (ziet er uit als soort 'stalbeen') en bij een bloeduitstorting door kneuzing is vaak een gedeelte van het been dik (als een soort bult), dit zakt naar verloop van tijd omlaag.

ps: als je twijfelt of er een bacteriele ontsteking is, kun je ook even het paard temperaturen (in rust, dus voor het longeren)

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 21:30

Dr been is dik net zoals bij een gal ja, maar dan voelt het ook wat warm

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:48

Misschien is het griffelbeentje door het vastliggen gebroken (die zijn vrij "breekbaar" namelijk !) dat zou de zwelling en de kortere pas verklaren. Een foto lijkt me op z'n plaats.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 20:06

ze loopt juist niet korter. Helemaal goed loopt ze.

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:26

raar verhaal zeg! Zou niet weten wat het zou kunnen zijn!

avanoort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:15

Dat het been dik is, verteld dat de bloedsomloop verstoord is door een reden, dit kan door een "trauma" zijn en kan wel enkele weken duren, rustig aan bewegen en niet overbelasten, maar vooral niet stilzetten, lekker koud afspuiten en in beweging houden.
Ik zou niet bang zijn voor de pezen, dan zou de reactie heel anders zijn.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:22

mijn ruin heeft hetzelfde, mijn DA zij dat dit een overbelasting is.
het is dik soms warm en er zit vocht de ene x meer als de andere keer dit kan heel lang duren voordat dit weg is het is een peesoverbelasting.
mijn DA zei ook dat ik wel kon rijden maar rustig aan en niet te veel van hem vragen het liefste zo veel mogelijk op het harde stappen en draven.
Ik heb een zalf gekregen (trenselvet/trensolvet) dat is een warmte creme en daar doe ik dat dan mee insmeren na het rijden.
gewoon je paard zijn beweging geven en indd niet stilzetten dan word het als maar erger.
De zwaarte kracht moet zijn werk doen en het vocht afvoeren dit kan heel erg lang duren.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:43

okee bedankt voor de reacties!

maar nou sinds een paar dagen is dr andere beentje ook wat dik aan het worden, nou, laat zeggen dat er vocht in zit. Ik zit nu zelf toch wel aan stalbenen te denken

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:45

voer je veel wortelen ?
daar kan het ook liggen dan ze te veel vocht binnen krijgt en het niet kwijt komt.
of indd stalbenen maar dan zou ze dit toch al langer moeten hebben?

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:58

Ik voer niet veel wortelen .

Maar waarom zou ze het dan al veel langer moeten hebben?

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:06

mischien een slechte stofwisseling?
is er nog geen verandering dan ?

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 23:33

ik heb nu sticky legs gekocht bij de paardendrogist en dat werkt vrij goed al.

lotttttttt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 23:34

onley schreef:
voer je veel wortelen ?
daar kan het ook liggen dan ze te veel vocht binnen krijgt en het niet kwijt komt.
of indd stalbenen maar dan zou ze dit toch al langer moeten hebben?

en stalbenen hebben ze meestal alleen als ze veel op stal staan he