Mijn pony heeft ruim 3 weken geleden klem gelegen in haar stal en heeft daarbij haar linkerachter been verwond.
De staleigenaren hebben me niet gebelt en haar been niet nagekeken
24 uur later was ik op stal en vertelde ze het aan me. ( heb de wondjes dus niet meer kunnen verzorgen
) Haar been was Dik en heel warm, en er zaten onderaan wat wondjes op die al dicht waren gegaan. Ik heb het been gelijk 10 minuten afgespoten en ben wat gaan stappen. ze liep er NIET kort mee. Aan het lopen kon IK niks zien. Toen heb ik het een paar dagen aangekeken. Nog niet kreupel, been was niet meer warm maar het vocht zat er nog wel in. Maar als ik ging stappen was het er uit! en als ze dan weer 2 minuten stilstond zat het vocht er weer in.
Iedereen op stal zei, vocht kan geen kwaad, als ze niet kreupel is maakt het ook niet uit enz. Maar toch maakte ik me zorgen over dat vocht, omdat het precies was ontstaan bij het klemliggen.
Ik had de dierenarts gebelt. Ze was langs geweest en zei:
Het is niet ontstoken, dan was het VEEL dikker en waren de wondjes niet zo mooi dicht gegaan. Ze zei dat ze wel een klein beetje wat kon zien dat ze er moeilijk mee liep maar echt heel weinig. Ze had ontstekingsremmer antibioticum gegeven en zei dat ik 2 weken lang stappen en koelen moest doen.
Kuur voorbij , een week verder en nog steeds geen enkele verandering. Pony liep echt niet kort met het been. en het was ook niet warm enz. Dus toen heb ik haar opgebelt. Ze zei dat het kan zijn dat het vocht er niet meer uit gaat en dat is niet zo erg, en dat het beste was als ik het longeren weer rustig op ging bouwen. Daar ben ik Vorige week maandag mee begonnen. Ze liep niet kreupel of kort aan de longeerlijn. Ik heb het na het longeren nog elke keer afgespoten en ben 10 minuten op het harde gaan stappen. Het leek goed te gaan ( vocht zat er als ze van stal kwam wel in , na werk niet ) maargoed dat hebben wel meer paarden.
Nou kwam ik gistere op stal, hield ik haar uit haar boks , was haar been toch wat warmer, vooral op de plek waar het vocht zit. dus ik Balen! toch maar weer 10 minuten afgespoten even gestapt enz.
Toen was het niet echt dik meer en ook niet echt zo warm meer. IK begreep er niks van. Dus ik om te kijken hoe ze nou liep toch maar weer even aan de longeerlijn gehad,
Ze loopt niet kort , Dus ver over haar eigen afdruk heen in stap, en ik draf IN haar eigen afdruk. Precies zo loopt ze met haar andere achterbeen.
Maar: Het LIJKT alsof ze toch ietsiepietsie doorzakt als ze draaft, met haar hele kont. Maar het kan heel goed zijn dat ik spoken zie hoor, ik zit 5 minuten in rondjes naar haar achterhand te staren. Maar Kan het zijn dat ze er NIET kort mee loopt maar toch wel wat doorzakt?
Ik ben bang dat het een peesbeschadiging is. Een peesontsteking is het niet , dan was ze wel duidelijk kreupel geweest en was het vocht er niet zo snel uit geweest en was het dikker en altijd warmer geweest enz.
Wie kan mij zeggen wat het kan zijn of heeft het zelfde gehad
wat denken jullie?