piephak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sundance11

piephak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 12:10

Vanmorgen kom ik op stal en zie ik dat mijn paard op haar hak een dikke bult heeft zitten, het eerste wat me te binnen schoot was een piephak.

Heb ik dus wat boeken erbij gepakt en inderdaad een piephak. Het voelde warm aan en je kon duidelijk voelen dat er vocht in zat.

Nou is mijn vraag wat kun je er zoal aan doen, ik doe nu 2 x daags koelen en 2 x daags osmonds witte olie erop smeren.

En mag je wel rijden, ik heb het vanmorgen wel gedaan, en ze liep lekker ontspannen niks geen tekenen van kreupelheid.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:12

Bel de dierenarts eens, misschien is gewoon een abces en kan hij deze eruit snijden.

cain

Re: piephak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:13

hallo
mijn paard heeft ook een piephak,een piephak is niks meer dan een schoonheidsfoutje dus je mag er gewoon mee rijden wat je kan doen om te zorgen dat het nit groter word is je het insmeren met kanpferspiritus dat is speciaal voor verdikkingen kan je gewoon bij de drogist halen.kijk alleen wel uit als je het erop smeert het prikt een beetje dus je paard kan er op reageren dat 2 keer per dag het liefst als dat kan.
wat je ook kan laten doen als het een piephak is kan je hem uitlaten zuigen dan halen ze het vocht eruit maar het kan ook weer volopen dus moet je maar kijken maar laat weleven nakijken of het wel een piephak is !!!
ik hoop dat je er wat aan heb groetjes joyce

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:43

Trekt dat wel weer weg dan? Ze heeft het pas sinds een dag of 3. Zelf denk ik dat het komt omdat ik vorige week gesprongen heb, hoger en intensiever wat ze normaal doet, kan het misschien daardoor komen dat het overbelast is?

cain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:38

als het een piephak is en je behandeld het met kapferspiritusbehandeld kan het dat het wegstrekt altijd het proberen waart toch? kost 4 euro per flesje
groetjes joyce

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:20

cain schreef:
wat je ook kan laten doen als het een piephak is kan je hem uitlaten zuigen dan halen ze het vocht eruit maar het kan ook weer volopen dus moet je maar kijken maar laat weleven nakijken of het wel een piephak is !!!
ik hoop dat je er wat aan heb groetjes joyce

Hier zou ik dus heel erg mee uitkijken.. er wordt een naald in de hak gedaan, dat is dichtbij het gewricht, de kans op ontstekingen is daardoor altijd aanwezig en de kans op verkalking dus ook.
Plus dat je, wanneer je paard nog een keer die hak stoot of wat dan ook, die piephak weer terug hebt.

Piropo had 2 enorme piep hakken, ik ben gaan afspuiten een paar keer per dag (wanneer mogelijk) heb toverhazelaar gehaald om mee te smeren, ik had cold/hot gelei, antiflogistine? noem het maar op. Maarrr het heeft wel gewerkt en ze zijn weggetrokken, mijn d.a. weigerde om het weg te spuiten ivm met de hierboven genoemde risico's

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:44

Die piephak is er niet uit het luchtledige gekomen, waarschijnlijk heeft ze 's nachts vastgelegen in de stal en toen haar hak gestoten tegen de muur. Ga er mee naar je dierenarts, die zal er waarschijnlijk een spuit inzetten om het vocht af te tappen en er daarna een klein beetje ontstekingsremmer inspuiten. Er zijn ook wel wat smeerseltjes maar ik heb daar zelf weinig resultaat mee geboekt. Hoe langer je wacht hoe kleiner de kans is dat de piephak nog wegtrekt.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 17:00

Bedankt voor de tips!

Ik ga tot volgende week nog ff door met afspruiten en witte olie eropsmeren moet toch volgende week naar mijn rijinstructeur ff kijken wat hij ervan zegt.