Weten jullie of een paard ziek kan worden van het eten van afgevallen eikenbladeren (dus oude, bruine bladeren)? Zo ja, wat krijgen ze er dan van en hoe herken je dat? Of valt dit wel mee en kan het geen kwaad? Mijn paard eet deze bladeren, doordat ze in haar wei liggen. Zoveel mogelijk al uit de wei weggehaald, maar er blijft altijd wat liggen en daar gaan er toch wel redelijk wat mee naar binnen tijdens het grazen.
ja dat is giftig ook eikels.. mijn paard gaat zivh dan helemaal opkroppen (staart tegen de kont op, benen heel kort bij elkaar alle vier en beetje suf kijken.) hij heeft er ook al eens koliek van gehad.
Zijn eikels giftig dan? Nooit geweten! Zover als ik weet voeren ze eikels aan varkens (ok dat is wel geen paard) en geiten hebben ze ook heel graag. Mijn ponys stonden altijd op een wei en een bak met alleen maar eikenbomen eromheen, het lag in het najaar altijd helemaal vol met bladeren. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk nooit gezien heb dat ze van die bladeren gegeten hebben maar de shetlander at wel af en toe eikeltjes. Hij is er nooit ziek van geweest.
WIj hebben er ook veel liggen in de wei mijn paarden eten het graag en ja er ligd ene gans tapijt weg doen is niet te doen... ze hebben nooit problemen ermee gehad.
eikels en eikenbladeren zijn giftig als er grote hoeveelheden van gegeten worden. mijne deden het ook toen ze nog op de wei liepen, maar nu zijn ze op stal. het kan koliek veroorzaken.
Dank voor jullie reacties. Mijn paard eet ze "per ongeluk" mee als ze graast en dus niet in heel grote hoeveelheden. Ik hoef me blijkbaar niet echt zorgen te gaan maken!
Mijn paard stond vorige week noodgedwongen in een wat kleinere weide, normaal staat ze op een grote weide. Langs die kleine weide staan eikebomen....ineens had ze behoorlijk diaree....bij mij viel meteen het kwartje, heb ze uit die wei gehaald en na een dag mestte ze weer normaal. Zat 'm toch echt in de eikeblaatjes/eikels..
Mijn tante mijn haar pony is van te veel eikels eten gestorven. Bij ontleden van zijn body stelde de Da vast dat heel zijn lever en nieren aangetast waren ten gevolge van het looizuur dat zich in de eikels en de bladeren bevindt.