Langdurige verhoging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Langdurige verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 15:25

Hallo, mijn merrie van ruim 20 heeft al een week of 4 verhoging, temperatuur varieert van 37,5 tot 38,1 terwijl haar normale temperatuur zo rond de 37 is. Ze doet verder niet ziek, eet goed (al heeft ze vanwege haar leeftijd wat moeite met kauwen), is levendig en wordt niet magerder. Ze hoest niet, geen neusuitvloeiing, mest goed, kortom moet ik hier wat aan doen? Hebben jullie hier ervaring mee en wat heb je toen gedaan? Hoor graag wat meer, want ik weet niet wat ik ermee moet. Het lijkt ook geen reden om de DA te bellen, zoalng ze zich niet ziek gedraagt.

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:36

Als je zelf ongerust bent, waarom bel je dan geen dierenarts? Misschien dat hij iets meer kan vertellen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:01

Noem jij dat verhoging?
Volgens mij ligt de normale temperatuur van een paard altijd tussen 37.5 en 38.5 hoor!

simodi

Re: Langdurige verhoging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:35

Ja, dat noem ik inderdaad verhoging. Zoals je weet moet je uitgaan van de temperatuur die voor jouw paard normaal is, voor de mijne is dat dus 36,9 - 37,2, met eventueel rond de 37,5 na inspanning. Dan is 38 's ochtend in rust dus verhoging.

DA al eerder gebeld, die komt pas als ze ruim boven 38 heeft.

melody2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:45

Dan zou ik gewoon een andere dierenarts bellen, als je vaste dierenarts niet mee wil werken. Het gaat tenslotte ook om jouw gemoedsrust.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:50

Daar heb je op zich wel gelijk in Melody 2, maar dat ligt altijd zo gevoelig he. Ik ben altijd heel tevreden over deze DA, en het "lastige" is dat ze verder helemaal niet ziek doet (geen ziekteverschijnselen heeft), dan heb je duidelijke aanknopingspunten. Ik zal het nog maar even een paar dagen aanzien en als het zo blijft toch nog maar eens bellen en anders inderdaad een second opinion vragen. Er schijnt wel een virusje te heersen op veel stallen, dus wellicht is het daarmee verklaard.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:47

Mijn paard heeft al ruim twee maanden hetzelfde probleem. Ik kan je helaas niet helpen want wij zijn er nog niet uit waar het van komt.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:01

ik zit met hetzelfde probleem. mijn paard heeft nu ruim 3 weken al verhoging. alles wat jij zegt en verteld heb ik ook. ik heb bloed laten aftappen en daar kwam uit dat het een virale infectie was, maar er zaten voldoende witte bloedlichaampjes in en dat betekende herstel. wel zei mijn veearts (dierenkliniek bodegraven) dat dit nog wel even duurt voordat de temp weer zal zakken. ik krijg woensdag de rest van de uitslag...misschien dat je wil dat ik dat nog even vermeld in dit topic??

als je meer wilt weten mag je gerust nog vragen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:42

Ik hoor graag hoe het verder afloopt en of je paard behandeld moet worden (zo ja, waarmee). Houden jullie je paarden wel gewoon licht aan het werk of staan ze op rust? Ikzelf laat mijn merrie toch wel regelmatig wat doen, zoals bijv, 3 kwartier stappen of 15min longeren, zeker omdat ze behoorlijk levendig is en zelf niet aangeeft dat ze niks wil doen.
Jullie ervaringen blijven welkom!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:51

simodi schreef:
Ik hoor graag hoe het verder afloopt en of je paard behandeld moet worden (zo ja, waarmee). Houden jullie je paarden wel gewoon licht aan het werk of staan ze op rust? Ikzelf laat mijn merrie toch wel regelmatig wat doen, zoals bijv, 3 kwartier stappen of 15min longeren, zeker omdat ze behoorlijk levendig is en zelf niet aangeeft dat ze niks wil doen.
Jullie ervaringen blijven welkom!

ik moest van mijn dierenarts gewoon lekker gaan rijden..en dan even bekijken wat hij wil. niet extreem werken, maar gewoon rustig aan. bij mijn paard zie je ook niet dat hij zich ziek voeld en is super levendig.
woensdag laat ik even weten wat de rest van het bloedonderzoek uitwijst.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 10:56

OK, dankje!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:12

nou hier de rest van de uitslag van het bloedonderzoek!!

alles was in orde, zoals ik al eerder vermelde waren er voldoende witte bloedlichaampjes gevonden dat herstel betekend. verder heeft ze bekeken of er teveel van een bepaald eiwit-gehalte aanwezig was en of daar balans in zat anders zou het nog een chronische ontsteking kunnen zijn, maar dit was niet het geval.
het schijnt, naar haar zeggen, dat vele paarden na weidegang dit krijgen en dat hoeft niet elk jaar, maar het komt gewoon voor.
ik mag dus gewoon weer lekker met hem aan het werk en zolang hij levendig oogt, hoef ik niet meer te bellen. de verhoging van zijn temperatuur houd nog wel even aan zei ze maar zolang het niet boven de 38.5 komt hoefde ik me geen zorgen te maken...zeker na het rijden (bij die van mij was na het rijden de temp. 38.6) was geen probleem. verder heeft ze me aangeraden hem te scheren omdat hij slecht zijn warmte kwijt kan met zijn nu o zo dikke wintervacht. ik hoop hiermee je voldoende te hebben geiinformeerd...mocht je nog iets willen weten mag je het natuurlijk altijd vragen...no problemo!! sterkte ook met jou/ jullie paarden!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 21:11

Hoi, fijn dat je nog even laat weten hoe het is afgelopen met je onderzoek Op zichzelf zou het inderdaad goed kunnen dat het veroorzaakt wordt na afloop van het weideseizoen. Mijn merrie heeft in de periode dat het begon ook een stuk minder weidegang gehad (een aantal weken alleen aan de hand gegraasd). Ik houd het verder wel in de gaten, maar zal toch maar proberen om me niet al te veel zorgen te maken zolang de temperatuur niet verder oploopt en ze verder levendig is. Jij ook sterkte!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 22:19

simodi schreef:
Hoi, fijn dat je nog even laat weten hoe het is afgelopen met je onderzoek Op zichzelf zou het inderdaad goed kunnen dat het veroorzaakt wordt na afloop van het weideseizoen. Mijn merrie heeft in de periode dat het begon ook een stuk minder weidegang gehad (een aantal weken alleen aan de hand gegraasd). Ik houd het verder wel in de gaten, maar zal toch maar proberen om me niet al te veel zorgen te maken zolang de temperatuur niet verder oploopt en ze verder levendig is. Jij ook sterkte!

dank je!!!

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 09:17

Hallo
De normaalwaarden voor de temperatuur van een paard liggen tussen de 37,4 en 38,0 graden Celcius.
De lichaamstemperatuur die jouw paard op dit moment hebt is dus eigenlijk niet afwijkend.
Het temperatuursverschil kan allerlei redenen hebben. Misschien heb je voor de vermoedelijke verhoging niet goed gemeten en steeds in een luchtbel, keutel of niet te diep in het rectum gezeten. Hierdoor kan de temperatuur wat lager uitvallen dan hij is.

Maar als je echt twijfelt kun je natuurlijk altijd beter even je dierenarts bellen, die kan je paard dan uitgebreid onderzoeken en die weet altijd meer dan wij hier achter internet.

Succes