OCD wie heeft hier ervaring mee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rayo

OCD wie heeft hier ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 15:21

Leuke 3,5 jarige gezien maar hij heeft een ocd. Ze zijn nu aan het kijken of hij de verzekering in mag. De veearts vind het niet de moeite om het weg te halen omdat het echt nihil is.
Wie heeft hier ervaring mee hoe dat verder kan ontwikkelen...
Alvast bedankt!
(ik wil m voor de westrijdsport springen/dressuur/cross)

never

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:35

nou ik weet niet hoor mijn draver heeft koersen gelopen met ocd en daar is toch echt veel mee beschadigt
Hij is vorig jaar geopereerd maar dat was eigenlijk al te laat doordat de vorige eigenaar hem niet op tjd heeft laten opereren heeft hij nu dus lichte vorm van arthrose dr bij gekregen.
DUS 1 tip let goed op en laat de da regelmatig controlen vooral als je wedstrijden wilt gaan rijden.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het bij je paard erger word maar zou in iedergeval voorzichtig mee zijn en goed op blijven letten

su6 dr mee

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:48

Bij ocd maakt het heel veel uit hoe groot en de plaats waar het zit.

Indien het op een gunstige plek zit waar het geen schade aan kan richten en het is makkelijk te opereren hoeft dit geen belemmering voor de koop of de sport te zijn.Er wordt dan wel vaker besloten om het te laten zitten en eventueel pas weg te halen als hier aanleiding voor is.

Zit het daar en tegen op een ongunstige plaats ( bv gewrichten ) is dit veel kwalijker voor sport of koop.

Meestal kunnen de paarden gewoon de verzekering in, met uitsluiting van het ocd gebied.

Antoinette

Re: OCD wie heeft hier ervaring mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:54

Als de dierenartsen het op een gunstige plaats vinden zitten en het paard heeft er geen last van kan je ervoor kiezen het gewoon te laten zitten.

Echter zijn er ook mensen die het (meestal voor een verkoop) het toch laten verwijderen. Mocht de operatie niet goed gaan dan gaat de verkoop niet door.

Heeft ooit een artikel over in bit gestaan en daar stond dat in 80% van de gevallen een operatie slaagt en het paard heeft er dan ook nooit meer last van.

Mijn merrie heeft ook een OCD'tje gehad en kreeg er op 6-jarige leeftijd (wij wisten eerder niet dat ze het had hoor ) wel last van. Wij hebben daarom besloten haar wel te opereren en daarmee is het eigenlijk helemaal goed gekomen.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:19

er zijn zat paarden met OCD die er geen last van hebben, maar je draagt wel een risico mee, ik zou het persoonelijk niet doen!Zat andere leuke paarden! En ook al zou die in de verzekering kunnen, dan denk ik niet dat je het krijgt uitgekeerd als die last zou krijgen van de OCD.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:07

In verzekering zal hij niet zo snel komen denk ik. Zou eerst de verzekering bellen voordat je het paard koopt.
Gaat het hierbij om een merrie of om een ruin? Je schrijft in de hij vorm zie ik.
Bij een ruin is het minder een probleem vind ik persoonlijk. Wat ik wel zou doen is een second opinion over de foto's en de plek van de OCD en of hij er echt geen last van kan krijgen.
Als het om een merrie gaat zou ik persoonlijk verder kijken. Met het oog op een eventueel toekomstig veulen namelijk, OCD is namelijk erfelijk voor een gedeelte.