Bult onder haar buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daanie

Bult onder haar buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:54

Ik was gister langs mijn anderhalf jarige merrie in de opfok geweest. Ten eerste schrok ik me ene hoedje omdat zo dik is geworden (vind ik niet bevordelijk voor een jaarling) maar toen ik haar ging borstelen, kwam ik onder haar buik een rare bult tegen.

Ik vroeg me eerst af of het niet haar navel kan zijn maar dan zou ik die toch zeker eerder moeten zijn tegengekomen?
De bult zit zeg maar in het midden van haar buik maar dan richting de uiers dus zeg maar op de plek waar de vacht van je paard donzig en een lichtere kleur begint te worden en het gevoelige gedeelte begint.
De eerste 2 keer mocht ik er wel aanzitten, maar toen ik het daarna andere wilde laten voelen, mochten we er niets eens meer in de buurt komen.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

De DA komt toevallig wel komende week langs om paardne te enten dus dan vraag ik m meteen even ernaar te kijken...

ellepel

Re: Bult onder haar buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:02

ik denk dat je de zogenaamde "platen" bedoeld.

deze zitten vaak op de plek vlak achter waar normaal de singel zou liggen.
vaak zie je ze aan beide kanten, het zijn wat langwerpige verdikte stukken net onder de huid.
maar het kan ook op 1 plek zitten, precies waar jij het beschrijft.

dit is het gevolg van een ophoping van vocht bij paarden die inderdaad te dik zijn, merries maar ook ruinen kunnen ze krijgen.
bij drachtige merries zie je ze ook vaak.

ik had een ruintje die ze ook vaak had, volgens de veearts kon het totaal geen kwaad...
als de dieren wat afvallen zie je ook dat het weer wegtrekt..

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 12:41

Hummm.... maar het is echt 1 bult, ongeveer een diameter van 2 cm... en zit echt richting haar kruis en uiers, in het midden. Is dat wel het zelfde als wta jij bedoelt?

Hoop het maar... al is dat echt ongezond als ze dat als anderhalf jarige krijgt omdat ze te dik is.

ben hard op zoek naar ene andere plek voor haar

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:55

Dat wat Ellepel zegt daar dacht ik ook meteen aan. Mijn pony heeft
dat ook als ze te dik is. (Die vind het trouwens ook "verdacht" als meerdere mensen haar willen bekijken, dan denkt ze>wegwezen!!!)

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 07:55

niemand verder??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:06

zit die bult misschien precies op de plek waar haar navel zit??

kan ook een heel klein inimienie navelbreukje zijn, maar dan zou je even een veearts moeten vragen die kan dat precies zien.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 12:50

Uhm, tja waar zit de navel precies?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:15

zou best een navelbreukje kunnen zijn. De plek die jij beschrijft is de navel. Laat de veearts er naar kijken die kan er uitsluitsel over geven en kan er iets aan doen.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 16:51

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

In eerste instantie dacht ik zelf ook wel aan een navelbreukje, alleen wat ik dan vreemd vond, is dat ik het voorheen nooit gevoeld heb, mara misshcien komt dat omdat haar buik nu zo gegroeid is, dat je het duidelijker voelt.

Ik zal het deze week wel horen van de DA, maar dan ben ik nu in ieder geval even een beetje gerustgesteld.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:36

Kan misshien ook een legger zijn. Soms als paarden liggen dan liggen ze wel eens met de hoeven tegen de buik waardoor er een vochtbult kan ontstaan. Zou als de veearts komt hem er ff naar laten kijken. Of misschien idd navelbreukje oid.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 08:04

SisLeone schreef:
Kan misshien ook een legger zijn. Soms als paarden liggen dan liggen ze wel eens met de hoeven tegen de buik waardoor er een vochtbult kan ontstaan. Zou als de veearts komt hem er ff naar laten kijken. Of misschien idd navelbreukje oid.

Wel een hele vage plek voor een legger!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:34

oosterhoff schreef:
SisLeone schreef:

Wel een hele vage plek voor een legger!

Dat wel ja maar ja je weet maar nooit...moet gewoon alle mogelijkheden open houden

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:42

ja ik dacht ook aan vocht bult dan kan je ff checken door er met jinger in te drukken en als je vinger erin blijft staan dan is het vocht het voelt dan ok wat warmer aan.
Mijn haf heeft het ook gehad alleen dat kwam bij hem omdat hij een onsteking had in zijn balzak en toen kroop het vocht onder zijn buik en veroorzaakte daar een bult.
Vond ik ook erg raar toen omdat het zo ver van elkaar afzat maar goed het lichaam stuurt het vocht ergens heen en dat is meestal onder in de buik omdat daar de meeste ruimte zit.
veel succes ermee en vertel hoe het afloopt he ben erg benieuwd.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:54

Daanie schreef:
Hummm.... maar het is echt 1 bult, ongeveer een diameter van 2 cm... en zit echt richting haar kruis en uiers, in het midden. Is dat wel het zelfde als wta jij bedoelt?

Hoop het maar... al is dat echt ongezond als ze dat als anderhalf jarige krijgt omdat ze te dik is.

ben hard op zoek naar ene andere plek voor haar

Een klein bultje dus maar. geen grote vochtbult

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:56

nee idd die van mijn haf was wel zo groot als een vuist
dus dit is maar een kleintje
kan dus net zo goed een vetnult zijn als ze zo dik is
maar laat haar wel afvallen want dikke jonge paarden groeien niet to nauwelijks