SCHIMMEL, maar allergisch voor imaverol, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneM_Ajax

SCHIMMEL, maar allergisch voor imaverol, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:40

ohh mensen help

mijn lieve veulentje Ajax heeft schimmel op zn kont en zn achterbenen.
het probleem is toen hij geboren was accpteerde zijn moeder hem niet en daardoor mocht hij niet drinken. De staleigenaar ging pas om 11 uur s'ochtends kijken terwijl hij geschat om 6 uur was geboren.
Ajax kon alleen maar liggen en was te zwak om op te staan
kortom hij heeft dus niet op tijd biest binnen gehad. Hierdoor is hij overal gevoelig voor, bij een inenting wortd hij meteen ziek (ontstoken ogen, loop neus, stijve nek, doffe vacht echt meteen ziek). Maar hierdoor is hij heel erg waarschijnlijk ook allergiisch voor imaverol want dat komt vaker voor.

maja hij heeft wel schimmel, nu heb ik gehoort dat citroen(sap) helpt er tegen. Weet iemand of dat waar is? Of iets van teatree oil ofzo?
Of weet iemand iets anders dat werkt?

want het moet natuurlijk wel weg want zn hele huis gaat al kapot aan de schimmel op die plekken
alvast bedankt xxx anneM

anneM_Ajax

Re: SCHIMMEL, maar allergisch voor imaverol, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:43

Citaat:
want het moet natuurlijk wel weg want zn hele huis gaat al kapot aan de schimmel op die plekken

haha huis moet huid zijn sorry

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:46

je kunt detol proberen.Wat wij ook wel eens tegen schimmel gebuiken is asseptic blue van Effol,maar die werkt niet op alle varianten.

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:48

ahh ok dank je wel ik zal het eens proberen

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:51

wat zegt de dierenarts van de schimmel? Die kan anders ook een kweek laten maken en kijken om wat voor schimmel het gaat. Dan kan je gerichter behandelen.

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:55

de DA moet al sowieso komen omdat zn opperhuid ophoopt om het zo maar ff te zeggen echt heel raar ik zal het meteen vragen
dank je

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:59

citroensap schijnt echt te helpen, snij een citroen doormidden en wrijf daarmee over de plekken (wel zorgen dat er sap uitkomt)

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:01

ahh ok ik heb het wel vaker gehoord
ik ga het eens proberen want ik neem aan dat het niet veel kwaad kan. Ja mischien het zuur erin omdat Ajax gevoelig is. Maja anders kan ik nooit wat proberen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 08:52

bij de gewone apotheek kun je een middel krijgen wat voor baby's gebruikt word, ik weet zo de naam niet, maar dat is dus veel zachter voor de huid.
ik zou daar eens gaan informeren, op die manier heb ik wel vaker mensenmiddeltje voor paarden met veel succes gebruikt...

tujuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:45

Je hebt tegenwoordig ook shampoo met zout uit de dode zee. Kan je bij de ruitersportzaak kopen. Werkt heel goed!

Carlaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:58

Vraag gewoon je DA om advies voor je met allerlei huis-tuin-en-keuken-dingetjes gaat pielen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:00

-> MD

c_alsemgeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:43

Carlaa schreef:
Vraag gewoon je DA om advies voor je met allerlei huis-tuin-en-keuken-dingetjes gaat pielen.

Ga ik idd in mee... met uitproberen doe je vaak meer fout dan goed, zeker als jouw paard een gevoelige huid heeft
Ik zou een kweekje laten maken... dan komt de DA/VA vanzelf met een oplossing.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:51

Ik heb dit ook gehad bij [***]...
Ik heb ze gewassen met iso-betadine zeep. Maar dat is met dit weer niet echt mogelijk

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:30

Je kunt paarden ook laten enten tegen schimmel. Dus wellicht is dat een optie. Kun je met je DA overleggen.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:42

Er is ooit iemand bij ons geweest en die vroeg om ivomec. Dit is een ontwormingsmiddel bij varkens.
Hij had een paard staan dat hij niet schimmelvrij kon krijgen. En had gehoord dat dit moest werken.
Hij heeft wat meegekregen. Dit heeft hij op een stukje brood gedaan en aan het paard gegeven. Dit heeft hij een aantal keer gedaan en het is verdwenen.
Ik geloof dat ivomec nu veranderd is in panomec.

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 14:29

thank you all
de DA komt deze week dus ik zie wel wat eruit komt
en daarna ga ik handelen

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:38

ik zou ook zeggen ivomec. dat word gespoten door de da als ze schimmel of ringworm ofzo hebben. de spuit is wel prijzig (dacht 20 euro) maar je hoeft dan niet te ontwormen dus ben je eigenlijk nog goedkoop uit.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:47

Wij hebben onze paarden alle drie laten enten tegen schimmel. 2 paarden hadden het al op hun hoofd, rond hun ogen zitten, dat ga je niet insmeren met iets.
In een mum van tijd was het weg. Heel makkelijk, je hoeft het paard niet te wassen, het is in een paar dagen weg en komt het eerste jaar niet meer terug.
Lijkt me zeker voor een veulen het makkelijkst, lijkt me een ramp als je die moet gaan wassen.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:05

wyona schreef:
ik zou ook zeggen ivomec. dat word gespoten door de da als ze schimmel of ringworm ofzo hebben. de spuit is wel prijzig (dacht 20 euro) maar je hoeft dan niet te ontwormen dus ben je eigenlijk nog goedkoop uit.

Dit zou ik dus zeker niet proberen op een teer beestje!! Veel dierenartsen durven dit niet te spuiten bij volwassen sterke dieren, laat staan op zo'n beestje!! Zou vooral goed met je DA overleggen!!

Voor andere paarden met schimmel hoorde ik dat wassen met halamid een optie was, heb dit zelf nog nooit gezien/gedaan maar vroeg me af of meer mensen dit gehoord/gezien hebben.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:09

annepanne schreef:
wyona schreef:

Voor andere paarden met schimmel hoorde ik dat wassen met halamid een optie was, heb dit zelf nog nooit gezien/gedaan maar vroeg me af of meer mensen dit gehoord/gezien hebben.

halamid vindt ik anders ook maar agressief spul.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:14

Citaat:
de DA moet al sowieso komen omdat zn opperhuid ophoopt om het zo maar ff te zeggen echt heel raar ik zal het meteen vragen

wat is het voor veulentje? welk ras?
Bij quarters is er een zeldzame aandoening die HERDA heet en ook een soort opstroping van de huid geeft, niet te hopen dat het dat is want dan kun je er nooit op gaan rijden.....

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 14:27

hij is een KWPN'er
wat bedoel jij dan met opstroping cissy?
want bij ajax is het zo hij vervelt gewoon een beetje net als bij schimmel zoon beetje. En dat gaat aan elkaar plakken. Ik kan het er gewoon aftrekken met mn nagels maar hij vind het niet heel erg fijn maar dat is best normaal

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:16

Anya schreef:
Je kunt paarden ook laten enten tegen schimmel. Dus wellicht is dat een optie. Kun je met je DA overleggen.

ken een paar paarden die daar heel erg ziek van geweest zijn, geen aanraden voor jou al zeer gevoelige veulentje dus! als je ook zelf al zegt dat ze van een enting al ziek word, zal ik dit zeker niet doen!
Maar informeer gewoon ff bij je dierenarts die weet er nog het meeste vanaf dan wij allemaal bij elkaar. Suc6 en laat de afloop ff weten!

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 19:41

ja idd ik neem aan dat de dierenarts er wel iets op weet