Paard staat bezweet op stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joolanda

Paard staat bezweet op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 12:12

Heb de laatste paar weken al een paar keer gezien dat me verzorg haf bezweet op stal staat. Ze heeft al wel een dikke winter vacht en omdat het de afgelopen weken niet echt koud was dacht ik dat het misschien wel daar aan lag. Maar gister stond ze weer helemaal bezweet op stal. Het is nu een stuk kouder.

Heb dit al een paar keer tegen de eigenaresse gezegt en zei oh jah weet ook niet wat ze heeft. Vast niet zoveel gaat vanzelf weer over, dus er mocht geen dierenarts of zo bij komen.

Met rijden doe ik het heel rustig aan omdat ze ook snel buiten adem is.

Zijn er mensen die dit herkennen en weten wat het is.

Zelf dacht ik dat ze misschien wel iets aan haar longen zou kunnen hebben ademt af en toe heel zwaar.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:20

mijn pony is een kruising haf en vorig jaar brak bij haar ook altijd het zweet uit zodra ik haar op stal zette. Ze vond het binnen gewoon veel te warm, terwijl de andere paarden al met dekens opstonden. Ze was kerngezond en verder was er niets aan de hand. Het is gewoon een buitenpony, dus nu staat ze 24/7 buiten met een schuilstal.
Persoonlijk denk ik dat het gewoon door de wintervacht komt (het verschil in temperatuur binnen en buiten is best groot en binnen is het windstil). Ik weet niet of er verband kan bestaan tussen longklachten en zweten.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:45

Ik heb dit ook met mijn IJslander gehad op mijn vorige stal.
In de winter ook altijd zeiknat van het zweet op stal, maar ze mocht geen 24 uur per dag buiten staan. Toen ben ik opzoek gegaan naar een ander adres waar dat wel mogelijk is.
Dus nu staat hij het hele jaar door dag en nacht buiten en nooit meer onder het zweet.

Joolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 13:00

Ze staan bij de mensen aan huis maar ze mogen af en toe maar naar buiten man is veel te bang dat ze zijn wei kapot lopen dus dat is geen optie anders was het wel beter geweest.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:14

ik vermoed niet dat het wat met de longen te maken heeft, maar idd gewoon met wat hierboven gezegd is. Misschien kan je toch eens met de eigenaren gaan praten

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:14

Mijn pony heeft het ook, maar dan alleen in zijn hals, omdat daar de meeste winterharen zitten. Hij staat onder een deken, omdat ik het geen teddy wil laten worden. En dan kan het zijn dat ie het warm krijgt. Ik denk dat het dat is.

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 15:18

Als wij onze fjord binnen zetten heeft hij hier ook heel erg last van, zelfs bij mijn kwpn merrie moet ik dit opbouwen. Heeft hij het niet gewoon warm?

Joolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:56

Ze heeft het wel warm en idd een dikke vacht. Heb vanmiddag gereden een half uur staat ze helemaal onder het schuim en te hijgen als of ik alleen maar heb gegalloppeerd. OOk niet echt goed.

mariska23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:55

Ik zou aan de iegenaar voorstellen om hem te scheren. Je hoef hem niet helemaal te scheren je kan het ook deels doen. Je kan bijvoorbeeld een deel van de hals de buik en de helft van de kont zodat je een streep model krijg dit is dus een streep over het hele lichaam. Dit is een voorstel ik kan best begrijpen dat het moeilijk is om zo'n beslissing te maken. Maar je kan het overwegen.
Gr Mariska

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:59

Ik zou voorstellen om hem te laten scheren
Staat hij in de paddock overdag?Rij je buiten of binnen?

Nannes

Re: Paard staat bezweet op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:48

Dat had mijn verzorgfjord ook. als je had gereden, was ze de volgende dag bijna nog niet droog (beetje klam voelde ze dan aan). Ze was altijd aan het pompen na het rijden en het schuim zat na 10 minuten al tussen haar reed. Die is nu geschoren en stond dan al gewoon wat eerder met een deken op stal. Met rijden is het ook veel fijner, ze is sneller op adem en zweet alleen op de plek waar het zadel ligt. Zweetdekentje om, een halfuurtje niksnutten in de kantine en madame is weer droog

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:04

Het heeft hoofdzakelijk met de luchtvochtigheid te maken. Die is de laatste dagen enorm hoog. Als die lager is, zo rond de 80% ipv de nu zeer regelmatige 95%, dan zul je zien dat de paarden niet zweten. Door die luchtvochtigheid kunnen ze door de dikke vacht hun warmte niet kwijt. Let er maar eens op, je zult zien dat het verhaal klopt.

Op www.weeronline.nl kun je het vochtigheidspercentage zien.

Groetjes
Soma

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:52

Met dit weer zweet ik zelf ook veel sneller dan ik normaal zou doen. Logisch natuurlijk dat een paard dat dan ook heeft.

Qua rijden kan het er ook aan liggen dat je paard misschien niet zo'n goede conditie heeft? Dan blijven ze ook wat langer nat.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 09:53

Heb je de temperatuur van het paard al eens opgenomen?

horse_biitCh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:55

tja.. het zou iets met der longen kunnen zijn.
Maar, goed uitstappen en dan een zweetdeken om (ongeveer een kwartiertje ) is ook geen slecht idee.

Joolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:36

Heb vanmiddag met de eigenaar erover gehad om ze te scheren. Maar bij het woord scheren zei die gelijk al nee, want hij zei dat hoort niet bij een haflinger. Hij vond het zonde van dr mooie vacht.
Na dat ik zei dat het voor mij wel veel makkelijker is met rijden en ze minder snel kou vat door dat ze staat te zweten op stal, zei die nog steeds van nee is zonde van haar vacht.
Ga er van de week toch nog maar een keer over hebben, ze is namelijk zaterdag onderkoelt geraakt nadat ze bezweet van stal kwam en zo naar buiten zijn gegaan en daar nat is geregend.

Als jullie nog goede argumenten hebben om ze over te halen om ze alsnog te kunnen scheren.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:34

Hoe weet je dat zo zeker, dat ze onderkoelt is geraakt? Het is niet zo erg als een paard bezweet in de wei staat hoor.....

Maar als je paard altijd zo lang bezweet is en je rijdt vaak, zou ik het inderdaad nog eens met hem over hebben. En als ie het dan niet goed vindt, moet je je er maar bij neerleggen. Meer keus heb je niet.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:24

Mikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:27

Scheren is natuurlijk een optie, maar het kan natuurlijk best zijn dat het toch wat lichamelijks aan de hand is. Het is nog niet echt koud geweest en dat hij het dan al zo warm heeft... Het is natuurlijk mogelijk, maar vergeet niet dat er meer kan spelen!
Meer tips om de eigenaar te overtuigen heb ik niet. Zijn reden dat het niet hoort bij een haflinger vind ik niet echt sterk, maar wel dat hij dan wrs volgend jaar een nog dikkere wintervacht krijgt. Sommige paarden hebben het koud (of denken dat) wanneer de deken afgaat en je gaat poetsen en rijden. Als het puur aan de wintervacht ligt, is het een vervelend probleem.

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:41

zoals thesam al zegt, voor de zekerheid even temperaturen

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:47

inderdaad temperatuur opmeten, en zodra ze verhoging heeft MOET de da wel komen!

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:20

Ik ging net even bij onze shetlander kijken, die is gisteravond naar binnen gehaald omdat het hier echt rotweer is (storm/sneeuw) en hij op de wei geen schuilgelegenheid heeft. Ik schrok me een hoedje hij was echt kledder-nat van het zweten. Ik wacht maar even als het weer iets beter is gaat hij snel (als ie droog is) weer naar buiten!