bevroren gras en koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

bevroren gras en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 09:33

Ik heb ooit eens horen zeggen dat als paarden bevroren gras in de wei eten ze koliek kunnen krijgen.

Nu zit ik met een vraag. Men paardje staat 's nachts binnen en elke morgen voor ik ga werken zet ik ze buiten samen met een ander pensionpaard. Er staan er ook twee op pension die dag en nacht buiten staan dus zei staan nu ook op het bevroren gras en eten ervan.

Vandaag is dus alles goed wit hier buiten lekkere vrieskou. Ik durf mijn knollteje en het andere paard nu niet buiten zetten. Maar ik vind het sneu dat ze nu binnen staan terwijl het lekker weer is om buiten rond te hollen. En toch die twee die altijd buiten staan, staan op op het bevroren gras en hebben toch nog nooit koliek gehad.

Hoe doen jullie het?

Xox

Re: bevroren gras en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:02

Als paarden veel van dat vbevroren gras krijgen kunnen ze koliek krijgen. net als met veel koud water drinken. Ik wacht altijd tot de wei niet meer wit is. Veel paarden hebben er geen last van maar het komt wel regelmatig voor. Dus wacht liever

pol013

Re: bevroren gras en koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:41

Het lijkt me dat dit alleen een probleem is als je paard zo van stal een grote hoeveelheid bevroren gras eet.
Er leven meer dan genoeg paarden dag en nacht buiten en die krijgen ook geen koliek van dat gras.

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:47

Mijn paard staat ook altijd hele dagen in het gras. Dus nu in deze tijd komt het steeds vaker voor dat het gras bevroren is, maar hij heeft er nog nooit wat van gekregen.
Het valt mij wel op dat hij van het bevroren gras weinig tot niets eet, maar dat zal ook wel komen doordat hij 24 uur per dag buiten staat, dat hij weet dat het gras later op de middag wel goed is. Dan begint hij ook weer met eten.

Maar voordat jou paard naar buiten gaat heeft hij vast op stal al eten gehad, dus dan kan het volgens mij ook weinig kwaad dat ze op het bevroren gras staan, want dan hebben ze al weer wat in de maag.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:34

nou voordat het gras in de maag terecht komt is het allang ontdooid hoor!

geen probleen dus ,laat je paard maar lekker eten .

want hoe denk je dat dieren in het wild dat doen dan?

die lopen vaak tot de buik in de sneeuw en zoeken en eten ook bevroren voedsel.

ik weet nog een 8jr geleden ,toen had ik een paardje die verstopt gezeten had
en het was toen een strenge winter en de penen waren bevroren,mijn oude DA [man was al in de 70] vertelde me dat de bervroren peen gewoon gegeven kon worden want voordat het gekauwd en al in de maag verdwijnt het allang niet meer koud is.

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:08

Nee volgens mij kan het eten van dat gras geen kwaad. Zeker niet als, zoals hierboven al werd gezegd, je paard eerst zijn ontbijt heeft gehad.
mijn verzorgpaard heeft er iig nog nooit wat van gehad

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:15

Dit heb ik op internet kunnen vinden:

Citaat:
Krampkoliek :

Het drinken van koud water,
bevroren gras
en kou vatten prikkelt de spieren van de darmwand en veroorzaakt hevige krampen

http://www.simicur.nl/koliek.htm

Citaat:
Hoefbevangenheid ('laminitus') is een ontsteking van de plaatjes op de lederhuid in de hoef ook wel de 'lamina' genoemd. Doordat de lederhuid zwelt en tegen de harde hoefwand drukt wordt het lopen pijnlijk wat kan leiden tot kreupelheid. Laminitus onstaat als er een grote hoeveelheid afval- of gifstoffen in de bloedbaan komt. Hiervan is sprake als:

- de koolhydraten in de maag en de dunne darm onvolledig verteerd zijn. Oorzaken van deze onvolledige vertering zijn het eten van jong gras in het voor- of najaar, de opname van teveel koolhydraatrijke krachtvoeders en granen en tenslotte
het eten van bevroren gras
in de winter. De onverteerde koolhydraten worden vervolgens alsnog verteerd in de blindedarm en het begin van de dikke darm. De bacteriën aldaar groeien in korte tijd zeer explosief. Hun afvalstoffen passeren de darmwand, komen in de bloedbaan terecht en veroorzaken de ontsteking van de lamina met kreupelheid van het paard als gevolg.

http://www.lavitella.nl/lavitellanl/nl/ ... mifinitis/

Citaat:
Koliek
Komt zeer veel voor bij paarden en is buikpijn. Koliek kan vele oorzaken hebben. Gezien het soms ernstige verloop is het altijd verstandig er een dierenarts bij te halen. Als oorzaken voor het ontstaan kan gedacht worden aan plotselinge voedselverandering, wormen of horzellarven, schimmelig hooi, bevroren voer en ongewenste zandopname door een kale wei.

http://www.dierenkliniekhellendoorn.nl/ ... aarden.htm

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 16:24

Bedankt allemaal. Ik heb twee keuzes ofwel blijft ze als ik ga werken een ganse dag binnen, vind ik erg voor haar. Ofwel gaat ze 's morgens voor 8 u. naar buiten op het bevroren gras.
Ik ga ze dus eerst haar ontbijt geven rond 7 u. en dan gaat ze maar naar buiten in de hoop dat ze niet te veel van dat gras eet. Ik zal ze voor alle zekerheid ook voldoende hooi geven buiten.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:29

Myn twenter staat 24/7 buiten , eet dus ook vast wel IETS bevroren gras maar nie tveel. Hij verdeeld het gras eten door de dag net als de natuur en smiddags altijd meer. Verder heeft ie kuil klaarstaan wat nat is en dus eventueel ook bevroren. maar ze ademen in de bult waardoor het iets ontdooit..

myne eet dus ook wel iets, maar niet veel
en nooit iets gehad.

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 16:44

Ja ik denk dat paarden die 24/24 buitenstaan misschien beter kunnen doseren.
Mijn knollie komt buiten en het eerste wat ze doet is beginnen knabbelen aan het gras. Ze heeft dan ook bijna 12 u. in stal gestaan. Ze krijgt 's avonds om 20 u. nog hooi, een speelding gevuld met worteltjes (daar is ze wel effe mee bezig). Ze staat op stro waar ze ook wel wat van eet. Maar ja eens buiten doet ze zich te goed aan alles wat eetbaar is. Daarom ben ik wel wat bang.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:31

mirgino schreef:
nou voordat het gras in de maag terecht komt is het allang ontdooid hoor!

geen probleen dus ,laat je paard maar lekker eten .

want hoe denk je dat dieren in het wild dat doen dan?

die lopen vaak tot de buik in de sneeuw en zoeken en eten ook bevroren voedsel.

Ik zou er wel mee uitkijken hoor, onze paarden staan door de manier hoe wij ze houden verder van de natuur en kunnen veel minder hebben dan wilde dieren.

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:08

Ik snap je bezorgdheid: Zelf twijfel ik ook wel eens wat wijsheid is.
Mijn buurman, melkveehouder, gaf mij de volgende tip:
Zorg ervoor dat je paard voldoende hooi heeft gegeten voordat ie naar buiten gaat. 1) Je paard heeft al wat gegeten en de "nood" om meteen als een gek te gaan eten is niet meer zo hoog. 2) De maag is al gevuld dus het bevroren gras komt niet als een koude plons in de maag terecht.
Ik zorg er zelf ook voor dat er op een droge plek in de wei hooi ligt zodat mijn paard daar ook wat van kan eten.
Ik las dat je 's avonds om 8 uur je paard hooi geeft. Kun je dat niet uitstellen tot 10 - 11 uur?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:34

Vanmorgen heb ik nog mogen zien hoe mijn paard dat probleem oplost: hij schraapt de bevroren dauw van het gras af voor hij er van eet

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 10:12

Citaat:
Ik las dat je 's avonds om 8 uur je paard hooi geeft. Kun je dat niet uitstellen tot 10 - 11 uur?

Klink misschien egosistisch maar dan lig ik al lekker in men nestje. Ik sta 's morgens rond 6.30 u. en heb men slaap wel nodig. Maar het is wel een goede tip.

OOk je vorige tips vind ik heel goed dat ga ik wel doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:19

Mijn paarden gaan ook 'smorgens naar buiten. Wat voor weer het ook is.

Ik geef ze eerst hooi en brokken en ondertussen ga ik zelf eten, wassen enz.
Dan hebben ze ongeveer een half uur gegeten, voordat ik ze buiten zet.

Anders zouden ze in de winter 24 uur op stalmoeten staan, dat kan toch niet?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:04

Die van mij heeft nu koliek, gekregen door teveel bevroren gras / sneeuw te eten...
Het is hopelijk geen heftige koliek, maar hij is wel goed ziek...
Hij krijgt s'morgens brok en hooi en om vijf uur weer brok en hooi en om 11 uur nog een keer brok...
Toch teveel gegeten en koliek gekregen. Het is dus niet onmogelijk...

snuffel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:18

Kan je niet voor alle zekerheid ook wat hooi in het weiland geven. Dan kan ze daar eerst van eten.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:21

Gingen ze daar dan maar eerst van eten
Die van mij doen dat beide niet

Ik heb ze zo hooi gegeven en in hun schuilstal.
Dadelijk in febr. dan eten ze er smiddags van, omdat er dan weinig gras staat en ze gewoon echt honger hebben.
Nu is er nog redelijk wat gras en dan verkiezen ze dat koude of onder gesneeuwde gras boven het hooi.

Kris, sterkte met je paard
Hopen dat het meevalt.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:23

Let op bevroren gras met zon erop bevat veel suikers, daar kunnen ze ook last van krijgen, lijkt me meer waarschijnlijk dan van de kou

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:23

Zon?
welke zon

Saba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:14

mijn paard heeft al eens koliek gekregen van een bevroren biet, ik vermoed dat alles wat bevroren is, dus ook gras niet echt goed is voor een paard zijn spijsvertering.