Een grote ruin bij ons op stal had vanochtend bloedende kroonranden bij alle 4 zijn benen, heeft niet vastgelegen o.i.d. en verder is er voor zover wij weten ook niets bijzonderd gebeurd. Gisteravond was er nog niets aan de hand. Zijn benen zijn niet dik, hij is niet kreupel, heeft geen verhoging en eet goed. Hij is niet helemaal fit, we kenen hem al heel lang dus je ziet het aan hem, iemand die hem niet kent zou zeggen hij is prima in orde. Hij heeft wel buiten gestaan op de wei vandaag, toen hij binnenkwam was het weer droog en bloedde het niet meer.De kroonranden voelde wel iets warm. DA kon zo ook niets zeggen, en hoefsmid vond het ook een vreemd verhaal, had het ooit wel eens eerder meegemaakt dat paard had het aan de nieren, voor zover wij weten is dit paard, hij is 6, kerngezond. Plast ook goed, en urine is goed van kleur. Wie kent dit????????????
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-11-05 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:titel aangepast.
Dat heeft mijn paard ook gehad. Ik vroeg me toen ook af hoe het kwam, ik heb er zelfs nog aan gedacht of er mischien ratten aan haar voeten hadden zitten knagen, tja je gaat de raarste dingen bedenken Haar kroonranden lagen open, zowel voor als achter, en van de ene op de andere dag. Ik heb het aan de hoefsmid en aan de dierenarts laten zien, en geen van beiden wisten wat het was en waar het door kwam. Ik ben toen (volgens mij op advies van mijn da, het is al wat jaren geleden) Biotine door het eten gaan voeren, en binnen een paar dagen verdwenen de wondjes.
een hoefzweer of kneuzing kan daar ook een weg naar buiten maken, en die biotine geven kan nooit kwaad, succes
lijkt me sterk aan 4 voeten tegelijk..
biotine kan zowiezo geen kwaad, maar werkt pas na een half jaar tot een jaar . dus niet binnen een paar dagen. kan het niet zijn dat hij een allergische reactie op het stro oid heeft? of misschien op nieuw voer? erg vreemd iig!
Kijk even op www.hoofcare.nl en dan onder RAP.. dat is een ontsteking die komt door het veelvuldig schoonmaken van hoeven. Dit kan aan de kroonranden bloedingen opleveren, de haren gaan overeind staan, en de hoef zelf ziet er aan de bovenkant ook wat droog uit. Ik weet niet of hij één van deze andere symptomen heeft?
een van mijn paarden had het aan 1 been, maar de hele hoef "sopte" en leek los te zitten. Dit bleek later (nadat er ook nog diverse huid- en gewrichtsontstekingen kwamen) een van de verschijnselen van de ziekte van lyme te zijn.