bloedneus ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chell

bloedneus ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:14

na t rijden gister zat er in t linker neusgat van mn paard een klein beetj vers bloed, samen met wat gewoon (doorzichtig slijm) snot. ik heb t met een schone handdoek weggeveegd. na een half uurtje zat er weer wat, dit ook weg geveegd. ben de rest van de middag nog op stal geweest en heb t toen niet meer gezien. kreeg vanmorgen smsje van stalgenoot/vriendin dat er gisteren avond toen zij op stal was weer wat zat. wat te doen? zijn er mensen die hier "ervaring" mee hebben? ga vanmiddag weer naar stal.. kijken hoe t dan is. heb nog geen contact gehad met DA, denk er wel aan dit te doen, of is dit niet nodig en komt het bij paarden, net als bij mensen gewoon wel eens voor?

alvast bedankt
Groetjes
Chell

sandra_nancy

Re: bloedneus ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:21

hoi Chell, ik zou me er in eerste instantie niet al te druk om maken, als er een klein bloedvatje in de neus kapot is, vermengt met wat vocht ziet dit er altijd ernstiger uit als het in werkelijkheid is. Ik heb een keer een pony met een flinke bloedneus gezien, dat was echt schrikken, en er bleek niets aan de hand te zijn.
Is het na een paar dagen nog steeds hetzelfde, als het echt erger wordt of bij twijfel, zou ik toch altijd even de dierenarts bellen. Die zal dan wel in kunnen schatten of het nodig is om er naar te komen kijken!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:23

Wat sandra_nancy zegt is helemaal waar Als een paard redelijk hard gewerkt heeft, kan er daarna een bloedneus komen.

joelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:22

Inderdaad wat Sandra_nancy zegt klopt. Als het heel erg warm weer is krijgen ze ook sneller een bloedneus.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:38

joelle schreef:
Inderdaad wat Sandra_nancy zegt klopt. Als het heel erg warm weer is krijgen ze ook sneller een bloedneus.

ik dacht juist dat de kans op een bloedneus bij koud weer juist aanzienlijk hoger was?? kan het mis hebben hoor maar had hier weleens over gelezen...

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:00

Apart! Toevallig had ik vanmorgen hetzelfde met mijn paard na het rijden. Dacht er zit een stippeltje bloed. Ging uitstappen aan de hand en opeens zijn hele neusgat vol bloed en het drupte ook iets. Het was geen echte bloedneus want dan heb je veel meer bloed. Heb het daarna afgeveegd met een doekje en zag ook dat het alleen voorin zat zeg maar. Denk dat er een vaatje gesprongen was ofzo.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:52

dat zal t inderdaad geweest zijn, heb vanmiddag heerlijk emt haar buiten gereden en zag er helemaal niets meer van.. bedankt voor jullie berichtjes.. .
groetjes
Chell

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:08

een bloedneus is pas erg als er bloed uit 2 neusgaten komt, dan ogenblikkelijk stoppen met rijden en een DA bellen. bloed uit 1 neusgat is meestal een adertje dat door de warmte/inspanning is gesprongen.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:50

Altijd mee opletten. mijn pony kwam ooit uit de wei met een bloedneus op de dag dat mijn instructrice haar zou rijden. Die heeft haar gewoon gereden, maar vond haar nogal sloom.
De volgende dag kwam ik, had ze het nog. Toevallig was de DA op stal voor een ander paard en die heeft gelijk naar haar gekeken. Conclusie: gebroken schedel. (er was aan de buitenkant niiks te zien, alleen kon je haar voorhoofd op en neer duwen)
Is trouwens weer helemaal goed gekomen,al had ze sinds die tijd wel een deuk in haar hoofd.

Nu is dit wel een hele grote uitzondering,maar ik let sindsdien altijd wel op bij bloedneuzen.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:03

dank je, ja met bloedende paarden ben ik altijd heel voorzichtig, maar aangezien ze zich niet anders dan anders gedroeg heb ik even met DA gewacht. achteraf gezien misschien maar beter ook, want er is helemaal niets meer te zien..

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:05

Gewoon een bloedvaatje of iets gesprongen. Mijn hobbelpaard heeft het heel snel na zware inspanning of in de warmte rijden.

_RobinA_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:56

@bruine: een bloedneus(je) kan ook wat zijn als het uit 1 neusgat komt hoor! Mijn vorige paardje had dat ook. We hebben haar toen laten onderzoeken in een kliniek en daar kreeg ze toen een longbloeding.

@Chell: ik zou er voor de zekerheid toch een dierenarts na laten kijken. Het hoeft niets te zijn, maar het kan wel.
Hier kun je info over een bloedneus krijgen: http://www.dapbodegraven.nl/

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:27

Hmm ik hoor nu net dat 1 van de paarden van stal een kleine bloedneus heeft gehad.

In hoeverre mag je nog op zo'n paard rijden? In februari geeft ze hopelijk een gezond veulen.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:33

Mijn merrie had dat daarnet ook, nuja een bloedneus zou ik het niet echt noemen, gewoon een klein streepje bloed vermengd met wat snot in haar neus.
Ze had het nadat ik haar even had losgegooid, dus ik denk dat er een bloedvaatje is gesprongen door de combinatie van koude en inspanning (ze deed een beetje gek)
Ze heeft dit nog al gehad nadat ze wat gerend heeft buiten.
Ik zou er me niet teveel zorgen om maken als het niet veel bloed is, uit 1 neusgat komt en snel stopt.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:25

Ok! Bedankt.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:33

bij ons bloed een paard af en toe een beetje uit een neusgat na inspanning bij warm weer. volgens da is dat een bloedvaatje, en niet zo belangrijk. pas bij helder bloed uit beidde neusgaten moeten we direkt bellen volgens hem.