Veulen van 7 mnd hengstig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Veulen van 7 mnd hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:51

Onze Akiko die nu 7 maanden is, staat sinds een week samen met een merrietje die 2 weken jonger is dan haar.

Ze staan echter in een stal die aansluit op de bak en zo kunnen er wel eens ruinen gaan ruiken bij die 2.

Vandaag liet ik een ruin aan ze ruiken en Akiko draaide zich om. Eerst gaf ik daar geen aandacht aan, maar toen ik goed keek, zag ik dat ze stond te knipperen en plassen als een hengstige merrie!

En ook bij het omdraaien constant haar staart omhoog. De vloeistof die eruit komt is niet helder, gelig, zoals bij een hengstige merrie.

Zou dat kunnen op deze leeftijd?? Ik denk niet dat dit onderdanigheid is?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:58

Ja dat kan. Ze is er alleen snel bij

listiglistje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:02

Zij is er wel erg vroeg bij!!! Dus misschien een vroegbloeiertje???

Met een jaar zijn merries vruchtbaar (dus ook hengstig) en moet je de merries en hengsten zeker gescheiden houden. anders heb je kans op pubermoeders.

Onderdanigheid is het denk ik niet, dan doen ze zo schattig met die bekkies

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 10:03

Dat met haar bekkie doet ze ook. Maar ik heb onze merries ook wel eens zo zien doen toen ze hengstig waren.

Tjonge, ben ik even blij dat ze met een merrietje staat!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:05

Er staan zo her en der verhalen op bokt van merrieveulens die met een maand of 11 gedekt zijn (en drachtig geworden). Volgens de site van de meeste da's worden merries rond hun eerste levensjaar vruchtbaar.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:18

Interessant om te weten. Ayla is 7,5 maand en ik heb er nog nooit bij nagedacht dat die wel eens vruchtbaar zou kunnen zijn of al hengstig kan worden. Is echt nog zo'n klein opdondertje. Toch maar eens in de gaten houden. Ik hoor meer over vroegrijpe hengstjes dan merries.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:07

Haar zus heeft als veulen en jaarling nog gewoon met ons hengstje gestaan die even oud was als haar.

Maar met 1,5 werd ze hengstig en hebben we ze uit elkaar gehaald. Die leeftijd vind ik zelf wat aannemelijker

anneM_Ajax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:27

tsja bij hengsten is het ook verschillend
ajax is nu al een echt hengst (7,5 mnd) maar zijn vader was pas een echt hengst toen hij 3 was

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:56

Net als dat het bij hengsten pittig kan verschillen(mijn watje begon pas echt hengst te worden toen hij 4 was, en toen hebben we hem nog zowat op de merrie moeten tillen ook omdat hij het nog niet snapte maar alleen maar stoer deed ).

Mijn jaarling merrie werd keurig dit voorjaar voor het eerst hengstig zoals volgens de 'verwachting'. Ik heb het toen de rest van de zomer niet meer gezien tot 1,5 maand terug.

Ik heb het wel vaker gehoord, het kan dus best. Maar ze is er zeker vroeg bij .