Wie weet raad? Kale plekken in haar oksel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Wie weet raad? Kale plekken in haar oksel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:42

Net als vorige winter merk ik dat Cookie kale plekken en nu zelfs schilfers in haar oksel heeft. Het is geen open plek maar wel duidelijk geirriteerd. Links erger dan rechts maar dus wel aan beiden kanten. Haar huid is gewoon zo gevoelig dat ik er soms wel eens moe van word
Ik heb reeds de volgende maatregelen genomen (vorig jaar eigenlijk al):
- lamsvellen singelbontje (was ik om de week met Christ wasmiddel)
- strak trekken na aansingel en voor opstappen
- goed schoon borstelen voor het rijden
- afsponsen na het rijden als ze gezweten heeft
- momenteel smeer ik er voor het rijden een beetje uierzalf op

Verder heeft ze trouwens nergens schilferige plekken ofzo in haar vacht. Ik ga er niet vanuit dat dit irritatie van de singel is omdat het daarvoor eigelijk te ver naar voren is. Het zit echt in de oksel en vlak achter het voorbeen.

Heeft iemand nog een idee wat dit kan zijn?

JoeyBabe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:46

dit is vreemd..zou in eerste instantie ook denken aan de singel die mss schuurd tegen haar oksel ? Maar aangezien je daar al een bontje rond gedaan hebt..
Misschien eens proberen met een emmer lauw water en kamferspiritus en daarmee proper maken ? Doen ze ook na het scheren van paarden om jeuk tegen te gaan...

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:29

dit zelfde had/heb ik ook. bontje erom heen helpt bij mij niet. als je er uierzalf opsmeerd voordat je gaat aansingelen en rijden, dan blijft het vettig en dan gaat het niet schuren. volgens mij komt het door het schuren van de singel tegen de huid.
mijn singel zit ook niet op de plek van de kale plek maar ong. 10 cm daarachter. misschien dat de huid over elkaar schuurd maar dat denk ik niet....

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:11

heb je al een levertraanzalf uitgeprobeerd? het bevordert de haargroei en vermindert de jeuk en irritatie.
van kamferspiritus is me verteld dat het uitdroogd??

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:15

wyona schreef:
heb je al een levertraanzalf uitgeprobeerd?

Heb ik nog nooit van gehoord. Waar kan je dat kopen? Bij de drogist?
Kamferspiritus zou op dit moment de huid alleen nog maar meer irriteren lijkt mij.

Imker

Re: Wie weet raad? Kale plekken in haar oksel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:04

NIET smeren! Daar maak je de huid alleen maar week van (vet maakt de huid zacht) en dan wordt het alleen maar erger.

Goed schoonhouden en iig doorgaan waarmee je bezig bent, dwz het bontje, straktrekken na het aansingelen etc.
Mijn paard heeft exact hetzelfde, maar ondervindt er geen last van. Pas als het niet verzorgd wordt en open gaat, wordt het een kwelling voor het paard.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:07

Heb je al eens geprobeerd of wassen met Imaverol werkt?
Oftewel: is het geen schimmel?

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:09

Staat je paard 's winters meer op stal dan 's zomers?

Hoe vaak je ook uitmest, een stal is nooit lang schoon.
Als ze in bijvoorbeeld urine gaat liggen, kan dat irritatie veroorzaken.
Ik weet niet of de stalvloer schuin afloopt, anders blijft de nattigheid in het midden liggen.

Ik weet niet of bovenstaande klopt voor jouw paard, maar het schoot me te binnen.

Imker

Re: Wie weet raad? Kale plekken in haar oksel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:30

Bij míjn paard is het iig geen schimmel, dat geeft ook vaak een ander patroon.

Hoe moet ik het zeggen, het is meer alsof het een stukje is waar geen haren meer groeien ivm het afbreken van de haartjes door het lichte schuren van de oksel *ben ik zo nog leesbaar?*
Hij heeft er geen last van, het ziet er alleen een beetje vreemd uit soms, een plekje van ca. 2cm2 wat kalig is.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 23:33

Margreet schreef:
Heb je al eens geprobeerd of wassen met Imaverol werkt?
Oftewel: is het geen schimmel?

Ik heb de plekken nu twee keer gewassen (met 4 dagen tussentijd) met Imaverol en kan niet zeggen dat ik verandering zie.
Ik heb trouwens haar hele lichaam gecheckt op kale plekken maar kan verder nergens wat vinden. Vandaar dus dat ik alleen die oksle behandeld heb.

Stennisje schreef:
Staat je paard 's winters meer op stal dan 's zomers?

Hoe vaak je ook uitmest, een stal is nooit lang schoon.
Als ze in bijvoorbeeld urine gaat liggen, kan dat irritatie veroorzaken.
Ik weet niet of de stalvloer schuin afloopt, anders blijft de nattigheid in het midden liggen.

Ik weet niet of bovenstaande klopt voor jouw paard, maar het schoot me te binnen.

Ze staat iedere dag van 7/ 8 uur 's ochtends tot 17.00 's middags op het weiland.
Ze staat op vlas en de stal is ook 's ochtends vrij droog.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

NickyZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:30

He, wat lastig! Ik heb je er op stal helemaal niet over gehoord.
Misschien, als je het gevoel hebt dat ze er erg veel last van krijgt, is het handig om een afkrabsel van de schilfers/huid te maken en naar de DA te brengen. De DA zelf laten komen kost vaak weer een hoop meer. Vaak kunnen ze onder de microscoop en op kweek heel wat zien als het geen gewone irritatie is.

meisje333

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:11

Mijn merrie heeft er ook last van als haar wintervacht er weer aan zit. Andere jaren was ze in de winter geschoren en had ze er geen last van. Dit jaar heb ik alleen het gedeelte achter de oksel geschoren, ik heb het idee dat het te maken heeft met die lange vacht die op elkaar gaat plakken en dat daar irritatie van komt.

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:51

Misschien dat ik inderdaad die oksels ga scheren. Ben wel benieuwd hoe ze reageert want ik heb haar in ieder geval nog nooit geschoren.

Quibus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:06

Ik trek altijd voor het rijden de benen naar voren, zodat de huid niet klem komt te zitten. En ik rij met een singel van neopreen zodat het vocht goed wordt opgenomen. Tot nu werkt dit.......