regen schurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

regen schurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 21:42

heeft iemand hier wel eens van gehoord
een merrie bij ons heeft hier last van volgens de d.a
ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord

empyree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:03

Mijn haflinger heeft hier ook wel eens last van gehad. Ik heb hem toen gewassen met Selsunshampoo en na een paar weken was het ergste al weer weg, maar het duurde natuurlijk even voor er weer haar op zat.

Het komt omdat ze te lang nat zijn geweest en dan gaat er een bacterie groeien die plekken geeft zoals met schimmel/ringworm.

Succes,
Sandra

tienus63

Re: regen schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:05

Wassen met imaverol of scabisix werkt ook goed. Eventueel na 10 dagen herhalen. Meestal is 1x wassen voldoende.

ellepel

Re: regen schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 07:37

Rainrot of regenschurft is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan. Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand. Er vormen zich pijnlijke korstjes met pus en vuil die eraf vallen en kale plekjes achterlaten. Al het haar op de geïnfecteerde plekken zal op den duur uitvallen.

even gekopieerd van de site van de paardendrogist, imaverol kan goed, maar betadine bijvoorbeeld werkt ook goed.

zorg ervoor dat je paard wel droog kan staan, zo geneest het sneller.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 10:00

Mijn paard heeft ook regenschurft maar niet ernstig. Het lijkt op een 'gewone' schimmel en ze heeft geen pus ofzo.
Ik smeer het altijd in met onverdunde Imaverol en met een week of 2 zijn alle korsten wel weg.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 01:57

Mijn paard heeft het ook gehad, helaas had ik het te laat door, en was het bij hem vrij erg.
Heb hem toen zo snel mogelijk op stal gezet, en gewassen met betadineshampoo, en na een paar weken was het weer helemaal over

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:07

Mijn eerste paard heeft het ook gehad. Volgens mijn DA kwam dat omdat ze toch al minder weerstand had (wegens een bloedworm infectie)
Korstjes van ca 1/2 cm op de achterhand, als je ze wegkrabt, krijg je een roze wat spekkig (zoals wij dat noemen) wondje. Dit geneest daarna wel.

Remedie: droog houden, niet in de regen dus, en de korstjes gewoon wegkrabben. Het gaat gemakkelijk weer over.