ocd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

ocd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:42

Iemand hier ervaring mee?
Ik wil hier wat meer informatie over weten, heeft het paard hier pijn aan bijv.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:55

OCD (Osteochondrosis Dissecans) is een afwijking in de kraakbeenvorming, waardoor afwijkende gewrichten (kunnen) ontstaan bij jonge dieren. De precieze oorzaak is onbekend, maar meerdere oorzaken spelen waarschijnlijk een rol. Het komt voor bij meerdere diersoorten zoals hond, varken en paard. Na langdurige rust treedt vaak stijfheid op en na langdurige inspanning wordt vaak kreupelheid gezien.

Dit vond ik op: http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/00/daatw043.htm

Met google is nog wel meer te vinden !

Op deze site: http://www.dierennieuws.nl/vrg/dd/13/dav1390.htm staat een vraag van iemand die zelf ook een paard met OCD heeft. Sterkte!!

kylieulyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:57

Mijn paard heeft OCD, maar het is ingekapseld en ze heeft er nu nog geen last van. En als ze er last van krijgt valt dit makkelijk te opereren en waaarschijnlijk krijgt ze er nooit last van

Frederic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:06

OCD (Osteochondrosis dissecans) is een aandoening bij snelgroeiende paarden (vooral 1- tot 3-jarige paarden, meer bij hengsten) waarbij er een stoornis is in het gewrichtskraakbeen van bepaalde gewrichten. Het gevolg van die stoornis is dat er een stukje kraakbeen kan loskomen (niet altijd!) en zo in het gewricht vast komt zitten.
Het komt vooral voor thv de sprong en de knie, en meestal aan beide kanten.
De oorzaken zijn vooral erfelijkheid, een snelle groei, teveel energie in de voeding en kopertekort.
Een paard met ocd is soms lichtjes mank en heeft vooral een opzetting van het gewricht door de productie van teveel gewrichtsvocht. Echt pijn zullen ze er niet van hebben, maar ze worden wel geleidelijk manker.
Als er een stukje kraakbeen in het gewricht loszit, kan dat makkelijk operatief verwijderd worden. Zit er geen stukje los, dan kan het paard wel herstellen door medicatie en boxrust.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:57

ik heb er een hele site over gemaakt!

pb maar als je hem hebben wilt!

zamzam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:53

Mijn drie jarige is in juni geopereerd aan OCD in haar knieen( de ocd zat vast). Inmiddels is ze zadelmak gemaakt en ik ben nu een maand of twee aan het rijden en ze heeft nergens last van.
Mijn veearts zei ook dat in 95% van de (geopereerde) ocd gevallen het allemaal weer goed komt.
En als een paard ocd heeft wil het niet zeggen dat hij daar ooit last van gaat krijgen. Ik denk dat er genoeg paarden in nederland rondlopen met ocd zonder dat de ruiter dat weet.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:59

Ok, dus het verschild eigenlijk bij elk paard. Wij hadden nl. misschien een paard op het oog met ocd, maar we hebben gister gekeken, en hebben toch een ander genomen. Gewoon omdat wij het toch niet vertrouwen, want me vader heeft vroeger ook een paard gehad met ocd die hebben ze laten opereren, en heeft de operatie niet overleefd. Verder zagen wij er gister ook helemaal niks van. Maar zijn toch bang dat het naar boven komt.