pony kan niet meer lopen, wie weet raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandra_nancy

pony kan niet meer lopen, wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:37

sinds afgelopen zaterdag kan mijn 22 jaar ouden pony niet meer lopen.
Als je haar wilt verplaatsen gaat ze met haar achterhand heel vreemd staan het lijkt dan net of ze in een split zakt. Dierenarts dacht in eerste instantie dat ze hoefbevangen was (dit heeft ze al eerder gehad) maar daar lijkt het toch echt niet op. Ze heeft pijnstillers gekregen (via injectie). Gisteren is de dierenarts weer geweest en die dacht deze keer dat het een verschoven ruggewervel of een probleem in het kruis is. Weer nieuwe pijnstillers in poedervorm gegeven. Hij wist het verder ook niet meer. Toen de dierenarts weg was hebben we de pony met een emmer brokjes (krijgt ze normaal niet dus is ze zeer op gefixeerd) geprobeert nog wat te laten bewegen. Toen zagen we dat als ze zelf beweegt er met haar voorbenen en linkerachterbeen niets aan de hand is maar dat ze haar rechterachterbeen tussen haar heup en hak niet kan bewegen. Ze gaat normaal vooruit en achteruit totdat ze haar
stijve been moet verzetten, dit kan ze niet. Als je haar toch dwingt dit te doen stapt ze op haar kogel en raakt ze met haar hele achterhand uit balans. Ze kan wel gewoon om haar as draaien, met haar stijve been (dat ze trouwens wel belast om haar andere achterbeen te ontlasten) draait ze dan om te zeggen een putje in de aarde. Zou haar achterbeen op slot kunnen zitten? Wie weet raad? Ik kan de pony niet op stal en al zeker niet op de trailer krijgen om foto's te laten maken. De pony is alert, niet ziek, er zijn geen plekken op het been die warm aanvoelen, en ik heb ook niet het idee dat ze ergens veel pijn heeft.
Heeft iemand dit al eens eerder gezien?

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:58

Misschien heeft je pony vastgelegen in de stal. Ik zou er een andere DA of een fysio bijhalen, hier moet duidelijk door een deskundige naar gekeken worden. sterkte!

dollydot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 01:21

Ik denk eerder aan een breuk.
Ik heb wel eens van een pony gehoord dat de DA het in eerste instantie ook niet wist en de pony het hele weekend niet van zijn plek kon komen. Op maandag kwamen ze erachter dat er iets gebroken was (had waarschijnlijk vastgelegen)
Ik zou heel snel willen weten en erop staan dat de DA verder kijkt. Misschien is je paardje wel in spagaat gevallen en heeft een spier of bot gescheurd. Dit is niet normaal.
Heel veel sterkte

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 01:28

laatst een pony die ik ken had bijna precies het zelfde.
helemaal stijf en het leek niet van onder uit het been te komen, maar meer vanuit de heup.
DA was ook geweest maar die kon t niet zeggen.
We hebben haar een week rust gegeven en nu loopt ze bijna normaal, terwijl er de eerste dagen geen vooruitgang was.
Pony heeft ok waarschijnlijk vast gelegen ofzo!

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:26

spierbevangenheid in erge vorm?

sandra_nancy

Re: pony kan niet meer lopen, wie weet raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:13

Bedankt voor de reacties tot nog toe. Ben weer bij Nancy geweest nu om te kijken hoe ze reageert met de pijnstillers. Ze komt met het aangedane been nog niet van de plaats maar de achterhand lijkt wel beter in balans te zijn. Het lijkt er ook steeds meer op dat er iets met de heup aan de hand is. Ik ga proberen een andere veearts te vinden misschien een die een mobiel echo apparaat ofzoiets heeft. Als er ondertussen nog iemand is die ervaring heeft met een aandoening aan heup laat het me aub weten!!!!! Oh ja, Nancy kan niet op stal vastgelegen hebben het is op de wei gebeurt.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:26

Ik heb totaal geen ervaring met dit ziektebeeld maar weet wel een goede dierenarts die aan huis komt en die alle aparatuur in zijn auto mee neemt. Hij kan foto's en scans maken aan huis.
Hij heet Parmetier en komt uit Belgie. Ik weet zo 1 2 3 zijn telefoon nummer niet meer maar kan daar wel voor je achter komen.

Heel veel sterkte

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 15:29

Hee, Adrienne, jij woont niet al te ver bij ons vandaan, nancy staat in budel, morgenochtend komt dap spoorenberg, die heeft geen mogelijkheden voor maken van scan aan huis. Mocht dit niets opleveren zou ik heel graag van jou het nummer hebben

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:40

Budel is inderdaad niet zo ver bij ons vandaan.

Ik heb het nummer van Parmetier al gekregen. Zal het je direct pb-en.

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:45

Parmentier hebben wij ook als DA op stal.

Top dierenarts, heel veel sterkte!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:55

Staat zijn knie ook niet op slot???

Ben benieuwd...

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:05

Knie op slot is mogelijk, dan wel op een "erge" manier, ik heb namelijk nog helemaal nergens kunnen vinden dat dat voor langere tijd is???

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:35

Als het dat zou zijn, een knie die op slot zit, dan mag je haar niet dwingen voorwaards te gaan. Het advies wat je overal krijgt is dan je paard achteruit zetten om het op te lossen.

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:38

hoop dat het niet ernstig is. maar ik zou niet weten wat het kan zijn. misschien ouderdoms verlamming?

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:43

Er is in eerste instantie wel geprobeert haar vooruit te krijgen omdat ze dachten dat ze koliek (?!) had, toen ging ze zo raar op haar achterhand staan balanceren. Als het knie op slot is kan dat dan iets verergerd hebben?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:53

Adrienne schreef:
Als het dat zou zijn, een knie die op slot zit, dan mag je haar niet dwingen voorwaards te gaan. Het advies wat je overal krijgt is dan je paard achteruit zetten om het op te lossen.

Als het een gewone op slot geslagen knie is schiet die vaak weer los na een pasje achterwaards. Sommige pony's die zelf gewoon lopen schiet de knie in eens los en stampen ze(omdat de boel in eens los schiet).

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:49

Knie op slot heeft bijna altijd een zeer karakteristiek beeld, namelijk het been gestrekt naar achteren. Een beetje DA ziet dit onmiddellijk. Aangezien er een DA bij is geweest lijkt me dit dus zeer sterk, dat een dergelijke diagnose gemist is.

Een breuk lijkt mij ook zeer waarschijnlijk. Ik hebeen keer een veulen met een gebroken heupkop gehad. Die stond in de karakteristieke heup-op-slot houding en belaste het been totaal niet. Ik heb ook een keer een ouder paard (21) met een gebroken spronggewricht gehad. Zag je ook niet van buiten, DA kon het ook niet pinpointen. Paard belastte het been niet, maar draaide er wél omheen (net als jouw paard). Dag later uiteindelijk wel in trailer gezet en foto's gaan maken. Was ook in de wei gebeurd (uitgegleden). Beide paarden hebben het overigens niet overleefd.

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:15

Ibbel, bedankt voor je reactie. Morgenochtend komt een andere DA kijken. Hoe ziet een karakteristieke heup-op-slot houding eruit?
Ik zie het een beetje somber in allemaal, alleen Nancy belast haar been wel (nl. om haar andere achterbeen te ontlasten) en ze maakt een "normale" stap-beweging naar voren totdat ze het been zou moeten optillen, dat lukt haar niet. Hopelijk is het dan toch eerder dat er iets gescheurd is. Ik ga ze zo nog even checken en ga anders vannacht maar heel hard duimen dat de DA morgen meer weet.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:58

bij het paard wat ik heb gezien die vaak een knie op slot heeft.
die loopt bijvoorbeeld zijn box uit achter je aan.
ineens blijft ie stil staan.
en dan zie je een achterbeen heel erg gestrekt naar achteren.
wij doen meestal gewoon niks.
het paard trekt wat met het been en plop en t zit weer goed.
het paard loopt dan weer normaal actief weg.
het beeld wat jij schetst lijkt niet echt op het beeld wat ik ervan heb

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 14:34

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken. Vanochtend is een andere DA geweest en hij zag het meteen. Nou moet ik wel zeggen dat Nancy sinds gisteravond weer behoorlijk mobiel is (wel op drie benen dan) waardoor het ook steeds duidelijker werd waar het probleem zat.
Het was dus wel een knie-op-slot, maar zo erg dat de pony het zelf niet kon verhelpen en het ook nooit weg had kunnen gaan door hem een pas achterwaards te laten maken.
Ze heeft een injectie met vitamines gehad waardoor de banden soepeler werden en de DA heeft daarna door de staart naar zich toe te trekken en het kniegewricht van zich af te duwen alles weer op zijn plaats gekregen. Het is nu echter nog lang niet ok. Ze moest toen een hele poos stappen en de knie blokkeerde regelmatig weer alleen kreeg ze hem toen na een paar passen zelf elke keer weer los. Als dat nu zo blijft en de banden kunnen langzaamaan zelf weer sterker worden kan de knie zelf herstellen. Blokkeerd hij echter weer ernstig moet Nancy volgende week naar de kliniek waar ze een scan gaan maken hoe ernstig de beschadiging is. Ondertussen hoor het natuurlijk wel graag als iemand ervaring heeft met knie-op-slot. Kun je nog iets extra doen voor het herstel van de kniebanden?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:47

Als de knie regelmatig op slot schiet kan het probleem definitief verholpen worden door de binnenste knieband door te snijden. Is een hele simpele operatie. Op termijn kan je er dan wel weer wat eerder artrose verwachten.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:55

Ik wist niet dat dat samen hing?

narrator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:17

mijn pony kon ook 1x niet mee rlopen! en toen ie uiteindelijk toch moest..
moest ie eerst helemaal naar achteren leunen!! en dan 1 stapje zetten.!
het was een hoefzweer !! mijn pony kon niet eens meer lopen! echt zielig! en in de stal leunde die eerst tegen de muur aan helemaal en begon te kreunenn.. etc.! hij kon nog maar amper in de trailer komen!! echt zielig...!! maar tis nu allang weer over gelukkig

maar gelukkig weet jij nu ook wat je paardje heeft!! ik heb geen raad wat je moet doen om de kniebanden te herstellen..

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 12:20

Echt balen, gisteravond stond de knie weer hopeloos op slot. Dierenarts had laten zien hoe je de knieschijf weer op zijn plaats kon krijgen maar helaas mocht ik deze keer niet in de buurt komen. In overleg met de DA toch weer gestart met de pijnstillers, hopelijk lukt het haar vandaag om zelf de knie weer in orde te krijgen.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:11

En hoe is het er nu mee? groetjes eline