paard van mijn dochter zakt af en toe door de linkerkant van achterhand , zomaar een beetje, maar dat klopt niet natuurlijk. ze is verder heel fijn te rijden, maar galoppeert moeilijk, dit heeft ze altijd al gedaan, ze is een kruising friesxhaflinger en als ze moet galoperen gaat ze het liefst maar hard, dat lijkt het makkelijkst, nu een dag of 7 geleden liep ze niet rad, met dat linkerachterbeen dus. 2 dagen gestapt, 3e dag wilde mijn dochter aandraven om te kijken, maar kreeg dus een hoop verzet, dit is dus niet lekker. ik heb haar nu op rust een paar dagen, zal zaterdag weer eens proberen te stappen, ze staat wel los in de bak en gisteren heeft ze ook nog gerend, zag er toen eigenlijk niets aan, maar vind vooral dat doorzakken een beetje bijzonder. als het veel langer gaat duren, ga ik er naar laten kijken natuurlijk, maar misschien kent iemand het verschijnsel?
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-11-05 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:titel duidelijker gemaakt
ik weet niet of dit het zelfde is maar het paardje van mijn nicht zakte ook heel vaak door haar achterhand, ze zijden dat het kwam omdat ze haar achterhand niet goed gebruikte. nou heeft mijn nichtje er aan gewerkt dat haar paard haar achter hand er onder ging zetten ( onder der kont) nou doet ze het niet meer ik weet niet of je hier iets aan hebt
het kan ook nog in de heupen zitten. ik zou iig niet rijden tot je meer weet, en de DA erbij halen om te kijken wat die ervan zegt. paarden hebben een superhoge pijngrens, en proberen een gebrek te verhullen ivm roofdieren, een natuurlijk iets dus. als je paard zulke symptomen laat zien kan het dus al heel wat erger zijn dan het lijkt. verder sluit ik me bij de rest aan, het kan heel veel oorzaken hebben...
mijn haflinger zakte ook vaak door zijn benen (achter) ze loopt altijd met d'r hoofd omhoog (is bijna niet aan de teugel te krijgen) en aangalloperen kon ze niet. ze liet zich in de galop vallen zeg maar door eerst heel hard te draven. soms lukte het dan nog niet en bleef ze keihard draven. de galop heeft ze altijd al moeite mee gehad. ook heeft ze moeite om op eigen benen te lopen en ze is toch al 16 jaar! ik ben sinds een half jaar aan het lessen en het wegzakken is nu over. het ligt bij mijn haf puur aan het feit dat ze geen rug en bilspieren heeft (verwaarlozing vorige eigenaar). het is wel iedere keer een heel gevecht om ze aan de teugel te krijgen maar na een half uur krijg ik het toch voor elkaar en zie duidelijk verschil in de spieren. ook het aanspringen gaat nu beter al is het nog niet zoals het moet, maar we komen er wel. ook heeft ze zich een tijdje verzet en ik wist niet waardoor het kwam. ben er toen achter gekomen dat heel d'r nek vastzat waardoor ze zich verzette. ben ze toen aan het masseren geweest en d'r hoofd voorzichtig gedraaid van de ene schouder naar de andere. na een paar keer hoorde ik een duidelijke knak en toen was het over. ik hoop dat je er wat aan hebt.
Mijn pony deed dat ook, en ineens verzet tijdens een buitenrit. Ik snapte er niks van. Toen kwamen we erachter dat haar nieren niet meer werkten en de spieren verdwenen. Dit gebeurt wel vaker bij oudere pony's/paarden.
Dat hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar ik zou de DA maar wel even bellen, want het kan vanalles zijn.
Ik vermoed dat het in de knie zit. Met name omdat er Fries bloed in zit. Is het dier nog jong? Dan kan het zijn dat het een losse knie heeft of slappe kniebanden. Het kan ook zijn dat het dier zijn kneibanden verrekt heeft. Beide zaken los je op door veel stapwerk. Een controlemiddel om te kijken of het de knie is, is om het paard achterwaarts te vragen. Gewoon als je er naast staat, (dus niet er op). Als dat moeizaam gaat, of niet...dan kan dat een bevestiging zijn. Friezen staan bekend om probelemen met de knie. Haflingers gedeeltelijk, dus het gaat dubbelop.
De remedie is de achterhand versterken eerst met stappen, stappen en nog eens stappen. Achtjes stappen ter grootte van twee kleine voltes is er goed voor. Verzwaarde strijklappen gebruiken voor speiropbouw. Hoe mer spieren rond het kniegewricht zitten, des te meer worden de slappe of verrekte banden gecompenseerd. Wel het werk met verzwaarde strijklappen opbouwen. Verder een goede voeding met wat extra vitamine E voor de spieren.. Wij hebben ditzelfde traject doorlopen met 1 van onze paarden die door een val haar kniebanden verrekt heeft. Met succes...het gaat nu super. Ik zou in ieder geval een goede paardenfysio raadplegen, daar heb je in dit geval meer aan dan aan een dierenarts. Je kunt zelf rechtstreeks een fysio raadplegen. Neem wel een goede...dus vraag eens rond naar ervaringen van andere mensen. Wij hadden Irmgard Michielsen en daar wasik heel tevreden over. En Guy Blom...was ik ook tevreden over. Succes!
bedankt voor alle reacties, we hadden haar een week rust gegeven, wel op de wei, maar niet rijden. gisteren ging mijn dochter erop om te stappen, dit gaf geen enkel probleem, toen zei ik dat ze eens even een stukje moest proberen te draven, gewoon even kijken wat ze doet. het was gelijk weer een en al verzet. schoppen met achterbeen, zwaaien met staart en schudden met haar hoofd, daarna kon ze niet eens meer stappen, dochter eraf en ernaast lopen om te stappen, dit was weer geen enkel punt, toen aan de longe, ook dan draven zonder verzet of iets het eerste waar je dan aan denkt is toch rug en zadel. maar zover ik het kan zien, ligt het zadel goed. ik heb direct de chiropraktor (?) gebeld waar ik zeer goede ervaringen mee heb en velen met mij, alleen kan ze pas over 2 weken komen, balen dus tot die tijd wel gewoon blijven longeren zei ze, vooral niet stilzetten. ik heb zelf nog aan haar rug gezeten. leek iets gevoelig, maar niet extreem, daarna met handpalmen tegen schouder geduwd, dit gaf dus wel extreem veel reactie...ach we zullen het af moeten wachten, maar ik vind het maar niks...