Ziekte van Lyme

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 15:07

Ik stel deze vraag namens iemand anders, die zelf niet op bokt zit:

Voor een onderzoek naar de ziekte van lyme bij paarden, willen we praktijkvoorbeelden hebben. De diagnosticering is hierin erg belangrijk. Heb je ervaring met de ziekte van lyme bij een paard en kun je vertellen hoe de diagnose tot stand is gekomen?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets over kunnen vertellen.

Pava

Re: Ziekte van Lyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:07

Stuur Heleenxx maar even een PB. Zij kan je daar meer over vertellen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:16

Op de veluwe geweest in 2000, net nadat de bossen een paar maanden waren afgesloten vanwege de mond-en klauwzeer. Paarden hadden beiden honderden teken op hun lijf.
Veel ontstekingen, 1 was er toen echt ziek van, die kreeg gelijk antibiotica. De ander leek er niet zo'n last van te hebben, die begon pas maanden later te kwakkelen.
Spontane gewrichtsontstekingen, een hoef die zo ontstoken was dat de hoefwand bijna losliet, spontane huidontstekingen met daarna witte plekken. Paard werd duf, moe, trok zich terug, heel ellendig.
Na een hele lange tijd (maanden), begon bij mij het kwartje te vallen. Hebben bloed laten afnemen, daar bleek het dus uit.
Het paard heeft jaren op homeopathische medicijnen gestaan, dit verbeterde het wat. Toch bleef hij eens in de zoveel maanden ineens ernstig kreupel vanwege spontane gewrichtsontstekingen. En perioden daartussen was hij redelijk ok, maar wel sloom, dof, etc.
Er is echt een goede verbetering gekomen toen mijn docent van de osteopathieopleiding hem heeft behandeld. Het werd ineens weer een blij paard.
Vooral de lever gaf problemen en de nek. Beide zijn losgemaakt.
Inmiddels ben ik zelf osteopaat en bekijk en behandel ik hem regelmatig. Heb gemerkt dat het toch iedere keer weer terug komt.
Een gewricht is behoorlijk beschadigd, de bacterie gaat niet meer uit zijn bloed. Maar hij is nu weer vrolijk en we rijden zelfs weer wat wedstrijden (behalve springen, dat niet meer).

He, pava? 2 zielen, 1 gedachte? Ik zat dit net in te typen toen jij ook wat schreef...

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:22

Ik heb een pony waarvan vorig jaar zomer werd gedacht dat ie misschien ziekte van Lyme zou hebben.
We zitten hier in een teken-rijke omgeving, mijn vader heeft zelfs al meerdere malen lyme gehad.

Reden waarom Lyme werd geopperd, waren niet te verklaren symptonen, zoals: heftige koliekaanvallen, zeer heftige kreupelheden, verschillend van been. De kreupelheden leken erg op acute bevangenheid, maar het is 100% zeker dat hij dat nooit is geweest. Zo heftig als het kwam opzetten, zo snel was het weer weg, vergelijkbaar aan de koliekaanvallen.
Ook stond hij vaak te trillen op zijn benen, was suf en sloom en wilde niet eten, ook zonder verklaarbare oorzaak. Daarnaast heeft hij op jonge leeftijd een keer een teek gehad die een hele vreemde plek nagaf. Hij is toen behandeld met antibiotica.
Uiteindelijk in overleg met de arts op Klijndijk zouden we kunnen behandelen, maar met een niet geregistreerd medicijn. Hier in NL stonden destijds nog geen antibiotica geregistreerd. Lyme is/was immers niet aan te tonen door een bloedonderzoek.

Als je meer wilt weten, pb me dan even. We hebben destijds besloten om hem niet te laten behandelen. Hij is nog een paar keer ziek geweest, het gaat nu ongeveer een half jaar goed.

[edit] Wat ik me even afvraag: heleenxx, is er bij jouw paard Lyme geconstateerd d.m.v. een bloedonderzoek? Mij is verteld dat het absoluut uitgesloten was dat men Lyme zou kunnen vinden via het bloed.[/edit]

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:33

Ze hebben de bacterie kunnen traceren in het bloed. Die gaat er ook niet meer uit vandaan. Als hij er eenmaal in zit, komt het paard er nooit meer vanaf

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:43

Dat is onzin, ook voor paarden geldt, net als bij honden en mensen dat de bacterie wel degelijk te stoppen is. Zolang de bacterie in het bloed zit gaat Lyme gewoon verder. Behandeling vindt ook bij paarden plaats met een speciale peniciline. Net als bij mensen is dat vaak doxicicline.

Wel is het zo dat je nog jaren na dato de anti-stoffen van Lyme kunt aantreffen in het bloed. Een positieve uitslag zegt alleen maar dat een paard geïnfecteerd is (geweest) met B. Burgdorferi.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:50

Anya schreef:
Dat is onzin, ook voor paarden geldt, net als bij honden en mensen dat de bacterie wel degelijk te stoppen is. Zolang de bacterie in het bloed zit gaat Lyme gewoon verder. Behandeling vindt ook bij paarden plaats met een speciale peniciline. Net als bij mensen is dat vaak doxicicline.

Wel is het zo dat je nog jaren na dato de anti-stoffen van Lyme kunt aantreffen in het bloed. Een positieve uitslag zegt alleen maar dat een paard geïnfecteerd is (geweest) met B. Burgdorferi.

Het klopt wel degelijk dat de bacterie bijna nooit uit het lichaam verdwijnt bij paarden maar ook andere dieren daar het vaak te laat ontdekt wordt. Dan is het eigenlijk al chronisch geworden. Bij paarden wordt het vaak niet direkt herkend ook niet door DA. Daar de ziekte nog zo weinig voorkomt. En vaak verward wordt met andere ziektes. Dan kun je Doxicilline geven maar na verloop van tijd beginnen de symptomen weer. Mensen gaan zelf naar de dokter als ze zich niet goed voelen en weten vaak ook wel dat ze door een teek zijn gebeten en worden daardoor eeerder onder antibiotica behandeling genomen.

Even een handige tip. Het middel Buttox van Intervet (eigenlijk voor schapen maar kan ook bij paarden) is eigenlijk tegen muggen en dergelijke maar als een teek toebijt is deze gelijke dood. Dus verminderde kans op besmetting. Kwam er bij toeval achter en heb nagevraagd in een bekende teken laboraorium in Duitsland en deze bevestigde het.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:54

Als Chronische Lyme-patient heb ik redelijk veel ervaring met deze ziekte. De bacterie verdwijnt wel degelijk uit het lichaam in vrijwel alle gevallen. Wat je overhoudt is een aantal chronische symptomen van de ziekte (alleen als je derde fase Lyme) hebt gehad. Met name bij Lyme-artritis zijn de gewrichten en pezen al te ver aangetast. Daardoor gaan de symptomen niet meer over en kunnen ontstekingsverschijnselen blijven bestaan.

Bij een zeer beperkt aantal Lymepatienten (die zich ook nog in de VS bevonden) is aangetoond dat de bacterie zich kan terugtrekken in de spinal cord. De bacterie is dan niet meer met de bekende Lyme testen aan te tonen. In die gevallen wordt Lyme in verband gebracht met bijvoorbeeld het chronisch vermoeidheidssyndroom en bindweefselziekten.

Dus ook in de chronische variant verdwijnt de bacterie terwijl de ziekte toch chronisch kan zijn.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:52

Ik heb ook redelijk wat ervaring met de tekensziektes maar dan bij dieren door mijn werk als DA asistente. Ik werk in Duitsland waar al veel meer gevallen bekend zijn als in Nederland, We hadden ook veel contact met een teken laboratorium in Duitsland. Ook daar zeggen ze dat door het te laat constateren van de ziekte. het niet mogelijk is om de bacterie uit het lichaam te krijgen. De antibiotica onderdrukt de ziekte waardoor het een tijd goed gaat. Bij mensen weet ik het niet. Daar doe je vaak al veel eerder wat. Onze hond was ook gebeten door een besmette teek en die heeft gelijk antibiotica gekregen. Die heeft ook geen problemen. Maar meestal wordt het veel te laat herkent en gaat er een bejoorlijke tijd overheen voordat er maar eens een onderzoek gedaan wordt richting Lyme of andere tekenziektes. En dan ben je te laat.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:41

Er is nog onvoldoende bekend. Ik heb 4 jaar met Lyme gelopen wegens diagnose reuma. Pas toen de necrosevlek ontstond zijn ze op Lyme gaan testen. Daar kwam derde fase Lyme uit. Ik ben daarna (na een kuur van doxiclicline van ruim 4 maanden) in zowel Nederland als Duitsland (die andere test) getest op Lyme en kwam er bacterievrij uit. Ik laat mij ieder half jaar testen en kom er steeds negatief uit. Desondanks hou ik de gewrichtsklachten.

Jemawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 19:07

heleenxx schreef:
Ze hebben de bacterie kunnen traceren in het bloed. Die gaat er ook niet meer uit vandaan. Als hij er eenmaal in zit, komt het paard er nooit meer vanaf

Ik vind het een apart verhaal. Heb een goede arts op een goede kliniek erbij gehad die me vertelde dat het absoluut niet te vinden was in het bloed. Kun je me jouw verhaal eens pb-en?
Ik ben er wel in geinteresseerd.

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 04:20

Jura schreef:
Ik stel deze vraag namens iemand anders, die zelf niet op bokt zit:

Voor een onderzoek naar de ziekte van lyme bij paarden, willen we praktijkvoorbeelden hebben. De diagnosticering is hierin erg belangrijk. Heb je ervaring met de ziekte van lyme bij een paard en kun je vertellen hoe de diagnose tot stand is gekomen?

Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets over kunnen vertellen.

Ik heb twee jaar achter elkaar contact gehad met iemand die vanuit de Universiteit in Utrecht onderzoek doet naar de ziekte van Lyme bij paarden. Het eerste jaar omdat na een tekenbeet een bult overbleef op de pijp. toen ik daar over belde werd er gezegd dat ik er geen onderzoek naar kon doen vanwege het gevaar van beenvliesontsteking bij een punctie.

Het tweede jaar werd me verteld toen er een blijvende bult achter het voorbeen ontstond dat ik te laat was om het te laten onderzoeken. Na vijf weken (die bult zit er overigens 6 maanden later nog steeds)

Mijn vraag was toen: wat zij nu de resultaten van het onderzoek tot nu toe?: antwoordt: ziekte van Lyme is niet aantoonbaar bij een paard.

Tsja als je niets wilt onderzoeken dan is er ook niets aantoonbaar.

In eerste instantie dacht de dierenarts dat het mok was. Totdat ik zelf onder de korstjes (paard is allergisch voor teken) een kontje van een teek zag. Dierenarts geloofde niet dat dat teken waren. Ik die frutbeestjes in een potje met water naar hem toe gestuurd en toen gaf hij toe dat het inderdaad teken waren.

Kortom: Bij mijn paard is dus nog steeds geen serieuze test gedaan. Nu heeft ze ook niet echt ziekteverschijnselen gehad maar ze is er wel allergisch voor. Ze is het enige paard bij ons op stal die echt dikke nare korsten krijgt van teken (echt de hele kleintjes).

Als die kennis van jou ook echt onderzoek wil doen dan heeft ze aan mijn paard een grandioos voorbeeld. Want die zit vanaf mei altijd helemaal onder de teken. Alleen de miniscuul kleintjes in fase 1 op haar benen (hoger komen ze niet). Ik gebruik Frontline maar dat helpt ook niet echt grandioos.

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 09:37

Hartstikke bedankt voor jullie reacties (tot nu toe).
Ik geef alles door!

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:45

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:33

superfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:36

Mijn verzorgpaard is door iemand uit Belgie getest. Hij kon aan het DNA dat hij uit de manen halen zien dat ze de ziekte van Lyme had. Het is nog maar in het tweede stadium, dus niet zo ernstig. Ze heeft pasgeleden wel een plotselinge koliek aanval gehad. Tot nu toe is ze niet kreupel (geweest). Ik weet niet precies wie die man was die het heeft getest maar ik kan er wel achter komen