voeren van oud niet gedroogd brood en aardappels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

voeren van oud niet gedroogd brood en aardappels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:53

Hoi,

Wie weet meer over wel/niet voeren van aardappels (rauw) en oud brood, maar niet gedroogd aan paarden.
In een ander topic las ik iets over blauwzuur in aardappelschillen, waarom is dit voor een paard slecht en bijvoorbeeld voor koeien en varkens niet?

Graag ook links naar literatuur of sites waar ik meer kan vinden. Op merkingen als 'nooit doen, zonder onderbouwing' vind ik niet zo zinvol

bedankt

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:55

Varkens zijn alleseters, en eten ook aas, en koeien hebben 4 magen.
Daardoor is bij beide de spijsvertering anders als bij een paard.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:58

Tja, dat snap ik, maar hebben die dan geen last van die stoffen?

ellepel

Re: voeren van oud niet gedroogd brood en aardappels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:18

aardappels zijn aan de buitenkant bespoten met een middeltje om het kiemen tegen te gaan...
gif dus en beter dus geen aardappels voeren aan paarden.

girliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:53

Het brood is vaak geen probleem.
Dat doe ik zelf ook al 10 jaar en nog geen van mijn paarden is daar ziek van geworden. Er word vaak gewaarschuwd dat je het brood eerst moet laten drogen, maar dat doe ik nooit.

Aardappels zou ik absoluut niet voeren.
Teveel bespoten en ik heb gehoord dat de schil al helemaal niet goed is.

groetjes

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:12

Blauwzuurglycosyden of cyanogene glycosiden
Door afsplitsing van suiker komt het zeer giftige blauwzuur (cyaanwaterstofzuur; HCN) vrij. Het is een der snelst werkende giffen bij mensen en zoogdieren. Blauwzuur verhindert het zuurstoftransport niet, maar wel de afgifte van zuurstofmoleculen aan weefcellen. Het blauwzuur blokkeert dus de celademhaling (cytotoxische anoxie). Men neemt aan dat ongeveer 1 mg blauwzuur per kg lichaamsgewicht fataal is voor een mens. Men gaat er ook van uit dat plantaardig dierenvoer met een blauwzuurgehalte dat hoger is dan 20 mg per 100 g voedsel gevaarlijk is voor dieren. De dodelijke dosis blauwzuur, toegediend als glycoside, wordt op 4 mg per kilo lichaamsgewicht geschat, op voorwaarde dat de opname ervan snel geschiedt. Herkauwers blijken gevoeliger voor blauwzuurvergiftiging te zijn dan andere dieren. Dit wordt verklaard door de snellere afbraak van de blauwzuurglycosiden door de pensbacteriën. Blauwzuurglycosiden zijn wijd verspreid in het plantenrijk. Sommige komen uitsluitend voor in zaden (amygdaline), andere juist nooit (prunasine).

http://users.pandora.be/Gerbert/paarden ... iften.html

Dit is wat ik zo even snel kon vinden

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:27

aardappels niet voeren. Ze kunnen er snel een slokdarmverstopping van krijgen. Ook heb ik wel gehoord dat de hoeveelheid zetmeel niet gezond is en dat ze er snel koliek van kunnen krijgen. maar daar weet ik het fijne niet vanaf.

Ik weet iig een man die altijd aardappels voerde aan zn paarden en dat toen iig een veulen daar aan dood is gegaan.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:24

Overgenomen uit boek (ISBN9062553583):

"Nachtschade-achtigen (Solanum).

Tot deze plantenfamilie behoren veel soorten planten, die ook door de mens worden gegeten, zoals de aardappel (Solanum Tuberosum) en de tomaat (S. lycopersicum) maar ook het onkruid de zwarte nachtschade (S. nigrum).
De gifstof die in deze planten voorkomt is solanine, een glyco-alkaloide, dat bij koken uiteen valt in een glucose en een saponine. Solanine wordt bij nachtschade in de zwarte bessen aangetroffen , bij de aardappel en de tomaat in het loof, bij de aardappel ook in de vruchten en de spruiten.
Aardappelen die in het zonlicht groen zijn geworden, bevatten grote hoeveelheden solanine.
Solanine werkt prikkelend en ontstekingsverwekkend op het maagdarmkanaal en de nieren. Solanine werkt haemolyserend (lost rode bloedcellen op). Voordat er verlammingsverschijnselen worden waargenomen ziet men vaak een prikkeling van het centraal zenuwstelsel. De dood treedt in door een hartverlamming of een verlamming van het ademhalingscentrum.
Voordat de dieren doodgaan kan men zien dat de paarden slap worden, kortademig worden, gaan speekselen en diarree krijgen. Soms ziet men nog een bloedarmoede of geelzucht optreden."

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:50

groene aardappels mogen wij ook niet eten he?

zelfde verhaal dus, voor mensen is de solanine namelijk ook giftig....

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 14:45

Hoi,

Ook reactie gekregen van een voedingsdeskundige. Bij aardappels zijn idd spruiten en groene aardappels niet goed, evenals rottende (logisch lijkt me), verder is er verstikkingsgevaar, omdat ze klein zijn en makkelijk in de keel schieten. En er zit heel weinig voedingswaarde ca 10 tov 80 in haver en gerst. Op zich is een gewone aardappel dus niet giftig.

Brood kan geen kwaad, maar kan bij slecht kauwen een voerbal creeren, die is wel slecht en kan tot verstopping leiden hetgeen kritisch is.

Dank voor alle reacties,

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:41

Thomas staat op een boerderij, waar elk jaar toch aardig wat aardappelen over het erf gaan.
Vaak liggen er ook wat naast de bak, waar de paarden van eten.
Dit zijn kleine hoeveelheden en er is er nog nooit 1 ziek van geworden.

Het viel mij overigens wel op dat ze rotte en groenige aardappels laten liggen.
Dus blijkbaar voelen ze wel aan dat die niet goed voor ze zijn.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:33

wat ook kan is het brood goed nat maken, dat het een soort slobber wordt. dan hoef je iig niet bang te zijn voor verstopping.