Op je paard zitten en stappen met peesblessure??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Op je paard zitten en stappen met peesblessure??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 08:55

Mijn paardje heeft dus een gaatje in het check ligament peesje.
Is gelukkig niet de belangrijkste pees, want soms worden ze zelfs wel eens verwijderd. Maar we gaan het natuurlijk wel proberen te genezen ipv verwijderen.

Nu ben ik ruim 1 1/2 maand aan het stappen en heb de 2e shock-wave therapie afgelopen maandag gehad.
Maar ze is dus haast niet meer te houden, zowel met stappen niet als in haar stal niet. Ze slaat die stal kort en klein, zodat we ook maar achter stalbandages hebben omgedaan.
Over 2 weken krijgt ze een andere stal, waarin ze lekker naar buiten kan kijken.

Nu werd mij gezegd dat je er dan ook best wel op kan zitten en dan gaan stappen. De vervangend DA (want die van mij was niet te bereiken, helaas) zei liever niet, stouw haar maar vol met muisjes, maar daar begin ik niet aan. Ze is de afgelopen weken al zo ontzettend veel verdoofd, dat zie ik niet zitten.

Hebben jullie adviezen of ervaringen?
Alles is welkom!!

Bij haar vorige peesblessure ging het allemaal zo makkelijk, maar ja toen was ze drachtig en daarna had ze haar veulen.
Maar daar is nu geen sprake meer van.

Dus Helpie, helpie!

Melf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:21

Ik heb goede ervaringen met stappen op een paard met een peesblessure. Je hebt wat meer te zeggen, en je houdt het paard ook wat meer bezig. Maar, volg wel altijd de raad van je dierenarts op! Wij gingen er altijd pas op wanneer de arts dit zei. Meestal is dit na een goede maand, maar dit kan voor ieder paard (en iedere blessure) verschillen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:42

De stal kort en klein slaan is ook niet erg goed voor het herstel, dus als je dan uit 2 kwaaien moet kiezen dan zou ik er maar op gaan zitten (als je zeker weet dat je haar dan wel onder controle kan houden). Overleg het nog even met je da.

Verder - maar dat doe je misschien al - terugzetten in voer, veel hooi, wilgentakken in de stal tegen de verveling etc..

azzurra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:03

Probeer eens easy going van de paarden drogist.
Is een kruidenmengeling met rustgevende kruiden.
Baat het niet dan schaad het niet,

girliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:30

Ja ik wilde ook al een kruidenmix voorstellen. T is voor je paard ook fijner om rustig op stal t staan. verder zou ik bij je DA aangeven waarom je erop wilt gaan zitten en waarom je niet met muisjes verder wilt. laat die da maar een ander voorstel doen...
En anders idd rustig erop gaan een stappen, maar alleen als je weet dat dat 100% veilig is voor jou en je paard

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:31

ellenlouise schreef:
De stal kort en klein slaan is ook niet erg goed voor het herstel, dus als je dan uit 2 kwaaien moet kiezen dan zou ik er maar op gaan zitten (als je zeker weet dat je haar dan wel onder controle kan houden). Overleg het nog even met je da.

Verder - maar dat doe je misschien al - terugzetten in voer, veel hooi, wilgentakken in de stal tegen de verveling etc..

Ja, ze krijgt nu nog maar 1 handje biks. Het idee dat ze wat krijgt en de gehele dag door hooi met een afwisseling van kuil.
Daarbij ga ik voor haar maar 3x per dag een bakje met peen klaarzetten.

Als ik op haar zit hou ik haar wel. Ze is wel sterk, maar ze loopt alleen giga snel en daar moeten we misschien dan weer even voorzichtig mee zijn.

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:34

girliegirl schreef:
Ja ik wilde ook al een kruidenmix voorstellen. T is voor je paard ook fijner om rustig op stal t staan. verder zou ik bij je DA aangeven waarom je erop wilt gaan zitten en waarom je niet met muisjes verder wilt. laat die da maar een ander voorstel doen...
En anders idd rustig erop gaan een stappen, maar alleen als je weet dat dat 100% veilig is voor jou en je paard

Ik zei dat tegen de vervangend da, maar die had zoiets van zeik niet zo en geef die muisjes.
Maar vanmorgen idd even mijn eigen da gesproken en die zei ook van:
ga er maar opzitten, dat is beter dan wanneer ze gaat lopen stuiteren en meppen.

Maar ik zal vanaaf eens de gids van de paardendrogist erbij pakken en even gaan snorren. Is natuurlijk helemaal geen gek idee, om iets homeopatisch te geven.
slim van jullie Ik hoop alleen dat dat dan wel bij de andere homeopathie kan, nl peescompositum en levercompositum.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:53

Ik heb een paard gereden waarbij een OCD was verwijderd, ernaast stappen aan de hand was doodeng en ze ontplofte telkens, als oplossing hebben we haar maar in de stapmolen laten stappen, een stuk langzamer dan normaal. Zo stapte ze veel rustiger dan aan de hand.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:01

Zou wel goed opletten; mijn paard was erop met stappen nl. ook gevaarlijk. En als ze dan aan het stuiteren gaan is ook niet bevorderlijk. Hem ben ik dus wel gaan verdoven met muisjes en 1x per dag stappen omdat ik niet 2x wilde verdoven. 's Ochtends vroeg werkte bij hem het beste omdat er dan geen andere paarden actief waren. Overigens kan het geen kwaad om lang muisjes te voeren; dus mocht het erop ook niet lukken met stappen......
De kruidenmixen enz merkte ik bij hem weinig van. Hoop dat het bij jouw paard wel aanslaat. Sterkte en succes.

Montecito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:33

Probeer rescue remedy van bach, worden ze heel rustig van!! Die van mij heeft ongeveer 2mnd in een stal gestaan, kreeg als vervanger voor brok, zemelen met pulp druppels en veel hooi. Die muisjes helpen al met een heeel klein beetje(bij mijne) maar ik had zelf liever iets homeopatisch

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:41

erop zitten met een peesblessure?? Nee zou k niet doen. Pezen zijn geirriteerd en daar méér gewicht op gaan plaatsen vind ik riskant.

suziehj

Re: Op je paard zitten en stappen met peesblessure??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:01

ik zou dr in ieder geval niet op gaan zitten tijdens t stappen want zo belast je de pezen alleen maar meer.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:10

nee, als je paard ervandoor gaat omdat ie aan de hand niet te houden is is wel goed voor de pezen bedoel je? Toen mijn pony geblesseerd was heb ik 1 keer geprobeerd om met haar aan de hand te gaan stappen, maar ze vloog ervandoor en liep meteen zo krom als ik weet niet wat. dan maar liever die 45 kilo meer belasting en er op gaan zitten, dan voel ik tenminste wanneer ze hem wil peren en kan ik haar laten ontspannen.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:26

Je moet ook niet stappen met een paard met peesblessure. Enkel alleen naar de spuit om te coolen, maar verder zo min mogelijk.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:08

Sammie schreef:
Je moet ook niet stappen met een paard met peesblessure. Enkel alleen naar de spuit om te coolen, maar verder zo min mogelijk.

Behandeling bij peesblessures is eigenlijk altijd korte stukjes stappen op het harde, bv 2x per dag 5 min. Van stilstaan wordt een paard niet beter, eerder het tegendeel. Behalve breuken en verwondingen die bij beweging onder spanning komen te staan is rustige beweging op de juiste ondergrond in combinatie met genoeg tijd de beste therapie. Goede doorbloeding is de eerste voorwaarde voor goed herstel, en een paard dat stilstaat heeft een mindere doorbloeding.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:22

Als je een paard beter onder controle hebt als je er op zit, zou ik gewoon onder het zadel stappen. Dat beetje extra gewicht maakt dan ook niet uit, en is iig beter dan een paard dat loopt te springen.

En Sammie, een peesblessure vergt een langdurig genezingsproces, soms wel een half jaar of langer. Wil jij een paard een half jaar in zijn box opsluiten? Koelen kan namelijk ook met coolpacks of koelingsbandages, en genezing van een pees (die toch al slecht doorbloed is) vergt toch echt beweging....

CouCou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 08:19

Sammie schreef:

Nou je moet wel degelijk gaan stappen met een peesblessure hoor.
Door de klappen op het harde komt er wat doorbloeding in de pezen, waardoor er een genezingsproces optreedt.
Daarna koelen.

in eerste instantie begin je bij een ernstige peesblessure met stalrust en daarna bouw je op met stappen met 5 min dan 10 min dan 15 min enz....

Nou super bedankt voor jullie adviezen.

Ik ben er wel opgestapt, want anders gingen we echt vliegen.
Ben blij dat ik het gedaan heb. Ze stapte wel snel, maar wel goed.
Ik kon haar goed bij me houden (gelukkig luisterd ze goed naar me, als we stil staan, staan we ook stil).
Alleen kwamen we in een hagelbui en toen begon ze wel even te hyperen, maar vriendlief was erbij en die is bij haar gaan staan om haar rustig te krijgen en dat ging vrij goed.

(was woensdag) Gisteren kwam ik op stal. Been zag er super uit. Niet dikker, niet warmer, ze liep goed en... ze was helemaal vrolijk en lief.
Heeft neit meer staan meppen in stal en I. de stal-eigenaresse, die me helpt met stappen 's morgens zei dat ze nu met een los touwtje kon lopen, ze hebben zelfs weer even gegraast.
Ze knapt er dus echt van op.

Nu ga ik het zo doen, dat ik er om de dag opstap en om de dag ernaast stappen.
De da vond dat een prima idee, dit was namelijk beter dan stuiteren.
Belasting is dan minder erg.

Melf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:56

Fijn dat je toch nog even contact hebt kunnen hebben met je eigen dierenarts. Nu weet je tenminste zeker hoe of wat. Veel succes!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 09:30

Melf schreef:
Fijn dat je toch nog even contact hebt kunnen hebben met je eigen dierenarts. Nu weet je tenminste zeker hoe of wat. Veel succes!

bedankt!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:52

Gelukkig goed nieuws. En dat je paard weer wat gelukkiger is alleen maar positief voor de genezing.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:53

Sammie schreef:

Dat is inmiddels een achterhaalde therapie. Meestal hooguit enkele dagen volledige rust (met afspuiten, dus vanuit de box naar de spuitplaats en terug) na een acuut peesprobleem en daarna vrij snel al weer 10 minuten stappen per dag in een opbouwend schema. Dit bevordert de groei van de vezels in de goede richting en hierdoor is de treksterkte van de pees na uiteindelijk herstel veel beter, dan wanneer een paard voor 3 maanden op volledige rust en afspuiten wordt gezet.

Als antwoord op de vraag van de TS: In principe moet er onbelast gestapt worden, dus ernaast, maar als dat echt grote problemen oplevert, die er niet zijn als je er op gaat zitten, zou ik er wel opklimmen. Alleen je doet er wel verstandig aan om op te stappen met een krukje oid, zodat er niet onnodig veel krachten op je paard komen te staan. Succes en beterschap met je paard!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:35

misschien is een loopstal een optie? dan loopt ze zich niet zo op te fokken van het de hele dag binnen staan.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:05

Duncan heeft ook een peesblessure gehad. In combinatie met een hoefzweer. De ontsteking was doorgetrokken naar de pees.

Dierenarts zei dat Duncan de eerste 5 dagen alleen maar op stal mocht staan. Nja, leer mijn paard kennen. Die kan dus niet op stal, doe je het wel, dan vernield hij zichzelf en de stal.
Dus ik heb Duncan gewoon in de wei laten staan. Wel zo rustig mogelijk gehouden, door hem veel te laten eten. Gewoon gras, en nauwelijks bij te voeren. (2 handjes per dag).
Hij heeft in de eerste 5 dagen maar 2 keer gedraaft. En voorderest lekker gestapt.

Na 2 weken was het probleem verholpen ( we mogen weer beginnen met het opbouwen van het rijden ). De dierenarts snapte niet hoe dat nou zo snel kon.

Ik heb ook gewoon op hem gezeten toen hij niet meer zo erg kreupelde. Gewoon rustig stappen, daarna zn been afspuiten.

Nja... het hangt natuurlijk van het geval af. Maar bij mij heeft het Duncan zeker niet kwaad gedaan.
En trouwens, als ze alleen maar stil staan, word de doorbloeding niet beter, en met een slechtere doorbloeding duurt het herstel normaal gesproken langer.

... lastig verhaal, maar ik denk dat als ze de stal helemaal kapot slaat, dat je haar dan net zo goed buiten kan zetten. De stal kapot slaan is natuurlijk helemaal niet goed voor het herstel... dan kan ze nog beter rustig buiten staan.
Denk ik.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 16:39

Cassidy schreef:
En Sammie, een peesblessure vergt een langdurig genezingsproces, soms wel een half jaar of langer. Wil jij een paard een half jaar in zijn box opsluiten? Koelen kan namelijk ook met coolpacks of koelingsbandages, en genezing van een pees (die toch al slecht doorbloed is) vergt toch echt beweging....

Zolang een pees nog in de eerste fase is heeft een pees volledige rust nodig. Tijdens de rustfase (2) kun je langszaam gaan stappen, maar niet overvragen. Tijdens de herstellende fase (3) kun je dit uitgaan breiden. Zo is het mij verteld, zó is mijn paard genezen. De 1ste da raadde mij ook stappen aan en daarvan kwam het nimmer in de fase 2.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:01

Sammie schreef:
Zolang een pees nog in de eerste fase is heeft een pees volledige rust nodig. Tijdens de rustfase (2) kun je langszaam gaan stappen, maar niet overvragen. Tijdens de herstellende fase (3) kun je dit uitgaan breiden. Zo is het mij verteld, zó is mijn paard genezen. De 1ste da raadde mij ook stappen aan en daarvan kwam het nimmer in de fase 2.

Paarden op rust zetten is allang achterhaald. Mijn paard heeft nu
3 maanden een ernstige peesblessure haar oppervlakkige buiger
is voor de helft af gescheurd. Ik moest gelijk al vanaf dag 1 een half
uur met haar gaan stappen! Iedere dag. Door het stappen moeten
de gescheurde peesvezels weer op de juiste plaats terecht komen
waardoor je lelijke vergroeiingen aan de pees voorkomt. Bovendien
wordt door het stappen de pees weer sterk.
Een maand gelden is er een peesscan gemaakt en ze vonden dat
mijn paard wonderbaarlijk snel aan het genezen was. Buiten om het
stappen stond ze lekker buiten in een paddock (eentje waar ze niet
in kon gaan rennen etc. dus vrij klein) Nu ben ik een uur met haar
aan het stappen onder het zadel en het gaat echt super goed.
De pees is allang niet meer warm, maar toch koel ik nog steeds na
het rijden, kan nooit geen kwaad vind ik.

suziehj schreef:
ik zou dr in ieder geval niet op gaan zitten tijdens t stappen want zo belast je de pezen alleen maar meer.

Absoluut geen waar, dat dacht ik dus ook, mijn DA zei dat ik er weer
op mocht na 2 maanden om te stappen onder het zadel.
Ik heb wel 5 keer gevraagd of het echt geen kwaad kan voor de pezen,
heb zelfs gevraagd op ik op moet stijgen met een opstapje
omdat er dan te veel druk aan de ene kant zou komen. Dus geen waar
je mag stappen onder het zadel maar pas als je DA het zegt.