Hoe bouw ik terug haar conditie op.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe bouw ik terug haar conditie op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:17

Mijn paard is juist genezen van een bronchitus.Ze heeft 14 dagen stil gestaan en ik heb er nu 2 x weer opgezeten.Buiten dat alles nu natuurlijk weer vreselijk eng is en ze voor alle bak kabouters op het moment gaat lopen.Vind ik vooral dat haar conditie is achter uit gegaan.Ze hijgt snel heeft geen dubbelslag in haar flanken maar ze pompt veel meer.Nu rijd ik een half uurtje veel stap , wat draven ,een rondje galop terug draf en weer stappen.Met stappen zijn er geen problemen maar van draven word ze toch snel moe.Ook zweet ze veel sneller,normaal kon ze een goede bosrit aan van 1 1/2 uur zonder maar een druppeltje te zweten.

Kan ik op één of andere manier haar conditie beter op bouwen? Ergens zal ik iets verkeerd doen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:42

Wandelen,gewoon gezellig gaan wandelen!En zo kan je het ook opbouwen.
Heb ik trouwens ook gedaan met mijn vzpaard(herinner je je vast nog wel )

laro

Re: Hoe bouw ik terug haar conditie op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:48

Hallo,
je kan het beste beginnen met een paar rondjes draven, na goed instappen
nartuurlijk, op beide handen en dan weer uitstappen. Kijken hoe dat gaat. De volgende dag een paar rondjes draf erbij. De volgende dag ga je 5 min. achterelkaar draven. Afhankelijk van de conditie bouw je dit uit tot 2x 5 min. op elke hand dus 5 min. Zo iedere dag een paar min. erbij. Als je op 15 min, draven zit doe je een rondje galop. Dit ook zo iedere dag uitbouwen. Zo bouw je het heel rustig aan op. . Als je weer een uur kan rijden kun je beginnen met het voer weer aan te passen.
Mvg.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:08

ZOu het net zo doen als Laro schrijft. Van die bronchitis kunnen ze een aardige terugslag krijgen in de conditie; dat heb je niet 1-2-3 weer terug, dus moet je geduld hebben...