Zorgt haver voor betere afslijting tanden? (kiezen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Zorgt haver voor betere afslijting tanden? (kiezen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:05

Hallo,

Wij hebben een al wat ouder paard wat nu jaarlijks last van haar gebit blijkt te hebben. Ze had nu ook weer flink last van haken. En ze mist een kies

De veearts heeft aangeraden om haar haver te voeren om het gebit gelijkmatiger te laten slijten.

Deze oude dame krijgt nu 3 kilo krachtvoer per dag inclusief een kilo haver.

Helpt dit echt? Is dit voldoende?

droebel

Re: Zorgt haver voor betere afslijting tanden? (kiezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:41

Ja, haver en muesli moet langer gekauwd worden.
mijn paard mist ook een kies en krijgt granenmix en muesli. ook veel hooi waardoor hij extra veel moet kauwen.
bij mijn paard moet echt elk half jaar z'n tanden gevijlt worden. vooral de kies boven de missende kies wordt erg lang.
misschien moet jouw paard ook elk half jaar gedaan worden??

ellepel

Re: Zorgt haver voor betere afslijting tanden? (kiezen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:22

heh? wat raar??

als een gebit scheef is, kun je dat toch niet oplossen door meer haver te voeren?

mijn pony heeft een trapgebit, plus overbeet, ik heb het ooit aan een zeer goede tandarts gevraagd en zij begon toen eigenlijk best wel te lachen, toen ik vroeg of ik dan harder voer zou moeten geven( denk aan kippenvoer bijvoorbeeld)

volgens haar is deze hoeveelheid zo minimaal dat het voor een paard geen enkel verschil zou maken

wat volgens haar wel een heel goed idee was is het geven van veel grofstengelig hooi, daar kauwen ze veel langer op dan een kilo haver( duurt 15 minuten en een plak hooi een half uur)..

ook het geven van takken van bomen zou wel kunnen helpen om de slijtage ietwat te verbeteren...

klopt wel, want vroeger voerde ik mijn pony dus een soort kippenvoer, veel haver en hele granen maar moest hij elk half jaar gevijld worden, tegenwoordig krijgt hij grof hooi en regelmatig wat takken van bomen, en de laatste keer was zijn gebit zo goed dat er maar 1 klein haakje zat na een heel jaar!

nog even dit:

een trapgebit komt doordat bepaalde delen van kiezen soms harder of zachter zijn waardoor die kant dan eerder gaat slijten, dan onstaat een aangepast kauwpatroon van het paard,en daardoor ontstaan dus de haken doordat ze op een bepaalde manier het eten gaan malen..

misschien helpt het bij de jouwe wel hoor.,

maar bij een ouder dier om zomaar veel haver te gaan voeren lijkt me ook niet erg verstandig...

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 13:50

Nee ze staat al wel een tijdje op kruidenmelange en daar doet ze het wel goed op. Ik heb liever ook niet dat ze een kilo haver krijgt. Idd grofstengelig hooi, dat is wel beter!

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:52

Leuk idee hoor die haver, maar zeg nu zelf... kauw jij langer op je muesli (zit ook soort granen in) dan dat je op je brood of appel kauwt? Bovendien, als de mest van een paard bekijkt, die veel haver krijgt, kom je talloze niet kapot gekauwde haverkorrels tegen. Dus blijkbaar wordt daar helemaal niet zo goed op gekauwd. Het enige wat je met haver wel goed kan veroorzaken is hoefbevangenheid, vooral als je ineens een hele kilo extra gaat voeren.
Dus dieet niet veranderen maar dierenarts wel.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 18:42

Bedankt zeg, dat wist ik helemaal niet!!

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 21:58

De eigenaar wil het niet aannemen, hij zegt dat de voedingsstoffen die teveel zijn voor de merrie wel naar de vrucht gaan, deze merrie is ook drachtig.
Nu is er ook weer een kilo biks bij gekomen want ze staan nu dag en nacht in de box.