Spat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunday

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:13

Men hoefsmid denkt dat men paardje spat heeft. Wat is dit en wat ik er aandoen?? Kan ik nog normaal met hem rijden?

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:17

spat staat volgens mij bekent als opstartingsproblemen bij paarden... Dat ze dan een beetje stijfjes lopen... Maar ik weet het niet precies... Moet je carly22 ff pm'én, die heef/had geloof ik een paard met spat

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:17

ik zal ff kijken of ik haar pm nog heb

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:19

Citaat:
Ik heb foto's gevonden van een paard dat spat heeft.. en een paard zonder spat.. (zag het toevallig hier op bokt staan) Dan kan je het NOG beter begrijpen:P:)

bij spat zie je dat de binnenste lijn (opening waar het kraakbeenvocht tussenzit) dicht is vergroeid, bij geen gezonde sprong zie je 3 openingen....boven, midden en onder.

Paard met spat..:

Afbeelding

Paard zonder spat:

Afbeelding
Je ziet dus dat je een lijntje mist bij het paard met spat.. Het middelste lijntje mis je.. Dat is dus aan elkaar gegroeid.. Bij dit paard is het goed gekomen en heeft hij er geen last van zo ziet het er bij de onze ook bijna uit..

hopelijk heb je hier wat aan

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:15

Spat is een vorm van Arthrose die inhet spronggewricht zit.
Als het vermoeden op Spat bestaat kan je beter naar de DA gaan en even foto's laten maken want spat kan je lang niet altijd aan de buitenkant zien.

De Da kan je dan vertellen hoe erg de spat is (na foto's vaak) en wat je met je paard wel en niet kan doon. Spat is heel erg verschillend sommige paarden kunnen er nog bijna alles mee en ander paarden hebben er veel last van.

Er zijn bepaalde voeddingssupplementen die je paard kunnen ondersteunen.

Het is wel belangrijk dat je door een DA laat kijken hoe erg het met de spat is voor je er teveel of juist te weinig mee doet. paarden met spat worden vaak wel in beweging gehouden omdat rust ervoor kan zorgen dat ze juist stijf worden.

veel succes ermee.