Schijven, Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

Schijven, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 23:43

Hallo allemaal..
ik heb sinds afgelopen zaterdag een nieuw paard! deze dag is zij gekeurd en direct doorde eigenaren afgeleverd op de manege waar zij nu gestalt staat..ik ben min of meer vergeten te vragen wat voor soort biks het paard kreeg..hier was aardig wat onduidelijkheid over..nu krijgt zij sportbiks..aan de vorige eigenaren heb ik gevraagd hoeveel kilo zij kreeg.. dit was 2 's ochtends en 2 's avonds! zondag en maandag heeft zij ''s ochtends en 's avonds 1 kilo boks gehad omdat ik niet precies wist wat ze kreeg..nadat ik maadnag avond contact had opgenomen met de vorige eigenaren heb ik haar vandaag 2 kilo 's ochtends en 's avonds gegeven..nu ben ik vanavond bij haar geweest.. haalde het deken eraf.. en zij had allemaal schijven over de gehel lichaam? wat is dit! ik heb met meerdere mensen gesproken.. en allemaal denken zij een allergische reactie op iets.. even aankijken dus..ik heb der nu op 1 kilo voer gezet.. 's ochtends en 'savonds.. even kijken hoe dit gaat.. hebben jullie paarden wel eens schijven gehad op het lichaam? en wat was hier de oorzaak van?

maak me zorgen!

Groetjes Lisa..

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 23:51

niemand??

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 23:54

....

dollydot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:09

Ik kan 2 dingen bedenken nml. eiwitbulten van brok of (kuil) hooi, of een allergie van de deken.
Als de bulten niet weg zijn na een dag of 2 â 3 dan zou ik toch eens het paard op hetzelfde merk brok zetten als wat ze bij de vorige eigenaar kreeg.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:10

Ik denk idd ook aan eiwitbulten.
Maar je kunt niet verwachten dat bokt binnen 10 minuten het juiste antwoord geeft op je vragen. Daar heb je toch echt iets meer geduld voor nodig.

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:11

Billy schreef:
Ik denk idd ook aan eiwitbulten.
Maar je kunt niet verwachten dat bokt binnen 10 minuten het juiste antwoord geeft op je vragen. Daar heb je toch echt iets meer geduld voor nodig.

ik maakte me gewoon zorgen.. heb net 3 dagen een paard en toen ondekte ik dit.. maar goed..

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:24

ik zou het inderdaad gokken op een allergische reactie op het voer, hooi of kuilgras. heb je al geinformeerd bij een veearts?

Lisa_oud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:06

klomp schreef:
ik zou het inderdaad gokken op een allergische reactie op het voer, hooi of kuilgras. heb je al geinformeerd bij een veearts?

neeh. .dat nog niet.. wel bij de eigenarese van de manege.. hun hebben natuurlijk wel meerdere aparte gevallen meegemaakt.. en die dacht dat het door teveel eiwitten in het voer kwam.. heb vandaag de vorige eigenaars opgebeld.. en die gaan kijken wat voor soort boks zij bij hun kreeg! ben ook nog een aantal spulletjes bij de paardenwinkel wezen halen.. en ook hun gooide het op een allergische reactie! het was namelijk ook zo dat gister na het rijden de schijven minder groot waren geworden..

ellepel

Re: Schijven, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:58

dat noem je netelroos!!

Netelroos (urticaria) is een veelvoorkomende huidaandoening die wordt gekenmerkt door plotseling opkomende (en ook weer spontaan verdwijnende), in grootte wisselende, sterk jeukende uitslag en zwelling van de huid (galbulten).

meestal is verandering van voer een oorzaak bij paarden, je dier is denk ik allergisch voor de brok die je nu voert, maar het kan ook vanwege warmte komen of juist koude( bijvoorbeeld erg warm/bezweet onder een deken staan)

verander eerst je voer en na een paar dagen moeten de bulten dan echt wel wegzakken...
is dat niet het geval dan even een veearts vragen wat je t beste kunt doen...