Achter ijzers voor.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Achter ijzers voor.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 18:52

Ik zie nog wel eens paarden met de achter ijzers ( twee lippig ijzer) onder de voor hoeven.
Ik heb een tijdje gewerkt bij een hoefsmid.
en die vertelde mij altijd dta het slecht was achter ijzers voor te doen.

Maar om welke reden heeft jou hoefsmid dit wel gedaan.
Of is dit mischien wel helemaal niet slecht.

ratzel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:18

momenteel heeft mijn paard dit. Dit heeft mn smid gedaan omdat hij afgelopen zomer hoefbevangen is geweest. Dit zou beter zijn voor de drukverdeling. Dit is wel een tijdelijke maatregel.

mjet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:02

je hebt ook voor ijzers hoor die 2 lippig zijn.

Het slechte zaak als een smidt een achter ijzer voor legt. Die zijn iets anders van vorm nl. Een goede smidt heeft ook voor ijzers met 2 lippen. Bijnvoorbeeld als de wand snel barst of zo. Hout de boel net wat beter bij elkaar.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:04

Mijn pony heeft ook achterijzers aan haar voor hoeven, gewoon omdat haar voor hoeven een nogal vreemde vorm hebben (vanwege wat been problemen) en deze ijzers dus goed passen.

MiekeB

Re: Achter ijzers voor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:08

Sugar heeft ook 2 lippen op haar voorijzers, maar dit zijn echte voorijzers. Ze had toen ik haar kocht ook achterijzers met 2 lippen op haar voorhoeven, maar dat ging niet goed, de hoefen scheurden bij de lippen omdat die voor de voorhoef op de verkeerde plaats zaten.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:11

Achterhoeven zijn doorgaans spitser dan voorhoeven, die zijn ronder.

Zomaar achterijzers onder de voorhoeven doen lijkt me dan ook niet zo'n verstandig plan vanwege de vorm. Tenzij de vorm van de voorhoef van dat paard gelijk is aan die van de gemiddelde achterhoef.

Een handige smid kan ook voorijzers met twee lippen leveren. Die zijn dan gewoon rond, maar met twee lippen in plaats van eentje.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:44

mjet schreef:
je hebt ook voor ijzers hoor die 2 lippig zijn.

Het slechte zaak als een smidt een achter ijzer voor legt. Die zijn iets anders van vorm nl. Een goede smidt heeft ook voor ijzers met 2 lippen. Bijnvoorbeeld als de wand snel barst of zo. Hout de boel net wat beter bij elkaar.

Ook voorijzers met 2 lippen zijn niet echt gezond. natuurlijk beter dan achterijzers maar goed is het niet. de hoeven kunnen door de lipjes niet uitzetten. dus het is beter om ze zo kort mogelijk eronder te hebben.
mijn paard heeft ook tijdelijk voorijzers met 2 lipjes. hij had erge brokkelhoeven en z'n hoeven zakten uit. ze werden gigantisch breed waardoor ze ook snel gingen scheuren.
binnenkort krijgt hij weer normale ijzers.
op www.hoofcare staat ook een heel stuk over ijzers met dubbele lip.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:48

Idd, dubbele lippen voor moet alleen maar tijdelijk zijn. Het hoefmechanisme wordt belemmerd en in het ergste geval kan het zelfs HKO bevorderen.

droebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:50

ratzel schreef:
momenteel heeft mijn paard dit. Dit heeft mn smid gedaan omdat hij afgelopen zomer hoefbevangen is geweest. Dit zou beter zijn voor de drukverdeling. Dit is wel een tijdelijke maatregel.

Ijzers met dubbele lippen hebben echt geen betere drukverdeling.
Het zijn gewone voorijzers, alleen de lipjes zitten anders. dus ze hebben qua verdeling dezelfde werking als gewone ijzers.

pegg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:12

droebel schreef:
ratzel schreef:

Ijzers met dubbele lippen hebben echt geen betere drukverdeling.
Het zijn gewone voorijzers, alleen de lipjes zitten anders. dus ze hebben qua verdeling dezelfde werking als gewone ijzers.

Het is een verkeer mode verschijnsel achterijzers hebben een andere verdeling van de nagelgaten en ze belemmeren het hoefmechanisme.
Tussen de lippen (dat is bewezen) is de doorbloeding minder.
Hoefsmeden die deze ijzers plaatsen weten niet waar ze mee bezig zijn.

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:20

pegg schreef:

Het is een verkeer mode verschijnsel achterijzers hebben een andere verdeling van de nagelgaten en ze belemmeren het hoefmechanisme.
Tussen de lippen (dat is bewezen) is de doorbloeding minder.
Hoefsmeden die deze ijzers plaatsen weten niet waar ze mee bezig zijn.

Dat zou ik maar niet al te hard roepen.
Je hebt hele goeie smeden die om hele goeie redenen voorijzers met twee lippen eronder leggen.
Maar je hebt inderdaad jammer genoeg ook smeden die het "wel leuk vinden kijken" en ze er daarom onderdoen en dat is jammer, want 1 lip blijft natuurlijk beter, maar bij sommige paarden kan het soms niet anders.

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:13

Mijn paard heeft ook ijzers met 2 lippen. hij staat er nu al op sind ik hem heb.
Als hij ijzers met 1 lip heeft liggen ze er om de haverklap af. verder weet ik niet echt waarom ze er onder liggen.
Zal het eens mijn hoefsmid vragen waarom deze er opzitten.
Ben wel benieuwd naar zijn reden ervan.

shasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 00:33

Xox

Re: Achter ijzers voor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:17

Onze chronisch bevangen paard loopt al weer enkele jaren met achterijzers voor. Anders was voor haar rijden en dergelijke helemaal niet mogelijk. Iemand roept hier dat een smid schlecht is als hij deze ijzers voor gebruikt. Maar ik zou zeggen lees je eerst is in in de materie van de hoef. Daar waar de lippen komen is helelmaal nog geen doorbloeding. Die zit er boven. Natuurlijk moet het ijzer wel aangepast worden aand e natuurlijke ronding van de voorvoet. Als het de doorbleodng zou belemmeren zou een bevangen paard er juist helemaal niet mee kunnen lopen daar deze al een doorbloedingsprobleem hebben in de ondervoet. . Bij juist gebruik kan zo'n ijzer absoluut geen kwaad. In Duitsland zie je het heel vaak. Ook bij goede sportpaarden.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:25

niet alleen in duitsland, een hoop paarden die dik in de sport lopen staan op dubbele lip voor. Doorbleoding heeft weinig te maken met de hoeveelheid lippen, maar vooral met hoe een paard bekapt is en of de ijzers passend zijn.

Mijn paard staat ook op dubbele lip voor, omdat hij daardoor
-beter afrolt (dus bevorderend voor hele bewegingspatroon, blessure voorkomend dus juist!)
-niet, zoals hij met enkele lip altijd had, naar de zijkanten uitzakt in zn voet, waardoor zn voeten gaan scheuren, hij weer slecht gaat bewegen enz enz

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:33

Ik had ook het stukt op www. hoofcare.nl gelezen daarom vroeg ik deze vraag dan ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:17

Mijn paard staat ook voor op een ijzer met 2 lippen.
Dit omdat mijn paard het presteerde binnen 1 dag haar net onder geslagen ijzers eraf wist te krijgen.
Sinds ze met het 2-lippige ijzertje staat is dat haar nog geen een keer gelukt.
Ik heb tevens meerdere hoefsmeden gevraagd of dit nou slecht is voor het hoefmechanisme maar iedereen zegt wat anders.
Ik hou dus mijn hoefsmid aan die al jaren goed werk aflevert en die er tevens ook voor geleerd heeft.

PridesRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:25

Ook bij ons op stal heb ik het vaker gezien. Bijvoorbeeld bij platvoeten voor. Omdat het ijzer verder onder de hoef kan komen te liggen kan de hoef beter slijten aan de voorkant door het afrollen. Het afrollen am sich is ook een reden om een tweelippig ijzer voor te leggen. Ik heb het ook gezien bij Friese paarden met hoeven die gingen splijten. Werkte prima.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:48

Duvel staat nu een jaar ongeveer op ijzers zonder lippen. Dit schijnt beter te zijn voor het hoefmechanisme. Hierdoor kan hij ook beter de hoef afrollen. Sinds hij op deze ijzers staat, struikelt hij veel minder en loopt hij fijner en ruimer.
Sommige paarden bij ons op stal krijgen wel ijzers met twee lippen, wat precies de reden ervan is, weet ik niet, maar die dieren hebben wel allemaal probleemvoeten.
Er heeft er 1 achterijzers voor (maar dan wel passend gevormd, uiteraard, dus ronder gesmeed dan datie van zichzelf is) omdat achterijzers kortere takken hebben, waardoor hij ze er niet vanaf trapt met zijn achterijzers.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:54

Kijk anders eens hier: www.hoofcare.nl/dubbele%20lippen.htm

Ons paard (wat we verkocht hebben) heeft ook een tijdje dubbele lippen gehad. Hij had een losse wand en dat was aan de voorkant van zijn hoeven. Dus toen hebben ze een stuk hoef weggesneden. Daarom kon er geen normaal ijzer onder.