hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zasread

hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:44

Gisteren liep Goldy ineens kreupel en had ze een dikke kogel dus hebben we de dierenarts gebeld en bleek dat ze een hoefsweer had die zich ontlast had naar boven. Vandaag komt de hoefsmid hem verwijderen. Is er iemand waarvan het paard dit ook heeft gehad? en weet iemand hoe je paard er aan komt?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:05

ik heb het ook gehad... het heeft zeker 5 weken geduurt voordat ik weer kon rijden, maardat bleek een uitzondering. de meeste paarden zijn er met een week vanaf.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:06

Mijn vorige pony heeft het gekregen toen ze met een blessure 2 maanden op stal heeft gestaan. Ik kon er toen zoieso niet op rijden dus ik weet niet hoe lang dat niet kan. De smid heeft hem er uitgesneden en ze heeft er naderhand geen last meer van gehad.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:08

mijn paard heeft het in september gehad en loopt nog steeds niet helemaal zuiver

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:00

mijn paard heeft t al 2 keer gehad. Ik zou even met je smid overleggen hoe en wanneer je het rijden weer op kan pakken. Ik ben eerst begonnen met opbouwend longeren.

Na het opensnijden heb ik de hoef een aantal keer per dag in een sodabadje gezet.

Suc6

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:52

Mijn vorige paard heeft het regelmatig gehad. Elke keer nadat de DA of smid de plek had opengemaakt werd er een watje met betadine in het gat gestopt en was het binnen een paard dagen weer ok.

zasread

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:37

Vandaag heb ik haar in een sodabadje gedaan, de hoefsmid zei dat ik dit zo'n 5 dagen moest volhouden, maar ik hoorde van iemand anders dat ze het 2 weken moest doen. Is 5 dagen dan wel lang genoeg?

zasread

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:41

biewie schreef:
Mijn vorige paard heeft het regelmatig gehad. Elke keer nadat de DA of smid de plek had opengemaakt werd er een watje met betadine in het gat gestopt en was het binnen een paard dagen weer ok.

Hoelang heb je dat watje er toen in laten zitten?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:10

Toen mijn paard een flinke hoefzweer had, moest ik hem ook 5 dagen badderen, dus zal vast wel genoeg zijn.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:57

Wij moesten toen ook een paar dagen in een badje met soda. Daarna een watje met betadine erin en dat inpakken met een soort plastic verband. Dat deden we dan weer intapen met grijze tape.

Je hebt wel meer risico op een zweer als je paard op zaagsel staat ipv stro. In de meeste gevallen zijn ze er met een paar dagen weer vanaf. Als een zweer te lang blijft zitten dan kan de hoef daardoor gekneusd raken. Dat hadden wij de vorige keer omdat de smid toen op vakantie was. Dan ben je eerder weken bezig voordat het hersteld is.

joozz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:51

zasread schreef:
Vandaag heb ik haar in een sodabadje gedaan, de hoefsmid zei dat ik dit zo'n 5 dagen moest volhouden, maar ik hoorde van iemand anders dat ze het 2 weken moest doen. Is 5 dagen dan wel lang genoeg?

ligt er een beetje aan hoe erg de zweer is. Je moet wel opletten dat je paard op een schone ondergrond staat. Toen het beter ging met mijn paard heb ik nog wel een aantal dagen een keer per dag een sodabadje gedaan. Om het gewoon voor de zekerheid nog even schoon te houden--baat het niet dan schaad het niet.

ElCamino

Re: hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:16

Wanneer mijn paard een hoefzweer heeft is hij ook acuut kreupel. Mijn hoefsmid snijdt hem uit, watje erin met betadine en gewoon rijden.
Ook al issie licht onregelmatig, in elk geval stappen etc. Door de bloedsomloop te activeren worden de afvastoffen veel sneller afgevoerd. Met beweging gaat dat ook veel sneller.

Met soda of betadine weken s goed om het zacht te maken.
Nooit met Biotex weken, is een eiwitoplosser en dat is slecht voor de huid van je paard.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:31

Elcamino: mijn smid zegt precies hetzelfde. Rijden of in het land doen, maar niet op rust zetten.
Mijn paard heeft ook ook regelmatig gehad. Sinds ze rondom op de ijzers staat heeft ze er geen last meer van (knock on woods). Ondergrond is vaak de oorzaak van een hoefzweer. Dit kan komen door de druk die ontstaat in de hoef van bijv. zaagsel of doordat de zool te dun is. Denk dan aan een steentje wat een kneuzing in de hoef maakt. Deze kneuzing kan een ontsteking (hoefzweer) worden.
Niet ernstig, maar wel vervelend voor jou en je paard.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:34

Er schiet me nog wat te binnen. Een paardenmiddeltje eigenlijk. Als je paard een zweer heeft, maar die is nog niet rijp genoeg om uit te laten snijden door een smid, kun je een pack van gekookt aardappelen maken. De gekookte aardappelen door zo warm mogelijk op de hoef, plastic zak en plakband erom en dit laat je paar uur zitten. De zweer rijpt hierdoor veel sneller en je bent dus erder van de ellende af.

Sandra_HC4L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:55

hallo,
mijn paard heeft ook een hoefzweer gehad, dat duurde ook wel 2 maanden voordat ik weer kon rijden, en als het over is lijkt het ech heel erg raar,teminste bij mijn paard dan.. het was best wel een raar litteken geworden maja

zasread

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 20:14

bedankt allemaal voor de tips en reacties. Ik heb een aantal tips opgevolgt en mijn paardje loopt alweer behoorlijk kwiek.

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:19

Mijn paard is er net vanaf Het was zelfs helemaal doorgetrokken naar de pees. Daar heeft hij onstekingsremmers voor gehad. De hoefzweer is eruit gesneden, en daarna heb ik heb hem een week met zijn voet in soda gezet. Ik kon niet rijden, omdat het helemaal doorgetrokken was naar zijn pees. Zijn been heb ik 2 weken lang, 2x per dag afgespoten met koud water. Wel mocht hij gewoon in de wei en als hij zelf wilde rennen, dan deed hij dat maar.

Met 2 weken was hij ervanaf. De peesblessure (wat dus achteraf niet zo'n ernstige bleek te zijn ) en de hoefzweer verdwenen. We mogen weer beginnen met rijden.

Het is vervelend, maar niet zo heel erg ernstig. Gelukkig
Bij mijn paard komt het waarschijnlijk doordat hij een scheur in zijn hoef heeft (die scheur is oppervlakkig en heeft hij al zolang ik hem ken), en daar iets scherps in is gekomen, dat is gaan ontsteken.

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:15

Toen mijn paard een hoefzweer had heb ik hem ongeveer een week in de soda gebadderd. Verder heb ik 5 dagen trekzalf op de zweer gesmeerd, vette watten er op en vastgeplakt met Ducktape. Dit om de troep die er nog in zit eruit te halen.
Mijn paard liep met 2 weken weer als vanouds.
Succes ermee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:40

Hoefzweer is een van de minst erge dingen voor je paard (,its hij vlak onder de zool zit) en wordt bijna altijd vrij snel weer beter. DA snijdt ontstoken plek eruit, maakt de wond schoon en vervolgens moet je gedurende aantal dagen hoef spoelen met water met daarin opgelost biotex (evt in hoefzak). Goed vochtig houden is belangrijk. Laat de biotex niet teveel op de huis van het paard (aan zijn been boven de hoef) komen, want dat is erg slecht en maakt de huid week en geirriteerd. Succes ermee!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:41

Mijn pony heeft het ook gehad, het zat onder haar hoefijzer toen we haar kregen. Het heeft echt een half jaar ofzo geduurd voordat de hele hoefzweer eruit gesneden was. Ze is al een paar keer kreupel geweest dan zette we haar hoef in een emmer met water en soda.