Wat voeren bij paarden op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bolletje

Wat voeren bij paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 14:18

Ik heb een halfinger/welsh is ooit hoefbevangen geweest en een arabier die zomers heel dik is en swinters heel dun is , ze staan heel het jaar buiten op een oude kruidenwei geen koeienland, ze kunnen schuilen en hebben dikke dekens op. Maar nu mijn vraag wat bij te voeren vroeger kregen ze altijd standaard biks. Maar nu ze heel het jaar op de wei staan wilde ik het toch aanpassen ze krijgen altijd 1 kilo peen en schepje glucosamine van de groene os , een baaltje hooi met zijn 2en als extra nu merk ik dat ze wel snel afvallen we rijden 3 keer in de week een uurtje . De arabier merrie heeft vroeger wel 3keer een slokdarmverstopping gehad dus der voer moeten we altijd nat maken.
Nu mijn vraag wat moet ik ze bij voeren ?

Erretje

Re: Wat voeren bij paarden op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:31

Bij ons staan ze ook altijd buiten en zijn ze 's zomers dikker dan 's winters. De stilstaande of weinig werkende paarden krijgen in de winter ong. kilootje onderhoudsbrok of muesli voor de benodigde vitaminen en mineralen. Verder veel hooi. Ik heb begrepen dat je 's winters moet oppassen met bijvoeren als de zon veel en lang schijnt want dat gaat het gras 'suikers' aanmaken en kunnen ze daar weer snel dik van worden. Ik heb ook begrepen dat als ze de hele dag genoeg hooi hebben in principe een zout/mineralen blok voldoende is om ze te onderhouden. Daarnaast kun je iets bijvoeren als je gereden hebt of als het extreem slecht/koud is.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:06

ik kan t voor je uitmeten, had ik al aangeboden. als je interesse hebt hoor ik je wel, je hebt mijn nummer.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:11

ja maar wil graag voor beide het zelfde voer ze eten samen als het kan

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:18

wat krijgen ze nu voor krachtvoer? pb anders, is misschien makkelijker... had al wat doorgegeven toch?

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:11

ruwvoer bijvoeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:15

ja hoor, zeker met een dier wat al hoefbevangen geweest is..gewoon wat ouder hooi gaan bijvoeren, heel veilig en ze krijgen toch genoeg binnen

micrimor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:39

Hoi hoi
Mijn paard staat ook zomers en in de winter buiten ( wel met dikke waterdichte deken ) en ik heeft hem altijd
- 1 kilo biks
- een scheut (plantaardige) olie ( wordt ie wat dikker van )
- beetje zee zout
- kruidenmelange ( is een grote bak die je bij de paardenwinkel kan kopen, dit echt vanalles in ( verschilende soorten knoflook en zeewier, tijm ect ect ect. )
- kwart kilo maismail
en dan nog gewoon wat wortels, appels, broodjes muesli enzo..
en hij krijg natuurlijk gewoon zijn hooi.

ik vind dat me paard de winter goed doorkomt.. en hij ziet er ook erg goed uit.. zelfs met wintervacht glimt zijn vacht nog :P haha

khoop dat ik je hier mee kan helpen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:14

Mag ik wat vragen?Heeft dit paard artrose?Aangezien die glucosamine?
Gewoon nieuwsgierigheid

Mijn vzpaard leefde van mei tot oktober vorig jaar alleen van gras en water.En hij had niets tekort

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 06:54

nee de merrie heeft o beentjes en het ruintje loopt gevoelig met glucosamine lopen ze beter

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:06

Veel paarden die zelf een probleem in het maag/darm systeem hebben kunnen bepaalde stoffen niet meer aanmaken waaronder b.v. synovia en krijgen daardoor problemen in hun bewegingsapparaat. Inplaats van glucosamine bijvoeren ben ik er voor om t eigenlijke probleem aan te pakken, t probleem in t maag/darm systeem dus...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 14:14

steffie van de laarse adviseerde het dus zal wel goed zijn denk ik, werkt wel in ieder geval , heb trouwens rondgebeld en ben eruit ga op havens voer musly zonder haver voor hafje 1 kilo arabiertje 0,5 kilo en kilo slobber mash om aan te komen en vanwege slokdarm

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:30

ik voer pavo summerfit bij aan mijn paardje die 24/7 op de wei staat.

girliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:51

idd pavo summerfit kan.
Maar ga ook eens kijken of je arabiertje wel gezond is. Hoe oud is hij/zij??
Als ze snel bevangen worden gewoon ouder hooi gaan voeren. Voor ook biks oid.

Je kan je paard wel drie keer gaan rijden (ipv 7 keer ofzo??), maar daar haal je het afval probleem niet meer weg.
Het is goed dat je minder rijdt omdat je paard dunner word en het dus minder goed zal aankunnen, maar ga eerst eens (desnoods samen met de DA) zoeken naar waar het afvallen vandaan komt

groetjes

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 15:50

eh minder gras nee ze heeft zich heel druk gemaakt omdat der vriendinnen uit de wei gingen en heeft toen 2 dagen langs het hek heen en weer gelopen dat deed ze ook toen we der voor het eerst kregen en dan valt ze ineens in heb al gebeld naar verschillende voerconsulenten ze krijgt musli halve kilo zonder haver en kilo slobber als dikmaker, en die andere kilo muslu zonder haver met heel de dag hooi dan

Queeniegirl1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:07

[color=#8080FF]s winters zitten er niet veel voedings stoffen in het gras dus hebben de ponies gewoon ruwvoer nodig( kuil of hooi), zomers kan je de wei ook afzetten want dan zitten er wel weer veel voedings stoffen in het gras en daardoor kunnen ze snel bavangen worden vooral omdat die ene al een keer bevange is gewees.
en je kan ze na het rijden bv wat biks geven...[/color]

* Queenie FT Balou* <- de liefste xxx[b]