Schuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HeLeen_Dammi

Schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:28

Ik heb een probleempje, wat altijd aan het begin van de winter hetzelfde is, mijn pony begint heel erg te schuren, zoerg dat ze er kale plekken en wondjes van krijgt.
Ze schuurt gellukig niet aan haar manen en staart, maar bijvoorbeeld aan haar hals en kont.
de echte open plekjes was ik met betadine, maar ik vraag me af wat ik er nou aan kan doen, want veel van die anti jeuk middeltjes hebben niet echt effect.
als iemand iets weet, laat het aub even weten!
bedankt

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:30

zo te horen heeft ze veel last van de rui
geef haar gekookte lijnzaad om sneller en beter door de rui te komen, en de jeuk te beperken doordat er zich een oliefilmpje op de huid gaat vormen door de lijnzaad

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:59

Lijnzaadolie of zonnebloemolie schijnt niets uit te maken. behalve in prijs. Je kan dan dus beter de zonnebloemolie gebruiken. Is wel zo goedkoop!!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:24

voor de rui maakt het wel degelijk uit
en ik heb het over gekookte lijnzaad, geen lijnzaad olie

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:29

is wel eens een onderzoekje naar geweest dacht in de bit en daarbij bleek dat het niet uit maakte. Ik kan het mis hebben hoor. kan jij misschien uitleggen wat dande werking is van de gekookte lijnzaad?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:58

vers is altijd beter, als je zelf lijnzaad kookt ( smerig werkje )
dan is de werking veel beter als bij olie
voor de darm en glans werken beiden gelijk
alleen voor de rui werkt lijnzaad beter

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:10

pony in kwestie is al 30.. problemen met de rui heeft ze zeker, maar volgens mij schuurt ze hier niet door. Als ze bijv. uit dr wintervacht moet komen is het minder dan nu, begin van de winter, als ze juist wintervacht moet aanmaken.
Ze heeft aantal jaar geleden luizen gehad, hierdoor schuurde ze verschrikkelijk. Nu heeft ze dit niet meer, maar het schuren is er niet minder op geworden.

Het is overigens zo erg dat ze gisteren dus weer 5 wondjes had, wel is waar klein, maar het zijn toch echt wonden waar wondvocht uitkomt. ..

ellepel

Re: Schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:21

allergie voor het voer wat ze krijgt???

wat voor krachtvoer geef je?
en het hooi, misschien toch te eiwitrijk?
of misschien juist stalbodem bedekking??

en....
misschien een idee om te gaan scheren?
sommige oudere dieren hebben een erg lange vacht, die vacht word erg warm op de huid en dat gaat dan jeuken, scheren en een deken op is dan vaak een hele goede oplossing..

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:48

Het is nu ook de periode waarbij de zomereczeem klaar is en de korstjes daarvan los komen te zitten door het genezingsproces. Sommige paarden (ook onze shet) heeft daar erg veel last van. Kwestie van veel wassen en behandelen met antiklit zodat de korstjes er makkelijk uit te kammen zijn en er ook makkelijker vanzelf uit vallen.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 00:11

Staat ze normaal op de wei? En nu op stal? Voer je brok bij en wat voor brok. Kan nl ook een overschot aan eiwit zijn. Daarvan krijgen sommige paarden ook jeuk. Kijk even naar de samenstelling van je voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:30

ik kreeg nog een goede tip:

koop bij de ruitersportzaak Summerwash.
kost 15 euro zo'n fles en met een heel klein beetje water moet je dat verdunnen en goed op de plekken inwrijven, het is tegen veel dingen goed, o.a.. mok en eczeem vormen.

ik heb het vandaag gehaald voor mijn zomereczeem pony die zich helemaal suf jeukt nu, had het idee dat het bij hem wel verzachtend wertk tegen de jeuk

HeLeen_Dammi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 08:59

Als ik haar lijnzaad geef, gaat ze dan niet dunner in haar vacht zitten? dat is niet de bedoeling, want ze staat zonder deken. ze staat nu nog steeds overdag op het land, en s'nachts binnen, op mijn vorige stal deed ze het ook, en dat was ander biks, en daar stond ze wel meer op stal, maar ze schijnt het gewoon altijd te doen.
Lijnzaad heb ik wel gedaan, maar dan aan het eind van de winter, om haar door der vacht heen te helpen, is het nu dan wel ook goed?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:27

paarden die te dik zijn hebben ook eerder last van jeuk. als je paardje luizen heeft gehad kan je dat tijden later idd nog merken, mijn pony deed het ook tijdens de rui. gelukkig is het nu over, ze schuurde alleen lang niet zo erg als die van jou, niet tot ze kaal werd of tot boeldens toe ofzo, alleen zat haar haar helemaal lelijk en dubbel, dus het zag er niet uit. ik heb idd wat extra zonnebloemolie gevoerd, en het gaat ook beter sinds ze meer hooi krijgt dan gras.

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:11

Hee wat vervelend dat schuren. Ik weet het uit ervaring, heb namelijk een shcetlander met zomereczeem en een D-pony die het gehad heeft.
Zou het niet kunnen zijn dat nu de pony een dikkere vacht heeft de huid wat meer "verstikt" waardoor hij jeuk krijgt? Die gekookte lijnzaad kan volgens mij geen kwaad, waarschijnlijk wel het proberen waard. Misschien bestaat er ook wel iets homeopatisch voor? Ook zou ik nog een keer goed kijken of het zeker geen luizen zijn. Mijn pony stond eens naast een ook oudere 30 + pony die ze s'winters geregeld had, terwijl mijn pony ze nooit heeft gekregen. Misschien heeft dat ook iets met weerstand en type vacht te maken. Hij hoeft er natuurlijk maar een paar te hebben, dat zal wel jeuken.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:55

Als je paardje al zo oud is, is het een idee om haar te scheren en dan een heerlijk warm dekentje op te doen. Die oudjes maken soms zoveel haar aan, dat ze overal jeuk krijgen.....

HeLeen_Dammi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:08

De dieren arts is geweest (niet voor het schuren, maar voor een gezwel). Toen ze er was heeft ze meteen even naar dat schuren gekeken, en wat blijkt; ze heeft weer luis! Nu moet ik frontline voor honden en katten voor der kopen, hopen dat het werkt, in ieder geval allemaal bedankt voor de reacties

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:13

he getver. maar iig fijn dat je nu weet wat het is. dan kan je er iig gericht mee aan de slag.

Succes ermee!!!

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:17

Luizen idd!!
Heeft het paard van mn zusje nl ook, door het scheren werd het duidelijk zichtbaar, en nu hebben we spul van de dierenarts. ( zwaar vergif, maar ok)
Het schijnt dat vooral paarden met veel vacht hier last van hebben.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:18

Lamyra schreef:
Luizen idd!!
Heeft het paard van mn zusje nl ook, door het scheren werd het duidelijk zichtbaar, en nu hebben we spul van de dierenarts. ( zwaar vergif, maar ok)
Het schijnt dat vooral paarden met veel vacht hier last van hebben.

das lekker warm voor die nare beesies

HeLeen_Dammi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:24

Ik ben alleen niet van plan om er te scheren, want ze staat buiten, en dan krijg je weer dat gezeur met dekens enzo, ik ga der misschien wel scheren aan het begin van de zomer, als ze niet door haar vacht heen komt.
Nu ga ik het eerst proberen met frontline, want ik begin liever niet met scheren!

Isabel19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:12

Mijn paardje heeft zomereczeem en schuurt in de zomer het liefst zn hele staart en manen eraf. Maar nu hebben we bezems aan de wand geschroefd. Nu kan hij de hele dag lekker schuren tegen de jeuk en blijft hij zijn mooie haren houden

ravel

Re: Schuren/ Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:37

edit Anya: post over middel tegen zomereczeem verwijderd en schrijver verwezen naar centrale topic over zomereczeem.

Dit topic gaat niet over eczeem. Graag discussies daarover verder voeren in het betreffende centrale topic. Zie onder veelgestelde vragen in de sticky.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 08:31

Hoe doe je dat dan met die frontline ? Bij de hond is dat toch zo'n pipetje met een paar druppels die je achter op de hals op de huid moet uitknijpen ? Of bestaat dat ook in andere vormen ?