Elke winter weer, hij word magerder.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Elke winter weer, hij word magerder.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:14

Ik heb het nu elke winter weer en ik wilde toch weten wat jullie eraan zouden doen.

Ik heb een shetlander (luxe versie) van 5 jaar en elke winter zie ik hem magerder worden.Niet dat je zijn ribben kan zien door die dikke wintervacht maar ik kan ze wel voelen. Als hij gewerkt heeft, en het dus warm heeft, dan liggen zijn haren plat en dan kan je ook goed zien dat hij aan de magere kant is. Dan lijkt het net of hij het buikje heeft van bv een draver, arabier etc.

Nu voer ik hem dagelijks 2 handjes kruidenmuesli, 3 a 4 plakken hooi ( samen met nog een shet, die het ook heeft) en een klein stukje suikerbiet.
Hij staat dag en nacht op de wei, schrale wei.

Hij is op tijd ontwormt, ingeeent en hij heeft geen verhoging.Ziet er ook niet ziek uit.

Zouden jullie wat aan het voer veranderen of doe ik het goed zo?

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:19

Hoeveel werk je met hem als ik vragen mag?

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:23

Ongeveer om de dag loopt hij voor de kar en tussendoor wandel ik met hem of longeer ik hem of ik laat hem grazen. En 1x in de week lopen ze in het tweespan.

HeLeen_Dammi

Re: Elke winter weer, hij word magerder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:24

Peachy schreef:
Ik heb het nu elke winter weer en ik wilde toch weten wat jullie eraan zouden doen.

Ik heb een shetlander (luxe versie) van 5 jaar en elke winter zie ik hem magerder worden.Niet dat je zijn ribben kan zien door die dikke wintervacht maar ik kan ze wel voelen. Als hij gewerkt heeft, en het dus warm heeft, dan liggen zijn haren plat en dan kan je ook goed zien dat hij aan de magere kant is. Dan lijkt het net of hij het buikje heeft van bv een draver, arabier etc.

Nu voer ik hem dagelijks 2 handjes kruidenmuesli, 3 a 4 plakken hooi ( samen met nog een shet, die het ook heeft) en een klein stukje suikerbiet.
Hij staat dag en nacht op de wei, schrale wei.

Hij is op tijd ontwormt, ingeeent en hij heeft geen verhoging.Ziet er ook niet ziek uit.

Zouden jullie wat aan het voer veranderen of doe ik het goed zo?

Als ik jou was zou ik gewoon wat meer voeren

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:26

Voer eens wat vitamines bij. Het kan zijn dat je pony tekorten heeft. Tegen de winter wordt het immuunsysteem wat minder door de weersomstandigheden. het kan goed izjn dat hij daar magerder door wordt. Heeft mijn merrie ook. Die krijgt nu een volledig voedingssupllement en zeewier. En het gat nu heel goed. De weerstand is dan verhoogd.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:32

maar moet ik hem dan ook meer muesli gaan voeren of hooi?

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:35

Ik heb niet zoveel verstand van voeren, maar ik dnek dat je hem beter wat meer biks kan geven dan veel muesli, zker als het kouder wordt kan hij dat denk ik wel gebruiken...

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:38

Als een pony een wintervacht aanmaakt kost dat ook erg veel energie en zeker als hij voor je werkt mag je m wat meer gaan voeren rond de tijd dat ie zn wintervacht aanmaakt maar OOK als ie m weer verliest. Als je wilt zou ik een voerschema voor je kunnen maken, dan moet ik wel weten hoeveel werk hij doet, wat zn geslacht is, hoeveel ie weegt en wat de kwaliteit van je voer is. Ik heb dit namelijk allemaal op school gehad.
Groetjes Iris

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:38

Gezien het werk ook wat je met hem doet zou ik hem zeker wat bijvoeren. En dan geen hooi lijkt me, maar eerder iets waar ze echt iets aan hebben.
Probeer eens wat voedingssuplementen en wat krachtvoer.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:40

voor biks ben ik eerlijk gezegd een beetje bang. ik wil nm absoluut niet dat hij hoefbevangen wordt en mij is verteld dat ze het van biks ook kunnen krijgen. Hij heeft wel een ongevoerde regendeken op en dat schilt al heel veel voor hem.
Worden ze trouwens niet wilder door biks?

MissVicky: Zo'n voerscheme lijkt mij wel wat ja. Ik kan het altijd proberen.

Verder allemaal bedankt voor de tips.Ik moet eens kijken wt bij hem het beste werkt.
Hooi krijgt hij wel, omdat er eig niks meer op het land staat.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:45

Xox schreef:
Voer eens wat vitamines bij. Het kan zijn dat je pony tekorten heeft. Tegen de winter wordt het immuunsysteem wat minder door de weersomstandigheden. het kan goed izjn dat hij daar magerder door wordt. Heeft mijn merrie ook. Die krijgt nu een volledig voedingssupllement en zeewier. En het gat nu heel goed. De weerstand is dan verhoogd.

Dit werkt bij mijn paard dus ook perfect. Had ook altijd het probleem dat ze in het najaar en in het voorjaar heel wat afviel en dat terwijl ze echt voldoende voer krijgt op een dag. Nu geef ik haar in het najaar en voorjaar wat extra vitamines en moet zeggen dat ze het er perfect op doet. Eerst gaf ik haar dit nooit en kon ik blijven voeren met mais om haar maar op gewicht te houden.

Dit is misschien dus voor jou ook een optie of probeer het eens om inderdaad brokken te gaan voeren met daarbij wat mais.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 11:48

En watvoor vitaminen zou ik dan moeten bijvoeren? of watvoor voedingssupplementen?
Ze hebben vorig jaar equi forte erbij gehad en daar deden ze het goed op, maar aankomen niet. helaas

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:56

Geef mijn paard dus ook van Equi en een vitamine spuit. Over die vitaminespuit zijn over het algemeen de meningen vedeeld. De een zegt dat dit niet werkt en de ander heeft er weer wel baat bij. Ikzelf heb dus wel het idee dat dit voor mijn paard een extra opkikkertje is en geef dit dus ook net voor het echt koud gaat worden dat ze dus iets meer weerstand heeft. Dan valt mijn paard eigenlijk niet meer af. als dit bij jou paard niet werkt kan je natuurlijk ook gewoon wat mais bijvoeren. Frisser worden de paarden er niet van, maar zetten wel lekker uit.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:02

Bij de paardendrogist hebben ze volledige supplementen en ook Ijslands zeewier. Ik zou geen vitamine spuit geven daar je daar overdoseert en het meeste zo met d emest er weer uitgaat. Met een voedingssupplmenet geef je altijd de juiste hoeveelheid en heeft het paard er elke dag wat aan. Ik denk dat je ook beter wat meer muesli kunt voeren. maar dan één met weinig eitwit. Ik heb een adres waar ze langskomn voor een goed voedingsadvies. Waar ze ook vitamine supplementen hebben enz. Ze bezorgen gratis en hebben een prima service met kwalieitsvoer en ook museli zonder haver. wat denk ik heel gesckikt is voor je pony. Voer ook goed hooi bij. Als je het telefoonnummer wilt dan stuur me mar een pb.

Bellebabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:09

Een van mijn paarden heeft het juist als ze van winter vacht naar zomer vacht gaat. Ik voer haar dan lucerne van Hartog bij.

Bij jou pony zou ik ongeveer 1/4 schep bij het voer doen.

Bij mij werkt het, je kan het altijd proberen.

Groetjes Bellebabe

Duppie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:13

ik wil ook ff wat weten..
hoeveel mais moet je ze dan tussen het voer doen per dag ongeveer?

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:31

Zelf heb ik een paard van 1.72 die 6 dagen in de week intensief gereden wordt en geef dan gewoon een biksschep, maar hier gaat het om een shetlander. Dan zou ik een half schepje geven. Als ik het goed begrijp heeft deze pony ook dagelijk beweging en denk dan ook niet dat dit teveel is.

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:34

Of zorg dat ze kunnen schuilen in een stalletje of onder een afdakje. Koud winderig weer met regen kost de paarden ook veel energie, zelfs shetties!

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:17

hoi
Mijn paard word mager van stress.
En ik was een beetje bezorgd dus heb ik bloed laten prikken,en wat bleek hij had een zink vergiftiging, dat tast zijn spieren aan en hij word er mager van

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:26

Ik zou zeggen deken er af, of kan het hier niet aan liggen.
Heeft een shetlander niet nodig volgens mij. zo kan hij zijn vacht niet goed ontwikkelen, en heeft hij mischien wel moeite met zich zelf warm te houden, wat ook veel engergie kost.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:06

ik heb een deken op zodat ik in de winter ook nog kan rijden anders is hij nat en kan ik geen tuig opleggen etc. ook heb ik die op dat als hij gewerkt heeft en hij heeft het na de zweetdeken nog steeds warm dat hij niet gelijk in de kou staat.
Hij heeft juist erg veel baat bij die deken anders zou hij nog magerder staan. Hij is ook deels geschoren.

Bloed laten prikken vind ik niet nodig omdat hij verder kerngezond is en goed in zijn vel zit.

ik denk dat ik toch voor de equi forte ga en biks ga bijvoeren naast de muesli.

schuilstal is ook geen optie omdat ik vandaag of morgen daar weg ga. ( huis + weiland staat te koop).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:13

naast zeewier wat al aan geraden is is het voeren van lucerne ook heel goed!!!

worden ze vrij makkelijk dik van en het is supergoed voer

meandher

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:08

Heb je toevallig erg arm hooi?
Van land dat niet bemest wordt?
Daar zit qua voeding erg weinig in, en een paard, ook een shet, zou eigenlijk onbeperkt hooi of voordroog moeten eten.
Door te eten houden ze zich warm, het kost hem mss wel erg veel energie om warm te blijven.
Ik heb hetzelfde probleem met mijn paardje gehad, ook zo erg invallen 's winters, maar nu ze bijna onbeperkt voordroog krijgt,(en maar 2 scheppen muesli per dag!) ziet ze er super uit.
Voorheen kreeg ze dus ook erg arm hooi, dacht dat dat het beste was om te voeren.
Succes in elk geval.

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 18:01

Ze krijgen hooi van dit jaar dus ik denk niet datdat erg arm is, of wel?
Kijk ze hoeven van mij absoluut niet dik te worden maar je hoeft nou ook weer niet de ribben te voelen.
Sommig voedsel of hooi kunnen shetlanders nou eenmaal niet eten en ik wil ook weer niet het "jojo"effect krijgen

moeilijk,moeilijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:02

ik had het vorig jaar.....mijn pony begon af te vallen, maar bleek dus wel degelijk van het hooi te komen!

was gewoon 1e snee hooi, maar erg lang erg grof met veel onkruid erin en bijna geen voedingswaarde dus...

nadat we ander hooi er bij gekocht hebben en dat zijn gaan geven kwam hij binnen een week of drie toch wel weer erg aan...

dus toch even goed kijken en desnoods wat pakjes ander hooi er bij gaan halen...