bultjes en eitjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

bultjes en eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 08:24

hallo misschien dat jullie me iets wijzer kunnen maken.. dat hoop ik maar;)

balou mijn (verzorg/berijd) paard, heeft van de zomer heel erg last gehad van horzels op haar hoofd vliegennetjes helpten niet.. ze werd dus kaal op haar hoofd, de haren zijn gewoon terug gekomen. maar nu heeft ze bultjes op haar hoofd die je voelt als je haar aait(een soort korsjes) die je open kan krabben en dan komen er een soort gele eitjes uit. ze word gewoon goed ontwormt, staat veel op de wei, nooit ziek of kreupel! ze heeft er ook geen last van volgens mij maar maak me er wel zorgen om!
de soort van eitjes(kan ook wat anders zijn) zijn misschien 1 mm groot.

alvast bedankt!!!!

groetjes anouk

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:27

helemaal niemand die iets weet?>

ellepel

Re: bultjes en eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:17

best raar ja, zouden t alsnog geen horzellarven kunnen zijn die je ziet?
zowiezo nu even ontwormen met ene middel tegen horzellarven( eqvalan bijvoorbeeld)

die eitjes die je ziet kunnen ook gewoon een soort ontstekingsvloeistof zijn, ( wat bijvoorbeeld ook in een dikke pukkel kan zitten)of zijn t echt wormpjes?

misschien wassen met wat imaverol??

dicdee

Re: bultjes en eitjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:05

Zijn het wel horzels geweest?
Over het algemeen leggen deze de eitjes vnl op de benen en flanken.
Als ik jou was even een afkrabsel laten maken door je DA. Zo gepiept en je hebt snel duidelijkheid.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:37

ik weet wat je bedoeld!
Het paard van een vriendin heeft dit ook, maar minder erg dan dat jij het beschrijft
die had er 2 op dr rug!
Wij halen die "ballestjes" er uit met een pincet, en dan even ontsmetten en insmeren met betadine zalf, dan is het met een dag of 3 over.
Het enige nadeel, de bulten moeten vrij grootzijn voordat je dit kan doen :S en ik kan me voorstellen dat dat erglastig is op een hoofd, en tegelijk als je aan het hoofd bezig bent staat jou paard ws niet zo rustig stil als deze merrie bij dr rug....

Zij heeft er verder geen last van, doet geen pijn. De VA kon ons niet vertellen wat het was... dus denk eigenlijk niet dat het horzel eitjes waren, dan zou hij het wel weten.
Wij zaten meer te denken aan een ontstoken haarzakje, aangezien er bij ons in dat gele bolletje ook 1 haar zat steeds...

Hoop dat je er wat aan heb.

Groetjes

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:11

ma_rie_tje schreef:
ik weet wat je bedoeld!
Het paard van een vriendin heeft dit ook, maar minder erg dan dat jij het beschrijft
die had er 2 op dr rug!
Wij halen die "ballestjes" er uit met een pincet, en dan even ontsmetten en insmeren met betadine zalf, dan is het met een dag of 3 over.
Het enige nadeel, de bulten moeten vrij grootzijn voordat je dit kan doen :S en ik kan me voorstellen dat dat erglastig is op een hoofd, en tegelijk als je aan het hoofd bezig bent staat jou paard ws niet zo rustig stil als deze merrie bij dr rug....

Zij heeft er verder geen last van, doet geen pijn. De VA kon ons niet vertellen wat het was... dus denk eigenlijk niet dat het horzel eitjes waren, dan zou hij het wel weten.
Wij zaten meer te denken aan een ontstoken haarzakje, aangezien er bij ons in dat gele bolletje ook 1 haar zat steeds...

Hoop dat je er wat aan heb.

Groetjes

ja want die balletjes zijn wel geel dus het zou best kunne;)