overdreven en veel te vaak hengstig, remedies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kyona2210

overdreven en veel te vaak hengstig, remedies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:55

Hoi,

mijn merrie heeft veel problemen met haar hengstigheid.
Hengstig tussen haar periodes in als ik op vreemde plaatsen kom of wanneer ik met andere paarden samen rij, veel te veel plassen op momenten dat ze niet hengstig hoort te zijn...

De DA heeft het volgende voorgesteld:
- gebruik van een homeopatisch middel (heeft iemand hier ervaring mee en welk produkt(en) werd(en er gebruikt.
- een glazen knikker plaatsen (wie heeft hier evaring mee, voor- en nadelen?)
- behandeling door een osteopaat.

Ik heb van de zomer een kine-therapeut laten komen voor haar rug.
Die behandelde manueel en ook met de laser.

Ik heb toen vast gesteld dat ze toen " normaal " hengstig was en er veel minder last van ondervond. (niet meer konstant pissen)

Daarom stelde hij een osteopaat voor omdat die toch meer rekening houd met organen en hier eigelijk al positieve resultaten mee werden geboekt.

De DA vertelde ook dat het niet noodzakelijk hormonaal is maar dat het ook tussen haar oren kan zitten.

Ik ben benieuwd naar reacties van mensen die hetzelfde soort problemen hadden met hun merrie en welke behandeling( en) bij jullie paard zijn toegepast en wat ze hebben opgeleverd.

Groetjes Kyona

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:07

Een osteopaat kan een goede invloed hierop uitoefenen. Hengstigheidsproblemen worden meestal veroorzaakt door problemen met hormonen van eierstokken en hypofyse. Dit kan veroorzaakt worden door blokkades in rug of nek (dan zou het letterlijk tussen de oren zitten dus).
Een behandeling kan al wonderen verrichten. Goede dierenarts trouwens, om daar open voor te staan, de meesten staan er echt niet open voor.

MardoKnol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:08

Ik heb ook al es gehoord dat het misschien een optie is
om het dier te laten dekken Alleen weet niet of het
bij alle merries met dit probleem werkt

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:15

een paard met hengstigheidsproblemen kan daardoor ook problemen hebben met drachtig worden...

kyona2210

Re: overdreven en veel te vaak hengstig, remedies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:26

Heeft iemand mischien ook ervaring met het plaatsen van een zogenaamde knikker?
Het is een glazen bolletje dat in de baarmoeder wordt ingebracht zodat de baarmoeder " denkt" dat het een vrucht op heeft.
De hengstigheid zou dan helemaal uitblijven.
Het is een techniek die veel wordt gebruikt bij wedstrijdpaarden.
Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben zou ik het graag horen.

Groetjes kyona.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:11

Wij hebben een homeopatisch middel gebruikt een acupunctuur behandeling gedaan, en ze is veel beter en soepeler. Ik zal eens vragen naar de naam...

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:31

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:57

Even mijn cursus verloskunde erbij gehaald.
Hoe heeft die DA de merrie onderzocht? Rectaal, echo?

De oorzaken van onregelmatige/heftige/te lange hengstigheid zijn :

Weinig actieve eierstokken (vnl in het voorjaar bij het op gang komen van de cyclus).

Polyfolliculaire ovaria, ook in het begin van het seizoen en in het najaar, dit verdwijnt normaal spontaan.

Granulosaceltumor : erg duidelijk op rectaal onderzoek, 1 heel groot ovarium en het andere is klein.

(Chronische) baarmoederontsteking

Psychische problemen, waarbij meestal de beste behandeling is de eierstokken gewoon weg te halen. Of dit effect zal hebben kan worden nagegaan door vooraf eerst een 14tal dagen Regumate te geven, als het gedrag verbeterd kan dit helpen. Toch kan het ook alleen "in haar hoofd" zitten.

Als dit uitgebreid onderzocht is zou je zeker al een juiste diagnose moeten kunnen krijgen. Is de merrie gedekt/geïnsemineerd of heeft ze geveulend kort voor de problemen begonnen?

Noch de homeopatische behandeling noch de knikker komen in mijn cursus voor, ik zou dus niet weten of ze goed zijn of niet.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:57

De osteopaat heeft bij mijn paard een klein wondertje verricht. Dat was een super pismerrie en die is er na een behandelinghelemaal van verlost. Heb ik de bit wel eens gelezen dat die knikker vaak nit veel effect heeft (ouderweds middel). Een merrie laten dekken heeft ook niet altijd het juiste effect. Is ook nog eens heel erg duur!!! Dus als je dat niet van plan was doe het dan ook niet.
De osteopaat is echt een succes geweest.
Ik kan het idereen aanraden
Zit je merrie toevallig ook vast in de nek? Of is ze moeilijk nageeflijk en druk?

kyona2210

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:48

Hoi,

de merrie is nog niet echt onderzocht .
Ik heb gewoon eens geinformeerd bij mijn dierenarts, hij was toch net bij ons thuis omdat onze jonge kreupel is ( hoefzweer) en ze hun inentingen moesten krijgen.
Er is nog geen echo gebeurd en ze is ook niet opgevoeld.
Ik weet dus niet of ze eventueel een vergrote eierstok heeft.
Laten dekken is geen optie.
Ik heb al twee paarden, drie is te veel en als ik een veulen heb zien geboren worden en heb zien opgroeien op mijn wei kan ik het zeker niet over mijn hart krijgen om het weg te doen.

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt met de osteopaat, het kan nooit geen kwaad om haar eens te laten nakijken door hem.
Echt soepel loopt ze niet, ze is stijf in de hals en de achterhand flappert er maar wat achteraan.
Ook heeft ze een wervel die iets meer naar boven komt maar ik heb al veel paardenruggen afgevoeld en alle paarden hebben wel een oneffenheid in de wervel dus ...

Het is een draver die ik heb " omgebouwd " tot rijpaard dus ik weet ook niet goed welke eisen ik aan haar mag stellen of wat ik van haar kan verwachten maar ze allesinds al heel goed vooruit gegaan.

Allesinds bedankt voor de info.

Ik zal aan jullie meedelen of de osteopaat heeft kunnen helpen.

Groetjes Kyona

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:05

Lijkt me een goed idee. Welke osteopaat heb je erbij gehaald?

kyona2210

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 09:38

Hoi

ik heb contact opgenomen met Frank Dirkx.
Ik weet dat hij ook veel in Nedeland werkt.
Ik ben zelf van Belgie ( limburg); en hij is van hier in de buurt.
Hij heeft een instituut in Hasselt waar je een opleiding tot osteopaat kan volgen.
Ik veronderstel dat hij wel bekwaam is.

Groetjes Kyona

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:34

Ik had ook een draver met dit probleem, met accu volledig van de hans, maar een osteopaat is een goede optie!

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:46

kyona2210 schreef:
Heeft iemand mischien ook ervaring met het plaatsen van een zogenaamde knikker?
Het is een glazen bolletje dat in de baarmoeder wordt ingebracht zodat de baarmoeder " denkt" dat het een vrucht op heeft.
De hengstigheid zou dan helemaal uitblijven.
Het is een techniek die veel wordt gebruikt bij wedstrijdpaarden.
Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben zou ik het graag horen.

Groetjes kyona.

Op mijn werk hadden we ook een paard die erg veel last had van haar hengstig heid. Er is toen overwogen om zo,n knikker te plaatsen.Maar ze zijn niet zeker of dat de merrie dan nog gebruikt kan worden voor de fokkerij. En aangezien de eigenaresse er later wel mee wou gaan fokken,is het niet gebeurd. Toen zijn wij over gegaan op de regumate. En ze kreeg een chip in haar borst,en daarmee is ze 6 maanden niet hengstig geweest. Die chip was eigenlijk voor koeien. De naam van die chip weet ik zo niet meer. Als je het wilt weten kan ik het even voor je navragen.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:54

ik heb een merrie op logé gekregen van iemand anders. naast mijn eigen ruin dus.

de merrie is al 2 weken hengstig (ik heb haar nu bijna 3 weken) pist om de meter, staart omhoog. ze maakt mijn kerel helemaal gek.

maar wat ik zeggen wou, ze heeft in mei een veulen gehad, dus dat dekken denk ik dat bij haar niet gewerkt heeft (niet dat ze haar voor deze reden hebben laten dekken hoor).

het is niet mijn paard, en ze wordt momenteel niet bereden. dus ik denk niet dat ik er iets aan moet laten doen.
maar ik heb wel gehoord dat bij bv www.paardendrogist.nl goede homeopatische middelen te koop zijn.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 19:33

Yep,
Ik heb de opleiding bij oa. Franck Dirckx gevolgd. Is prima, succes!