Witte haren bij de schoft.. moet dat pijn doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

Witte haren bij de schoft.. moet dat pijn doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:29

Hallo,

Mijn hafje had van mijn oude zadel witte haren bij de shoft.. (ernaast) snappen jullie waar ik bedoel ? Het zijn drukplekken, maar het zijn echt alleen maar witte haartjes, niet afgeschuurd en absoluut geen wondjes. Ze zeggen dat je paard pijn moet hebben aan een drukplek, maar ik kan heel hard met mijn hand erop slaan.. ( doe ik niet echt zo hard, maar gewoon stevig keertje mijn hand erop) Hij reageert er totaal niet op en heeft volgens mij ook echt geen last van. Was het dan wel een drukplek?

En nog 1 vraagje.. Ik heb nu een nieuw zadel, maar blijven die drukplekken altijd?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:03

Je blijft niet voor altijd witte haren zien, die gaan er ontzettend langzaam af.
Maar ik weet eigenlijk niet of het pijn doet, ben ik wle benieuwd naar...!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:02

Hij heeft van die witte haren geen pijn, maar waarschijnlijk is de oorzaak een slecht passend zadel. Daardoor kunner er wel andere problemen zijn gekomen. Vaak zie je dan blokkades tussen de wervels van de schoft, of spieren die "verdwijnen".
Daar zou je eens naar kunnen laten kijken, om verdere problemen te voorkomen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 21:33

heleenxx schreef:
Hij heeft van die witte haren geen pijn, maar waarschijnlijk is de oorzaak een slecht passend zadel. Daardoor kunner er wel andere problemen zijn gekomen. Vaak zie je dan blokkades tussen de wervels van de schoft, of spieren die "verdwijnen".
Daar zou je eens naar kunnen laten kijken, om verdere problemen te voorkomen.

Mijn vzpaard heeft ook witte plekken bij zijn kaak Dat moeten pigmentvlekken zijn afkomstig van een onsteking vroeger

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:34

De witte haren zijn afkomstig van een eerdere drukking op de rug. De huid is stuk geweest en er komen witte haren voor in de plaats. Als de huid heel is en niet beschadigd, en tevens is hij er niet gevoelig op dan is er niets aan de hand. Een goed paasend zadel is dan wel aan te raden!!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:19

Udo2001 schreef:
De witte haren zijn afkomstig van een eerdere drukking op de rug. De huid is stuk geweest en er komen witte haren voor in de plaats. Als de huid heel is en niet beschadigd, en tevens is hij er niet gevoelig op dan is er niets aan de hand. Een goed paasend zadel is dan wel aan te raden!!

Niet helemaal waar.
De huid is ONDERHUIDS stuk geweest en de haarzakjes zijn aangetast en kunnen geen 'kleur' meer aanmaken.

Een slechtpassend zadel is hier idd de oorzaak van.
Afhankelijk van de pijngrens van je paard kan hij hier heel lang mee doorlopen. Het is aan de ruiter om te zorgen dat men regelmatig kontroleert c.q. laat kontroleren of het zadel nog wel goed past.

De DA-kosten van een verknalde rug c.q. zuur (dus onberijdbaar paard zijn vele malen hoger.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:29

Het kan idd komen door drukkingen, dat je witte haren krijgt. Als je zadel schuift kun je ook witte plekken krijgen.
Zorg er voor dat je zadel goedligt, is heel belangrijk!
Maar als je paard aanleg heeft voor wit, zoals de mijne, kun je heel snel witte plekken krijgen, het gebeurd ook vaak bij voskleur. EErst dacht ik ook dat het alleen kon als je een erge drukplek had, maar dat hoeft dus niet zo te zijn......mijne had ook een schaaf op zijn rug, helemaal oppervakkig, het was alleen zijn haar, zijn vel was nog oké, toch heeft hij nu daar vlak achter zijn schoft nu een hele witte plek en hij had toen nog nooit een zadel opgehad.
Maar ik heb zelf het idee dat het er vanaf hangt hoe erg het was, dan kan er misschien weer gewone kleur op gaan groeien, maar dit is echt per paard verschillend. Bij de mijne zal de rest gewoon ook gaan bijkleuren, want die gaat helemaal wit worden!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:34

Het hoeft niet persé van zadels te komen hè, denk ook aan dekens die op die plek drukken. Daar heeft mijn paard een witte vlek van op zijn schoft, want zijn zadel zit daar niet.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 13:19

Dat klopt, die dekens met dat lieve zachte bontrandje op de schoft zijn al menig paard 'fataal' geworden. Vaak worden die bondtjes nat en gaat dat aan de binnenkant op de huid drukken.

Ik heb paarden gezien met een gat op de schoft van wel 3 tot 4 cm.
Gewoon eraf slopen die dingen.
Mijn Rhino/Rambo dekens hebben ze nooit gehad en mijn paarden hebben nog nooit een kapotte schoft gehad.

loveprince

Re: Witte haren bij de schoft.. moet dat pijn doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:01

mijn paard heeft ook van die witte haartjes bij zijn schoft,dat is gekomen omdat hij exeem heeft gehad een beetje maar,maar hij heeft nu wel al heel lang die witte haren.
En hij heeft witte haren bij zijn billen en dat is een vosse plek

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 08:32

ik heb nu een nieuw zadel, die past wel Mijn oude zadel paste niet.. (die schoof erg naar voren) Maar ik heb het idee dat de haartjes minder worden,, wel heeeeel langzaam.