Wat is cornage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Wat is cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:44

Hay hay,
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een eigen paard en nou had ik er een gevonden maar er staat bij:
heeft alleen lichte cornage, je hoort bijna niets, daardoor lage prijs..

Nou heb ik dus geen idee wat cornage is dus ik dacht ik vraag het even hier. Is het af te raden om een paard dat lichte cornage heeft te kopen? Hij is pas 3 dus zou het nog kunnen verergeren, en moet je medicijnen hebben?

Nou als jullie iets weten heel erg bedankt alvast !!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:03

uit internet:

Een paard heeft cornage als het een aandoening aan de luchtwegen heeft, waardoor het snuift en piept tijdens de ademhaling. Een keeloperatie kan de kwaal verhelpen. Hierbij worden de verlamde stembanden, die het inademen bemoeilijken, weggehaald.

edit: nog iets gevonden!

Cornage

Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.

Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker meest) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband met snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.

Last

Of een paard last heeft van cornage is een vraag waar al lang over gestreden wordt.

Als het dier er last van heeft, zal dat dus wel vrij beperkt zijn. De baas heeft er in elk geval wel last van want bij elke inademing bij stevige arbeid is het bijgeluid te horen.

Oorzaak

De oorzaak van cornage is een beschadiging van de zenuw die de stemband stuurt. De redenen van deze beschadiging kunnen zijn:

Teveel rek op de zenuw (grote paarden die de nek erg strekken)
Beschadiging van een zenuw tengevolge van het doormaken van droes.
Mogelijk kan de zenuw ook beschadigd raken bij sommige vergiftigingen (lathyrus)
Een cornage operatie bestaat uit het vasthechten en daarna laten vergroeien van de stemband met de zijkant. De stemband(en) kunnen dan niet meer mee trillen met de langsstromende lucht. Anderszins kan het paard zijn stemband(en) natuurlijk ook niet meer gebruiken. In Nederland is deze operatie verboden, behalve als het paard hierdoor nodeloos lijden bespaard blijft. Een geopereerd paard mag niet meer verkocht worden.

Cornage

Vrij bekende ziekte, waarbij een van de stembanden verlamd is. Meestal is dit de linker. Het gevolg van cornage is dat de verlamde stemband de ingang van het strottenhoofd afsluit, helemaal of gedeeltelijk. Hierdoor ontstaat een fluitend geluid, dat zich vooral bij inspanning laat horen. Hoewel het paard er verder geen last van heeft, kan het toch een vervelend geluid zijn, bovendien krijgt u vaak vervelende reacties, omdat het lijkt alsof het paard uit ademnood piept. Met een operatie aan het strottenhoofd kan dit geluid verholpen worden. Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.

Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker meest) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband met snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.

Last

Of een paard last heeft van cornage is een vraag waar al lang over gestreden wordt.

Als het dier er last van heeft, zal dat dus wel vrij beperkt zijn. De baas heeft er in elk geval wel last van want bij elke inademing bij stevige arbeid is het bijgeluid te horen.

Oorzaak

De oorzaak van cornage is een beschadiging van de zenuw die de stemband stuurt.. De redenen van deze beschadiging kunnen zijn:

Teveel rek op de zenuw (grote paarden die de nek erg strekken

Mogelijk kan de zenuw ook beschadigd raken bij sommige vergiftigingen (lathyrus)

Een cornage operatie bestaat uit het vasthechten en daarna laten vergroeien van de stemband met de zijkant. De stemband(en) kunnen dan niet meer mee trillen met de langsstromende lucht. Anderszins kan het paard zijn stemband(en) natuurlijk ook niet meer gebruiken. In Nederland is deze operatie verboden, behalve als het paard hierdoor nodeloos lijden bespaard blijft. Een geopereerd paard mag niet meer verkocht worden.

ikkuikku

Re: Wat is cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:05

dit vond ik op google

Cornage is een verlamming van een of beide stembanden. De stembanden liggen in het begin van de luchtpijp. Ze kunnen de luchtpijp afsluiten, iets wat bijvoorbeeld gebeurt bij het inslikken van voedsel. Als dit niet zou gebeuren zou de kans van het zich verslikken (eten of speeksel in de luchtpijp) toenemen.

Bij in- en uitademing worden de stembanden zo ver mogelijk opengetrokken en zijn als een V in het strottenhoofd te zien. Raakt een stemband verlamd (de linker het vaakst) dan kan hij niet meer sluiten en ook niet meer helemaal gaan openstaan. Het gevolg is dat de stemband bij snel langsstromende lucht gaat trillen. Dit gebeurt vooral bij heftige inademing. Er is dan een hoogtonig geluid te horen.

Last

Of een paard last heeft van cornage is een vraag waar al lang over gestreden wordt. Tot nu toe wordt aangenomen dat alleen racepaarden die tot het uiterste moeten gaan hinder kunnen ondervinden van cornage De baas heeft er in elk geval wel last van want bij elke inademing bij stevige arbeid is het bijgeluid te horen.

Oorzaak

De oorzaak van cornage is een beschadiging van de zenuw die de stemband stuurt.. De redenen van deze beschadiging kunnen zijn:

Teveel rek op de zenuw (grote paarden die de nek erg strekken

Leiden, september 2005

F. Lashley, H. Vestjens.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 17:16

Heel erg bedankt allebei !!

Dus als hij het licht heeft is het niet ernstig?

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:20

Het is zoiezo niet heel ernstig begrijp ik eruit alleen erg lastig voor de ruiter. Het piept enz en jaa daar zal je vast op aangekeken worden ..

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:17

Zozo krijg je een eigen paard en whisper dan?

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:23

Mijn paard heeft ook lichte Cornage, maar helemaal geen belemmering. Wat hierboven al vermeld staat, heeft de ruiter meestal meer last van het geluid dan dat het paard er zelf last van heeft. Nu hoor ik het zelf eigenlijk nieteens meer.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:24

rakkertje13 schreef:
Het is zoiezo niet heel ernstig begrijp ik eruit alleen erg lastig voor de ruiter. Het piept enz en jaa daar zal je vast op aangekeken worden ..

Klopt wel een beetje. Ze horen je aankomen.

dancinggirl

Re: Wat is cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:29

Als je het mij vraagt kan cornage geen kwaad.
Mijn verzorgpaard heeft t volgens mij al echt een tijd en heeft er miedisch gezien geen last van..
Het maakt geluid tijdens het rijden ( bij hem alleen beetje bij draven en vooral bij galop ) en hij kan maar heel zachtjes hinneken..

das alles wat je eraan merkt..

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 13:47

Heel erg bedankt voor de info !!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:53

Ik heb een paard gereden met erge cornage en daar heeft het paard zelf geen last van gehad. Andere mensen wel, je wordt er wel op aangesproken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:45

Er zijn op medisch verschillende topics over cornage en cornage operaties. Je kunt dus het beste de zoekfunctie gebruiken. Dan zet ik hier een slotje.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:01