Paard is in de herfst/winter erg zuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxJacqyxx

Paard is in de herfst/winter erg zuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:14

Hallo allemaal!

Mijn paard is in de herfst en winter altijd erg zuur tijdens het poetsen en opzadelen. Hij staat constant met zijn oren in zijn nek, en te knarsetanden.

Dit heeft hij voornamelijk in de herfst en winter, want in de lente en zomer is hij niet zo zuur. Behalve dan een beetje met opzadelen.

Ik ben benieuwd of iemand hier ook ervaring mee heeft, en wat diegene eraan heeft gedaan en/of doet.

Alvast ontzettend bedankt voor alle reacties!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:21

heb je toevallig eikebomen langs het weiland staan? Is het toevallig als ze nat is? staat ze met of zonder deken in de wei? wat voer je haar in de zomer en wat in de winter? staat ze de hele dag buiten?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:21

staat hij nu hele dag binnen en anders buiten?
sommige paarden zijn humeurig als de blaadjes vallen; maar bij jou duurt het wel heel lang. Misschien dat hij problemen heeft met afvalstoffen (als hij nu hele periode op stal staat) dan zou je d-tox eens kunnen proberen. Ken een paard waar dat nl. werkte.

xxJacqyxx

Re: Paard is in de herfst/winter erg zuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:47

oosterhoff schreef:
heb je toevallig eikebomen langs het weiland staan? Is het toevallig als ze nat is? staat ze met of zonder deken in de wei? wat voer je haar in de zomer en wat in de winter? staat ze de hele dag buiten?

Het enige verschil is dat hij in de lente en zomer op het land staat en nu niet meer. Hij staat nu op stal met een deken op, en krijgt hetzelfde soort voer als in de zomer.

Kyona schreef:
staat hij nu hele dag binnen en anders buiten?
sommige paarden zijn humeurig als de blaadjes vallen; maar bij jou duurt het wel heel lang. Misschien dat hij problemen heeft met afvalstoffen (als hij nu hele periode op stal staat) dan zou je d-tox eens kunnen proberen. Ken een paard waar dat nl. werkte.

Waar kan ik D-Tox vandaan halen? Gewoon bij een paardenwinkel of ergens anders?

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:53

ga eerst na wat de behoefte is voor je aan middeltjes gaat beginnen. Het is misschien meer een buitenpaardje. Als een paard binnen staat zou hij ander voer moeten krijgen dan buiten. IIG moet hij natuurlijk ander ruwvoer krijgen oiig meer maar dat zal wel het geval zijn. Varieer eens wat in de hoeveelheden. Wordt hij met rijden ook anders?
Voor dat opzadelprobleem kan je misschien eens gebruik maken van de diensten van een osteopaat. In de winter krijgen ze een dikkere vacht met meer haren. hierdoor trek je er met de borstel harder aan. Misschien zit er ergens een lokkade wat hem helemaal niet fijn zit.

Nogmaals: Voor je aan middeltjes begint moet je echt zekerweten dat dat het goede is.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:29

D tox kan je bij de paardendrogist kopen.
Maar als je paard nu idd hele dagen binnen staat; kan het zijn dat ie daar gewoon humeurig om is en blijft. Kan hij niet een paar uur naar buiten met een maatje? En heeft hij op stal nog wel sociaal contact met andere paarden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:52

ik heb ook zo'n sjaggie.....
gewoon negeren!!!

de mijne is in de winter ook sjaggeriniger met aansingelen, heeft te maken met de langere winterharen die dan voor hem veel vervelender aanvoelen onder het zadel en bij de singel..

scheren is een optie, en ervoor zorgen dat de singel warm is!! dus even singel loshalen en even verwarmen met je handen, veel paarden hebben een hekel aan een koude singel aan hun buik...

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:08

Kyona schreef:
D tox kan je bij de paardendrogist kopen.
Maar als je paard nu idd hele dagen binnen staat; kan het zijn dat ie daar gewoon humeurig om is en blijft. Kan hij niet een paar uur naar buiten met een maatje? En heeft hij op stal nog wel sociaal contact met andere paarden?

Ik ga zo wie zo ff bij de paardendrogist kijken! Hij speelt best wel vaak samen met zijn vriendje buiten, maar het probleem blijft. Ook op stal heeft hij genoeg te zien (staat in een buitenstal) en ook aan het sociale contact komt hij (denk ik) niets tekort.

Ik hoef alleen al zijn deken af te doen, en hij gaat knarsetanden. Hij is zo wie zo gevoelig voor eiwitten, en krijgt daardoor ook alleen hooi en eiwitarme muesli.

Zo wie zo iedereen ontzettend bedankt voor zijn bijdrage!