shetlander met gescheurde pees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle

shetlander met gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:16

Ik heb er even over zitten dummen of ik het hier wil plaatsen, maar aangezien ik gek word van "onzekerheid" hoop ik hier mensen te vinden met hetzelfde probleem.

Emmy liep kreupel, en in eerste instantie dacht ik aan een hoefzweer. We hebben de hoefsmid laten kijken en helaas bleek dit het niet te zijn.

Wanneer ik haar rechter achterbeen optilde was er totaal geen "spanning" en kon zij deze geheel strekken. dus de hak geheel recht. wat normaal niet kan. ik heb toen de DA erbij gehad en deze kwam met de conclusie:

De peroneus tertius is gescheurd/overmidden. hierdoor werkt het zaagspanmechanisme niet naar behoren omdat er niets is wat het tegen houd.

Ze moet nu 6 weken op boxrust waarvan ik er nu bijna 2 van heb opzitten. maar ik zie totaal geen verbetering, het verslechterd eerder.

Ik hoor diverse verhalen van mensen die zeggen dat hun shet het ook heeft, en ze er gewoon mee laten lopen(mennen en rijden) maar ze loopt toch wel degelijk kreupel, en de kans dat haar been er verkeerd onder komt met alle gevolgen van dien wil ik niet aangaan.

Ik hoop dat er mensen zijn met ervaringen of goede tips. want ik wordt zo'n beetje gek!!!

en kunnen pezen aangroeien??????

hier nog een plaatje van het betreffende pees:
Afbeelding

Karin

Re: shetlander met gescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:19

Michelle schreef:
Ik hoor diverse verhalen van mensen die zeggen dat hun shet het ook heeft, en ze er gewoon mee laten lopen(mennen en rijden) maar ze loopt toch wel degelijk kreupel, en de kans dat haar been er verkeerd onder komt met alle gevolgen van dien wil ik niet aangaan.

Heel terecht van jou! Een paard met een peesblessure mag niet werken, zo simpel is dat. Of het nou een Shet is, een KWPN'er of een Arabier.

Veel DA's adviseren boxrust. Ik ben er zelf niet zo voor, ik zie dan liever een afgezet weitje/paddockje op boxformaat zodat het paard toch naar buiten kan.

Heb je een scan laten maken door de DA of heeft hij 'van buitenaf' geconcludeerd wat er met de pees aan de hand is? Ik zou je iig aanraden een scan te laten maken en dan kun je gericht gaan behandelen. Als ik zo hoor dat het verslechtert, dan is er misschien wel meer aan de hand.

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:25

Daar zit hem nu net het punt. omdat haar been geheel gestrekt kon worden was de conclusie duidelijk. Ze heeft naar de kliniek gebeld en die zeiden dat het heel duidelijk was en het geldklopperij was om foto's CQ scan te laten maken...... maar ik begin nu erg te twijfelen. ik wil zekerheid. en informatie van mensen die het ook hebben gehad.

ook melde ze dat ze juist op rust moest, omdat wanneer ze ging lopen, het minder snel zou genezen. ze mag dus absoluut niets. en dat vind ik ook vervelend. ga liever iedere dag een stukje stappen dan dit.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:35

Ik zou in dat geval voor een second opinion gaan bij een andere kliniek. Het is altijd nog aan jou om te beslissen of het geldklopperij is.

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:39

daar heb je gelijk in. maar ergens is ze wel een goede dierenarts. en vind ik het "raar" om haar in twijfel te trekken.

ik had bij het shetlandpony stamboek navraag gedaan omdat vele zeggen "het is veel voorkomend" maar ze wisten er niets van en hadden het nog nooit gehoord.

mijn dierenarts zegt ook dat het een pees is. maar bij het stukje waar ik het plaatje vandaan heb staat dat het een "spier" is. weten jullie er iets van?? en groeien pezen aan? de een zegt van wel de ander weer van niet.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:39

Michelle schreef:
en kunnen pezen aangroeien??????

Pezen zijn zeer slecht doorbloed. Vandaar dat genezing altijd zo lang duurt. Bij de paardendrogist hebben ze wel supplemtenten die goed voor de pezen zijn (b.v. zwavel, D-tox). www.paardendrogist.nl
En ik zou persoonlijk ook een scan laten maken. Want je kan van buiten toch niet zien hoe het er van binnen uit ziet.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 14-11-05 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:41

Vonnie84 schreef:
Pezen zijn zeer slecht doorbloed. Vandaar dat genezing altijd zo lang duurt. Bij de paardendrogist hebben ze wel supplemtenten die goed voor de pezen en afvalstoffen zijn. www.paardendrogist.nl
En ik zou persoonlijk ook een scan laten maken. Want je kan van buiten toch niet zien hoe het er van binnen uit ziet.

dat ben ik geheel met je eens.

kan je zomaar een afspraak maken ergens?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:43

Naar mijn weten kan je gewoon een DA bellen voor een afspraak voor een scan. Dan moeten ze natuurlijk wel een scanapparaat hebben (heeft b.v. een dierenarts hier in de buurt niet, die rijd alleen visites)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:47

Ja hoor, dat kan gewoon. Dat heb ik ook gedaan.

En niet omdat ik twijfelde aan mijn eigen DA, die is namelijk erg kundig. Maar met het oog op het opbouwen na de genezing ben ik voor de tweede scan naar een DA gegaan die meer ervaring heeft met begeleiding van endurancepaarden dan mijn eigen DA. En dat heeft dus niets te maken met 'twijfels hebben over je eigen DA', de een is gewoon net iets beter thuis in een bepaalde hoek dan de ander.

Idd even informeren of ze beschikken over een scanapparaat.

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 11:54

ja ik had zelf onder de kastantje in kootwijkerbroek op het oog, die is A dichtbij en B hebben ze daar diverse dierenartsen lopen er is er vast een die het eens eerder meegemaakt heeft.

moet je dit melden aan je eigen DA????? dat je naar een ander gaat?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:56

Nee hoor, dat ben je niet verplicht. Je bent helemaal vrij om een andere DA in te schakelen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:17

Die kliniek ligt naast "Onder de Kastanje" en heet Dierenkliniek Kootwijkerbroek. Erg goede kliniek.

Vergeet niet dat bij een peesscheuring en diverse andere ernstige blessures boxrust nu eenmaal verplicht is. Daar is nu eenmaal niksaan te doen en beweging is dan niet bevorderlijk voor de genezing. Is wel banketstaaf voor je paard maar dat is dan even jammer.
Beter een tijdje boxrust en sneller genezen dan toch bewegen en een veel langer genezingsproces.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:28

Boxrust verplicht?

Boxrust is een vaak gegeven advies, maar niet verplicht.

En of je paard nou in een stal van 3 bij 3 staat of lekker in de buitenlucht op een afgezet stukje van 3 bij 3 maakt qua beweging weinig uit. Ik weet iig wel waar mijn voorkeur naar uitgaat.

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 13:51

ze adviseerde in dit geval boxrust omdat het voor de afgescheurde pees beter zou zijn.

Maar nu hoor ik weer van diverse mensen dat het "beter" is ze niet stil te zetten.

ik heb de kliniek in kootwijkerbroek gemaild, en hoop op spoedige reactie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:19

Vaak wordt de eerste dagen/ weken boxrust geadviseerd bij een peesblessure. Daarna moet je opbouwend met je paard gaan stappen.

Maar ook hier is geen veearts hetzelfde. Ik moest met de peesblessure van mijn paard meteen een uur per dag (verspreid) gaan stappen.

In jou geval zou ik ook voor een second opinion gaan en mijn paard buiten zetten op een afgezet stukje. (er van uitgaand dat je je shet normaal ook buiten hebt staan) Na een x aantal weken beginnen met stappen op een stabiele ondergrond en dit langzaam opbouwen.

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 14:24

mijn shet staat overdag buiten en s'avonds op stal normaal gesproken.

nu staat ze dag en nacht op stal. ik heb diverse mensen (bit, paardendrogist, en kliniek in kootkwijk) gemaild. ik hoop dat ik morgen wat reactie krijg.

ik wil zeker een second opinion en wil heel graag foto/echo hebben want je weet nooit zeker wat het is. dat kan je aan de buitenkant gewoonweg niet zien.

het is overigens niet dik, niet warm helemaal niets. dat is ook zo vreemd.

Frederic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:29

Michelle,

Ik ben zelf ook veearts en als ik de beschrijving van je pony zo hoor, weet ik zeker dat je pony een scheur van de peroneus tertius heeft. Meestal is er ook nog een andere spier mee gescheurd (M. cranialis tibialis). Het is nu eenmaal een heel karakteristiek letsel en zeker niet te missen met één of andere aandoening. Als het zo is dat je de sprong volledig kan strekken terwijl de knie geplooid blijft, dan ben je 100% zeker dat je pony een peroneus tertius scheur heeft. Daarvoor moet je echt niet naar een kliniek om een echografie van te maken, want dat kost handenvol geld terwijl je toch al de diagnose kent.
De prognose hangt vooral af van wáár de spier afgescheurd is. Is ze afgescheurd thv de sprong, wat meestal het geval is, dan is de prognose bijna steeds gunstig. Is ze echter afgescheurd thv de knie, dan is de prognose ongunstig.
Met een echografie kan je wel laten onderzoeken waar de spier precies is afgescheurd, zo heb je een beetje meer duidelijkheid.
Je moet je pony echt op boxrust zetten, want anders kan die spier nooit mooi aaneen groeien. Ik raad de mensen enkele weken tot maanden boxrust aan, het is niet prettig maar enkel zo kan het volledig genezen.
Wel zeker in gedachten houden dat het waarschijnlijk niet volledig goed komt wanneer de spier thv de knie afgescheurd is, maar gelukkig komt dit niet vaak voor.
Weet je hoe je pony de spierscheur opgelopen heeft?

Succes!

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 15:35

nee helaas weet ik niet hoe ze er aan komt. ik vermoed dat het een oude blesure is en dat het door "vallen" in de wei "weer" terug gekomen is, of opnieuw gescheurd is.

ik weet dat ik geduld moet hebben, maar ik wil heel graag van een andere dierenarts ook horen dat het "zo moet" namelijk niet alleen voor mezelf maar ook voor de staleigenaar, want die is degene die het hartst schreeuwd dat ik verder moet informeren.

ik weet dat echo/foto geld kosten, maar hoeveel weet ik niet precies. ik hoop gauw reactie te krijgen van de kliniek in kootwijkerbroek.

wat bedoel je met "Als het zo is dat je de sprong volledig kan strekken terwijl de knie geplooid blijft, dan ben je 100% zeker dat je pony een peroneus tertius scheur heeft."

in mijn woorden is het zo dat het achterbeen normaal altijd die knik halverwege heeft. emmy kan haar been geheel recht maken. dus die knik is dat foetsie.

Frederic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:56

Wel de peronius tertius zorgt ervoor dat als het paard z'n achterbeen optrekt, dat de sprong dan altijd geplooid is als de knie ook plooit.
Als de peroneus tertius gescheurd is, dan kan je de sprong helemaal 180° "uitrekken", terwijl de knie gewoon geplooid blijft. Zie het als een letter "Z": het bovenste horizontale beentje van de Z is dan de rug, het schuine beentje is het dijbeen (loopt van de heup naar de knie) en het onderste horizontale beentje is dan het onderbeen+sprong+pijpbeen (tussen knie en hoef).
Ik hoop dat t zo een klein beetje duidelijker is?

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 09:28

Ja we bedoelen hetzelfde denk ik.....

kreeg mail terug van de GEWELDIGE kliniek in kootwijk..... weet je wat ze schreven????

ik zou op me dierenarts vertrouwen......

toch om woedend van te worden? dat doe ik ook, maar ik vroeg bij hun om een second opinion. en om eventuele echo's!!!

klopt het dat bij scheuren of het overmidden zijn van deze pees het been niet dik en warm is??

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:12

Ik had zo'n kliniek ook gebeld ipv gemaild. Ze hebben vaak telefonisch spreekuur, dan kun je je vraag voorleggen aan een dierenarts. Dat werkt veel beter dan een mailtje dat waarschijnlijk bij het secretariaat terecht komt en niet eens bij de dierenarts.

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:25

op de site staat dat je ook mag mailen, dus dan lijkt het me overbodig om te bellen vind je niet? ik kan alsnog bellen, maar verwacht weinig resultaat van zulke mensen.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:26

Nee dat vind ik niet. Ik spreek een DA liever zelf.

Michelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:28

Margreet schreef:
Nee dat vind ik niet. Ik spreek een DA liever zelf.

ja ik ook, maar als je maar een half uur mag bellen en dan niet aan de beurt komt, en je zit er behoorlijk mee in je maag ga je mailen.

maar dat zie jij vast weer anders.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:35

Het gaat er hier niet om of je de dierenarts beter kunt bellen ipv mailen, beide keren hoort hij t verhaal aan en beide keren kan hij normaal antwoord geven toch? Wellicht had hij telefonisch ook wel gezegd ik zou op je dierenarts vertrouwen. Maar dat is niet de issue hier.

Als de situatie verslechterd zou ik wellicht toch een scan overwegen, misschien dat frederic kan vertellen wat de kosten hiervan zijn? Ben wel benieuwd...bij het verslechteren van een situatie zou ik zeker doorzoeken.