Verkouden Veulen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schatjes

Verkouden Veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 08:52

Ik heb sinds een week een veulen gekocht. Ze staat nu een week op stal om eigen te maken, maar nu is ze verkouden geworden. Volgend weekend zou ze eigenlijk bij mijn paard op wei met inloopstal komen te staan. Of dat verstandig is nu ze verkouden is weet ik niet omdat het best koud begint te worden. Wel heeft ze altijd buiten gelopen. Ik weet niet wat ik met de verkoudheid moet. Het is vandaag erger als gisteren. Ze rent nog steeds vrolijk rond, maar ben aan het twijfelen of ik de dierenarts erbij moet halen. Wat zouden jullie doen. Het Veulen is trouwens al afgespeend en een half jaar oud.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:44

Snotterd ze erg? Hoest ze? Wat voor kleur is de snot??

Schatjes

Re: Verkouden Veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 09:53

Ze hoest niet. De snot is wit van kleur. ze heeft denk ik in de trek gestaan in de vrachtwagen waar ze maandag op vervoert is geworden. vorrige week had ze alleen nog tranende ogen een beetje. Maar sinds gisteren zag ik dat ze begon te snotteren, en vanmorgen snoot ze het er uit. Ik heb haar gisteren een vitamine pasta gegeven. Ze hoest nog niet zover ik het gehoord heb.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:16

Sja ik zeg altijd maar zo, bij twijfel gewoon even de dierenarts bellen. Beter een keer teveel dan te weinig. Denk dat het om een simpel verkoudheidje gaat, maar je weet maar nooit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:22

Is vrij normaal hoor als een veulen van stal wisselt. Op een andere stal zijn andere virussen en bacterien in omloop waartegen nog geen weerstand is.
Gewoon laten uitzieken, behalve als hij echt ziek gaat ogen en als hij gaat hoesten. Bij hoesten zou ik even de veearts laten komen; een veulen heeft zomaar een longonsteking.
Sterkte ermee.

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:03

Ik heb altijd in mijn kast een siroop staan. Het noemt equiresp. Dat geef ik altijd als mijn paarden beginnen te hoesten en het is niet zo erg. Daar bedoel ik mee. Dat ze maar paar dagen hoesten en er komt geen groen snot uit of gepaard met koorts.

Je kunt misschien eens de temp. nemen. Je mag ook wel even naar de dierenarts bellen en zo vragen aan de telefoon. Het kan nooit kwaad.
Als je ziet dat je veulen niet meer vrolijk is en eet slecht dan moet je wel de dierenarts laten komen.
Je veulentje goed in het t'oog houden.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:11

Ik zou de DA er niet bijhalen. Bij ons op de manege waren ook veel veulentjes verkouden. Ze zeiden daar dat je wel wat kunt doen, maar dat de dierenarts moest komen was iets overdreven. Natuurlijk wel als er koorts en geen eetlust meer optreed. Veulens hebben wel vaak is een keertje een virus!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:25

Veulen zoveel mogelijk buiten laten staan, frisse lucht is heel belangrijk. Het liefste ook 's nachts. In stal hangt allerlei stof rond wat niet bevordelijk is als je paard verkouden is. Echiniaforche kopen en 15 druppels op een stukje brood 2 x per dag geven voor anderhalve week lang. Als ze langer verkouden blijft met snot en hoesten even de dierenarts laten komen. Maar ik zou me niet ongerust maken, iedereen (mens en dier) is rond deze tijd verkouden.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:26

Mijn nieuwe shet veulen begon na een paar dagen wel te hoesten. Het was na 2 dagen niet minder geworden, dus ik heb de DA gebelt. Bleek dus dat ie 40 graden koorts had. Door het hoesten heb ik het dus ontdekt, want ik kon het niet aan hem zien (had hem dus ook net nieuw) hij at gewoon en zag er best actief uit enzo.

Hij is ook een half jaar oud en had ook last van witte snot. DA 3x geweest en nu is hij weer beter

Da zei dat ik hem gewoon buiten moest laten lopen, als hij maar kon schuilen.

Schatjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 10:01

Het ging vandaag al veel beter. De snotter is veel minder geworden. Gelukkig heeft ze een goede eetlust. Overdag staat ze buiten en s'nachts binnen. Zaterdag komt ze op een grote wei waar ze zelf kan bepalen of ze binnen gaat staan of buiten (denk dat ze niet snel naar binnen zal gaan haha). Dan kan ze met mijn andere jongere paardje spelen.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:05

ik denk niet dat je je echt zorgen moet maken
rond deze leeftijd, en zeker met het huidige weer, is het normaal dat veulens verkouden worden.
lekker veel buiten laten lopen, en in de gaten houden dat het niet erger word.
niet te snel aan antibiotica beginnen, een veulen moet juist weerstand opbouwen, en weerstand opbouwen gebeurt pas bij een verkoudheidje
mijn veulen was vorig jaar ook rodn deze tijd verkouden, en haar weidegenootje en leeftijd genootje ook, even goed opgelet,maar was binnen een week weer over, en de weerstand ook sterk verbeterd dus