beginnende schimmel?..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

louskeh

beginnende schimmel?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 21:19

Hier zal vast wel nog meer topics over zijn maar ik kan t niet vinden )Mijn antwoord iig niet

Nou.. bij ons heeft een pony schimmel.. Mijn paard staat daar 2 deuren naast.. En ik ben bang dat die van mij dus ook schimmel krijgt.
De DA zegt dat t bij die pony komt door dat ie stres heeft.. Omdat ie nu op stal staat..
mijn paard heeft al wel een kaal plekje maar dat kan ook ergens anders van komen ( denk ik ook)

Nou ik mijn vraag.. Kun je als voorzorg imaverol gebruiken?..

Ik kan de pony niet appart zetten, hij is nu elke keer nog behandeld..
Nou ik hoop dat iemand het weer :p

StalDoorstap

Re: beginnende schimmel?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:08

Als jouw paard er langer staat hoef je niet bang te zijn.
Hij is als t ware immuum voor de kinderziektes, omdat t zijn eigen stal "klimaat"is.

linda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:21

bij mijn pony op stal staat ook een pony met schimmel. Deze pony heeft ook zomereczeem dus zit helemaal onder de plekken. Volgens de eigenaar is de schimmel niet meer besmettelijk, maar ik vraag het me af omdat mijn pony hier maar pas staat gestald.
Dus mijn vraag.....hoe ziet beginnende schimmel eruit? Dan kan ik namelijk meteen beginnen met behandelen als ik iets zie.
Gaan dan eerst de haren overeind staand? Of meteen kale plekjes?
Schuren ze ook? Mijn pony heeft namelijk ook al een beetje wintervacht en soms staan er plukjes haar overeind?
Misschien overbezorgd, maar je kan er maar beter vroeg bij zijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 07:34

als je twijfeld, dan imaverol halen en je paard er mee wassen,

schimmel hoeft niet besmettelijk te zijn en dieren worden er ook niet ziek van hoor, t zijn alleen die kale schilferige plekjes..
ik zou gewoon wachten, in elk geval niet aan die andere paarden komen en kijken hoe t gaat.

krijgt je pony dan wel schimmel, kun je altijd nog imaverol halen toch?

louskeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 07:57

oke bedankt allemaal.. @ Linda 123..: Mijn paar krijgt nu kale plekjes...
@ Ellepel: Ik heb al imaverol.. Kan ik dit nu al gebruiken om het te voorkomen?...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:38

geen idee, wij deden op stal wel altijd dat als er schiimel was dat alle paarden dan behandeld werden met imaverol.

als ze nu wel kale plekjes heeft zou ik wel die plekken gaan behandelen met imaverol, kan best zijn dat t wel schimmelplkejs zijn toch?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:15

Immaverol werkt ook preventief. Kun je je paard gewoon mee wassen.
Elk nieuw paard bij ons op stal werd meteen eerst gewassen met Immaverol om te voorkomen dat er iets op stal komt.
Het kan sowieso geen kwaad om ermee te wassen.

Frederic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:20

Ieder paard heeft sowieso schimmels op z'n gezonde huid. Er zijn idd een paar factoren waardoor die schimmels gaan vermeerderen voor letsels gaan zorgen: vochtige, warme omgeving, slechte verzorging, vuile stallen, te vaak wassen, stress... Je zal dan typisch kale plekjes zien met schilfers en korstjes. Meestal gaan de plekjes na één tot drie maand vanzelf weg, doordat het paard zijn eigen "afweer" ertegen opbouwt. Als je paard schimmel heeft, dan moet je het 3 à 4 keer wassen met Imaverol, telkens met 3 à 4 dagen tussen.
Je kan je paard idd preventief gaan wassen, maar dat heeft weinig zin aangezien het constant in een "besmet milieu" rondloopt...