De eerst maanden liep hij lekker, zag er goed uit, en het klikte erg goed met het paard van mn vriendin die hier ook gestald stond,
sinds augustus werd hij langzaamaan wat magerder. Ik ben hem onbeperkt kuil gaan voeren, hem nog een keer extra ontwormt.
Ondertussen verhuisde het paard van mn vriendin, ik had toen het idee dat hij daarna niet lekker in zn vel zat.
Ik heb de dierenarts laten komen en die heeft hem nagekeken, maar kon medisch geen opvallende dingen vinden. hij heeft een vitaminespuit gehad, ze heeft zn kiezen geraspt (had er wat haakjes opzitten), ik kreeg het advies hem mais bij te voeren,
hij liep toen ook wat onregelmatig, dit heeft ze bekeken, zn benen bekeken, maar kon niks opvallends vinden.
Een kleine week later liep hij stokkreupel, de dierenarts vond toen een hoefzweer, die ze heeft uitgesneden, paard regelmatig in de biotex,
ze vond toen dat Fluego al zichtbaar aan was gekomen.
een anderhalve week later kwam de hoefsmit, die ontdekte dat er nog mneer zweerde, en heeft de rest ook uitgesneden.
Omdat ik hem elke dag verzorg vind ik het moeilijk om te zien of hij aan komt, of er slechter uit ziet. wel gaat het aankomen minder snel dan ik had gehoopt, even wat foto's ter verduidelijking:
eind september(al weer wat dikker dan eerst):
eind oktober(niet in de zon dus ziet er anders uit, bespiering valt weg):
Ondertussen ben ik in oktober weer begonnen met longeren,
hij liep bijna weer helemaal regelmatig, alleen de linkerdraf niet helemaal, hij knikte met zn hoofd, toen dat met longeren beter ging heb ik het rijden weer rustigaan opgepakt, rechtsom gaat prima, linksom op dravend op een kleine volte merk ik soms even dat iets hem zeer doet en dan ga ik gelijk over in stap. ik draaf zowiezo kleine stukjes, gallopeer niet.
Soms heeft hij dagen dat hij helemaal goed loopt, soms meen ik weer te voelen dat hij even een paar pasjes onregelmatig loopt. heb het mn instructrice laten zien, die beaamde dat het goed was hem in beweging te houden en op te blijven letten of hij ergens gevoelig op reageerde.
Ik zit echt zo te twijfelen wat te doen, de dierenarts kon nisk bijzonders ontdekken dus dan zal ik toch met hem naar de kliniek moeten, ik had eerst zoiets van ik kijk het nog even aan maar ik vind niet echt dat er verbetering in zit, maar toch loopt hij niet erg kreupel, iemand anders zou het misschien niet eens zien.
Ik heb gewoon het idee dat hij ook niet lekker in zn vel zit, helemaal sinds ik een merrie heb verkocht en hij samenstaat met mn haflingerruin wara hij het niet echt op heeft staan.
Ik gaf hem sinds van de zomer puur natuur muesli van equisanum, maar omdat hij sinds het voeren daarvan magerder werd, ben ik er mee gestopt, en alleen nog subli brok gaan geven (kreeg hij daarvoor ook al)
sinds deze week ben ik overgestapt op havens power plus muesli.
Ik wil komende week een afspraak maken bij een paardentandarts omdat hij bij dat equisanum voer soms erg vlieberde, maar brok, muesli en kuil eet hij wel normaal. kuil krijgt hij onbeperkt en aan de hoeveelheid mest te zien eet hij ook een heleboel.
Ook zit ik er aan te denken nog even te overleggen met de dierenarts,
zowiezo omdat ik hem de laatste tijd wat knorrig vind, en wat betreft de kreupelheid, de kliniek is erg duur en zon grote stap, terwijl hij ook dagen heeft dat hij goed loopt, ik ben er ook erg op het kreupel zijn gefocust, misschien wel teveel.
en misschien kan ik zn mest eens laten controleren op wormen en zn bloed laten controleren?
wat komt er bij jullie op als jullie dit zo lezen? (niet ter vervanging van dierenarts controle, maar om zo breed mogelijk te kunnen denken wta er aan de hand is?)